rbn
Hej alla.
Detta är min första inlägg så jag hoppas på mycket svar nu smile.gif

Vi håller på att kolla på ett Serralux 3x4,5m. Nu försöker jag att undersöka så mycket jag kan på allt
jag kan hitta på nätet. Men jag blir inte klok på det här med grunden. Vi bor i ett område där det tyvärr
sluttar lite årt vårt håll vilet gör att vår gräsmatta är VÄLDIGT blöt framför allt på våren. Så jag har ju
förstått att vi behöver bygga en grund som dränerar ordentligt.

Det jag inte förstår är hur långt vi behöver gå för att få det bra. Jag skulle helst vilja göra den lösningen
där man gjuter papprör med cement i och sedan använder den aluminium ram till serralux växthusen.
Rörden tänkte vi sätta så djupt så att dom är kälfria (hur djup är det ungefär). Sedan så ska vi lägga ett
dräneringrör i botten som vi sedan fyller ut med ett grovt grus först för att sedan använda nå slags sätt-
sand för att kunna sätta marksten sedan. Under allt detta lägger vi förresten en fiberduk!

Räcker detta för att få huset att stå stadigt osv. Eller måste vi göra en ram murad av leka till exempel?
Det verkara vara så mycket jobb. Och det är ju dummt om vi lika järna kan göra den enklare lösningen.
Men jag vill ju inte välja något som är enklara om det inte blir bra!!! Målet är helt enklet att göra en bra
grund utan att överarbeta i onödan.

Så det jag behöver från er är lite tips och råd. Ni får gärna förklara det hela så jag förstår lite bättre.
Som sagt detta jag berättar nu är information jag hittat på nätet. Jag har alltså ingen som helst koll
när det gäller bygge annars. Men har inte tummen mitt i handen, så jag tänkte att vi borde nog klara
av detta med lite hjälp av er så klart!

Hoppas ni har lust att hjälpa mig blush.gif

//Robin

PS. jag har gåt igenom all "grund" inlägg men hittar tyvärr inte riktigt dom svar jag behöver.
rbn
Med så här lite svar blir ju tyvärr inte detta ett favorit -forum.
Vad synd, hade hoppats på att jag hade hittat ett bra trädgårdsforum!

Kom igen nu, en chans till får ni smile.gif

//r
hobbe 00
Tja inlagd i byggarbeten är jag inte men det ni har funderat ut låter bra! Min grund till växthuset är dräneringsrör ca 30 cm under markytan. fyllt med sand/grus och stenfoten byggt av leckablock. Mitt växthus är byggt av trä- hemkonstruktion..
marskattan
Visst kan man bli besviken när man inte får den mängden svar man vill, men sånt är livet ibland. Du har ju valet att lämna detta forum eller bli kvar och hjälpa till att bidra för att nästa nya medlem får snabba och många svar på sina frågor...

Mitt tips är att du pratar med firman där du tänker köpa växthuset ifrån, dom borde ju kunna svara på dina frågor. Själv har jag inte en susning om vad som krävs, jag har liksom lyxen att ha den kunskapen i familjen så jag inriktar mig på andra saker jag är bra på.

Lycka till och välkommen hit!
ingelsgarden1
Hej!Klart att det räcker med plintar, men med en riktig mur (stenfot) håller du ute ogräs som gärna vill krypa in under en socklel och den håller sättsanden på plats. Om du ändå ska dränera runt växthuset så ska du ju ändå gräva. Du kan även passa på att isolera en riktig stenfot, ställ frigolitskivor eller annan markisolering runt stenfoten innan du fyller igen.

Har du möjlighet att dränera runt stenfoten är det en fördel men det förutsätter att du har tillgång till något avlopp ev. till dagvattendräneringen.
Sedan vad du lägger för golv i växthuser är en smaksak.

Glöm inte att dra in en elkabel, även om du inte tycker att du har någon användning för el nu så kansn det kan vara bra i framtiden (glöm inte jordfelsbrytare).
En sommarvattenledning är att rekomendera. Det fins slang som tål frost så den behöver inte ligga frostfritt bara du tömmer ur så mycket vatten så det inte står kvar vatten i kranen. 
Du frågar hur djupt frostfritt är, beroende var du bor i sverige i v.götaland bör det räcka med 120cm.
Det är inte lätt att råda andra hur de ska göra, det är naturligt vis en kostnadsfråga och hur mycke arbete man vill lägga ner.
Lycka till
rbn
Oj,
tack för alla jättebra svar. Dom hjälper helt klart!!
Nu har jag lite att fundera på och det är bra.
Hoppas jag snart kommer till den roliga delen
ett inköp av växthus smile.gif

//rbn
AndreasBlomquist
Hej,

Jag har också ett SerraLux från Classicum och valde att köra med aluminiumprofilen i botten och ha plintar.

Du kan läsa om hur jag gjorde i min blogg. Lättast är att använda länken nedanför och sedan kolla igenom inlägg som verkar intressanta för dig.

länk till bloggen
frugb
Hej!
Jag har också dokumenterat noga vad jag gjorde för grundarbete med vårt växthus. Kolla in länken nedan, sedan kategori "växthus" på bloggen.

Vi grävde ur, lade makadam, till frostfritt i hörn och mitt på långsida, gjöt i papprör, satte fast sockeln i papprören och lade stengolv.

Lycka till!
:-)
rbn
Oj,
tack det var ju två väldigt bra bloggar att läsa.
Det hjälper helt klart att läsa om andras byggen (bilderna hjälper!!)

Måste också börja planera var jag kan köpa allt grus osv.
Bor i västerås så om ngn här på forumet har koll på
var man köper makadam, grus osv. i västerås så hojta gärna till.
Markduk, vilka har sånt??

Mycket frågor, men jag har tur att det finns internet ohmy.gif)

//rbn
ingelsgarden1
Hej!Bra att du har fått lite råd som du kan ha nytta av. Lycka till
rbn
Hej,
tack ännu en gång. Håller nu på att förhandla lite priser.
Har plockat ihop ett ganska stort paket och tänkte att det är väl självklart
att classicum kan göra lite på priset när jag ska handla så mycket.
Aj aj, vad jag hade fel. Fick inget avdrag overhuvudtaget. Är väldigt
besviken på dom. SÅ nu håller jag faktiskt på att titta på Willab´s
likvärdiga hus istället. Dom kör ju även en kampanj där jag får 20cm
extra höjd utan extra kostnad vilket är toppen. Plus att nu när jag
plockar ihop alla likvärdiga delar som jag beställt av Classicum så hamnar
jag på lägre pris. Hoppas dom inte kommer med et fåniga argumentet att
det ju ingår en massa, för dom priserna är ju verkligen överdrivna!
Så nu funderar jag till och med på att ta ett lackat!!
Är det någon som har någon erfaranhet av hur dessa två växthus
skiljer sig i kvalitet (serralux vs. Maxi 4). Det ända Willab inte har är
den här extra takstolen. Hur mycket behöver men den?
Tacksam för alla svar ni kan ge mig smile.gif

//rbn
Iza
Växthusen är nog ganska lika.
Jag har ett från Willab som är extra förhöjt, det är bra.
Det som inte är bra är bemötandet från Willab om man inte är nöjd med något.
Kolla här på forumet så ser du att det är fler än jag som har blivit dåligt bemötta där.
När man pratar med Classicum verkar de trevligare, men jag har inte köpt något från dem,
eftersom de är dyrare.
Extra takstol beror ju på hur mycket snö det brukar bli där du bor.
Om du har möjlighet åk till Mässan och titta på de olika växthusen.
Jag hade tittat ut ett på hemsidan, när jag såg det i verkligheten blev jag så besviken,tillslut blev det något helt annat än jag hade tänkt från början.
rbn
"Frugb" jag har skickat dig ett PM vore toppen om du kunda kolla på det. Behöver din hjälp.
Du får gärna skriva mig din mail också så vi kan maila. Den du har på bloggen verkar inte funka!!

//rbn
AndreasBlomquist
Jag håller med Iza, om du har möjlighet att åka till trädgårdsmässan och kolla på växthusen "live" så gör det. Jag hade också bestämt mig för ett EuroSerre från Willab innan jag var på Nordiska Trädgårdar. Det som fick mig att välja Classicum var helt enkelt kundservicen och det faktum att dörren var normalhöjd på och inget som jag var tvungen att vika mig dubbel för att komma igenom.

Om du åker till mässan så passa på att kolla alla andra leverantörer av växthus också. Det finns många fina växthus utöver de som Willab och Classicum säljer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon