malin72
jo jag undrar har mammas allt äppelträd fått rost??? kan man rädda dom? vad är det som gör att dom får det mm ja all hjälp blir vi jätte glada för
[attachment=14974:trädet1.jpg]
[attachment=14975:trädet2.jpg]
[attachment=14976:trädet3.jpg]
hoppas på akut svar för mamma blev jätte orolig crying.gif tack från malins mamma

visst ja glömde att skriva att det har gått snabbt...dom har ju inte sett det utan helt plötsligt så såg jag bara att dom såg konstiga ut!!
Bassam
Hej
Jag tycker att säga, efter jag tillbaka på mina böcker, om du såg ingen inseker eller sjukdom, jag ka säga till dig att:
Din jord saknar (Koppar),
Vad ska göra: du måste gödsla med gödsel som inhåller mycket (Koppar).
Lycka till, H: Bassam
Thomas Wahlqvist
Jag kan inget om åkomman på träden och koppargödsel har jag ingen aning om, skall bli intressant när någon tittar in som kan mer om detta.
Jan af Lisö
Väntar också på Cillas eller Big Gardeners diagnos, har aldrig sett något liknande och hittade inget matnyttigt i mina böcker om fruktodling. Kan det vara någon mekanisk skada på barken, lite svårt att bedöma utav bilderna.
Piccante
Ser skumt ut, har aldrig sett det förut? svårt att se när det inte finns någon närbild men jag tycker barken ser skavd ut? eller har lossnat av sig självt? den yttre barken brukar ju vara mörk.
malin72
tack för era svar...bilderna är från 2 träd nr i är ett träd och 2-3 samma men av alla 4 träd på tomten ser nu 3 av träden ut så här...
Markus! ja jag vet inte vad som hänt där men som sagt så är det ett träd av 3 som fått så det kan inte vara orsaken iallafall g.gif

koppar gödsel...hm vart finner man sånt då tro dunno.gif
Thomas Wahlqvist
Koppargödsel är säkert en bra grej, men vad är det som behandlas? Inte äter jag koltabletter mot huvudvärk.
Jan Lindgren
Hej!
Insektsangrepp och hackspett???
MVH
Jan Lindgren
Bassam
Hej jag tycker att säga att den här utsikt brukar man ser på äppleträd när dem saknar koppor, det är inte lätt, att man bestämma , men jag bestämde efter till tillbaka till mina böcker, som jag har, jag hoppas att den här situationen första behandla med mina duktiga kompisar som hjälper varandra i den här rummet till att hitta bra lossning.
OBS: koppor finns i preparat medel som använda mot svampen.
Lycka till, H: Bassam

Piccante
Fakta om växtsjukdomar http://www.vaxtskyddalnarp.se/Sporsackssvampar.htm
Alexander-VG-zon3
en bra micro närbild hade varit bra . tror inte det är en brist''sak'' för är det brist på nåt näringsämne brukar det yttra sig på ny tillväxt då främst under vegationsperioden . kopparbrist är ovanligt plus ännu ovanligare i en privat trädgård . men det är bara vad jag tror .
Fågelvägen
I vårt närmaste naturreservat har ekarna liknande beläggning på stammarna, rödaktig, mest på sydsidan. Det är inget nytt, vi har lagt märke till det året runt redan för några år sedan. Ekarna ser friska ut, men antagligen tar det tid innan ekar med flera hundra år på nacken börjar se krassliga ut.

Markus - Alnarp-rapporten är ju intressant, men jag hittade (vid snabbläsning) bara bilder tagna med mikroskop, inget som visar hur svampangreppen ser ut i vanlig skala på trädstammen. Fanns det andra bilder?

Här behövs en expert! Har någon skickat PM till Cilla eller Big G?

Lottie
Hej!
Jag undrar om det inte kan vara en algpåväxt på trädet? Varmare klimat, fuktigare i luften och det ser ut som den håller sig på ena sidan av trädet (troligen skuggsidan), typisk alg! Tror inte att det är farligt för trädet men det ser ju inte så snyggt ut. Eller är jag ute och cyklar?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 22:09) *

dom ser nog tråden och svarar om dom vill . yes.gif
malin72
ja ni oj vad svårt detta är sad.gif tyvärr så har jag ingen jätte bra kamera men jag ska försöka ta en närbild på ett ställe så får vi se vad det blir av det dunno.gif
Piccante
CITAT (Fågelvägen @ 15-03-2008, 22:09) *
I vårt närmaste naturreservat har ekarna liknande beläggning på stammarna, rödaktig, mest på sydsidan. Det är inget nytt, vi har lagt märke till det året runt redan för några år sedan. Ekarna ser friska ut, men antagligen tar det tid innan ekar med flera hundra år på nacken börjar se krassliga ut.

Markus - Alnarp-rapporten är ju intressant, men jag hittade (vid snabbläsning) bara bilder tagna med mikroskop, inget som visar hur svampangreppen ser ut i vanlig skala på trädstammen. Fanns det andra bilder?

Står ekarna i fuktig mijö? I så fall kan det vara frilevande Trentepohliaalger på stammen, de ger rödaktig färg eller så är det någon lav på ekarna med Trentepohlliaalger. Me ndet är ovanligt att ek och äppleträd har samma arter knutna till sig. Men visst kan det vara någon form av algpåväxt men då borde det "försvinna" när det blir torrt och varmt.
Fågelvägen
Hej Markus! Ekarna står inte i särskilt fuktig miljö: i en ganska torr sluttning på sydvästsidan av en bred dalgång. Ca 400 m till stranden och 300 m till en utdikad göl. Så luftfuktigheten kan vara hög. Beläggningen på ekstammarna liknar det röda på Malins bild, dvs täcker barken på samma sätt, men färgen på ekarna är nog mer orange. Det ser ut som om en vätska sipprat ut högt uppifrån och runnit längs stammen. Och alltså i ekarnas fall på sydsidan.
Alexander-VG-zon3
såg några träd här som hade samma röda färg på stammarna .
Fågelvägen
Malin72, kan du se några skador högre upp på träden? Jan Lindgrens teori: hackspett? Eller grenar som knäckts av lastbil, grävskopa? Då kunde man kanske tänka sig att träden blött och alger sedan slagit sig ner i den utsipprande saften?

Rost på fruktträd syns väl mest som fläckar på bladen, åtminstone päronrost.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 16-03-2008, 22:01) *
Malin72, kan du se några skador högre upp på träden? Jan Lindgrens teori: hackspett? Eller grenar som knäckts av lastbil, grävskopa? Då kunde man kanske tänka sig att träden blött och alger sedan slagit sig ner i den utsipprande saften?

Rost på fruktträd syns väl mest som fläckar på bladen, åtminstone päronrost.

nja vet jag inte !! då borde det synas att det runnit plus äppelträd savar väl inte vid den tiden ,, fast jag vet inte säkert vad det är . jag behöver en närmre bild känns det som .
Fågelvägen
Kanske saven har runnit ut i ett tidigare skede och algerna har slagit sig ner och blivit synliga först efter en tid? Eller ändrat färg när det blev vår?
Big Gardener
Det ser absolut ut som någon typ av algtillväxt. Notera att det verkligen är sitter på en sida och att det sitter nära marken. Jag gissar på att sidan är den skuggigaste och dessutom är det ju som fuktigast nära marken.

Absolut inget att oroa sig för!
malin72
tack så hemskt mycket för alla svar...jo det är nog sant, mest skugga på dom sidorna för jag tycker nog att det stämmer bra med att allt träden har detta på samma sida och längst ner på träden, det är ju inget uppetill...då ska jag genast hälsa mamma detta thanks.gif
Är det så att det kommer att försvinna när det blir torrare då? Eller kommer träden att se ut så dunno.gif
Så alger är inget att oroa sig över?....är det något man ska tänka på tex hålla extra koll om det kan utveckla något annat? kan inget om detta och blir super glad över all info och hjälp yes.gif
Cilla
DET HÄR ÄR ABSOLUT INGEN FARA!!! Det är en alg som lever helt i fred med våra fruktträd.
Man må gilla utseendet eller inte, men om man vet att det är en del av vår fredliga natur och att det är helt naturligt så lär man sig att gilla den precis som man gör med allt annat som är naturlitgt och ofarligt - de röda färgerna på vissa höstlöv, röda färgerna på vissa frukter, osv.

Vissa år frodas dessa alger och blir lysande röda. Andra år är de mer rostfärgade.
malin72
thanks.gif thanks.gif
Bassam
Hej jag tycker att frågar dig , om du kan ta bort rödfärgen med borsta utan att skadar barken.
Lycka till,H:Bassam
malin72
nu tar jag upp min gamla fråga igen....Nu är dom oroliga för att dom tycker att träden börjar se sjuka ut...som att dom torkar ut!!!! Även bark lossnar...Kan det ha med ålderna att göra??
Det är dom större träden som ser sämst ut....,
Alltså dom som är äldst...träden är ca 50 - 60 år..
En fråga....när och om är ett frukt träd gamalt??? Ger dom upp nu???

Bassam jag såg inte att du hade skrivit 1 gång till.....min morbror hade sagt att man kan pröva skura men dom har inte testat,

så länge dom bär frukt och ser friska ut i övrigt har dom inte testat det....men jag ska be dom pröva!!
Bassam

Tack för frågan

Du kan titta på rötter om några av dem var torr, detta tecken på svampinfektion som har namn(Rothalsröta ).

Du kan vattna dem på ( vatten + Atamon ) , och du kan ge dem naturliga gödsel som ( kogödsel ) för att den behåller naturliga fiender mot Svampen och gör jord bra struktur och ger jorden näring som fattas.

H:Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 14-04-2009, 22:59) *
Tack för frågan

Du kan titta på rötter om några av dem var torr, detta tecken på svampinfektion som har namn(Rothalsröta ).
Du kan vattna dem på ( vatten + Atamon ) , och du kan ge dem naturliga gödsel som ( kogödsel ) för att den behåller naturliga fiender mot Svampen och gör jord bra struktur och ger jorden näring som fattas.

VAttna med Atamon till ett 60 år gammalt träd!?!?!? giggle.gif Kolla rötterna på samma träd laugh.gif Ja du är verkligen seriös du Bassam duh.gif

Äppleträd kan vara genomruttna, lida av svamp och kräfta och ändå ge frukt. Frukten sätter de ända in i döden, helt enkelt. Är dessutom trädet så gammalt som runt 60år, är det nog dags att tänka på ett nytt träd i alla fall.
malin72
tack för svar...alla träd är inte så gamla....

om dom nu bestämmer att ta bort dom 4 st träd som börjar se dåliga ut...kan man sätta nya träd på samma ställe då eller bör dom planteras på andra ställen???
Jag kan verkligen ingenting om träd så alla svar är vi jätte tacksamma för tummenupp.gif
Bassam

Tack för frågan

Ålder träd blir svaga och behöver mer vård och på slutet Du är som bestämmer.

MariaS
CITAT (malin72 @ 15-04-2009, 10:41) *
tack för svar...alla träd är inte så gamla....

om dom nu bestämmer att ta bort dom 4 st träd som börjar se dåliga ut...kan man sätta nya träd på samma ställe då eller bör dom planteras på andra ställen???
Jag kan verkligen ingenting om träd så alla svar är vi jätte tacksamma för tummenupp.gif

Om ni sätter nya träd, bör ni byta jord först och det minst på hela ytan som kronan täcker. Malus tillhör familjen Rosaceae, så det finns inte mycke man kan odla i den jorden utan jordbyte.
Fågelvägen
Det är ju ett jättejobb att såga ner 4 vuxna träd, fräsa ur stubbarna, byta ut jorden och plantera nya små träd! Som antagligen bär lite frukt först om 6-10 år om inte rådjur och harar tar livet av dem.

Min erfarenhet är att träd som "börjar se dåliga ut" kan leva och ge frukt minst 10 år till. Också ett åldrat träd är vackert. Ni kan väl försiktigt beskära träden och ta bort några av de torraste grenarna? Föreslår lätt beskärning nu och lite till i juli-augusti. (Hoppas ni vet hur man lägger snitten - detdär med grenkrage, som är viktigt! Kolla annars på Cillas trädvårdsskola.)

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon