Full version: underbevattningsmatta
Sommartorparn
Har läst någonstans att det finns en slags duk som man kan ha på diskbänken med ena änden i den vattenfyllda vasken och sedan ställa krukväxter på när man ska resa bort. Tanken är att duken ska suga upp vatten ur vasken så att krukväxterna får lagom med vatten under en längre tid. tummenupp.gif

Efter ett besök i trädgårdsbutiken kom jag hem med en underbevattningsmatta. Det står dock ingenting om att den kan användas till detta sätt. Bruksanvisningen är i det närmaste obefintlig, förutom att den rekommenderas till att dra upp små plantor i växthus...... g.gif
Lady Hamilton
Det låter onekligen som om du har rätt sort Varför inte göra ett litet snabb test? Blöt ner "mattan" ordentligt så att den är genomblöt, fyll vatten i vasken, trö ner mattkanten ner i vattnet och ställ något sugande på mattan eller ställ dit en blomma så ser du om det fungerar
Sommartorparn
Hmm, om jag provar den så kan jag ju inte lämna tillbaks den o den var rätt dyr tyckte jag.

Klarar den verkligen att suga upp vatten från en behållare som står lägre än krukorna (från vasken upp till diskbänken)? Eller måste man hitta ett arrangemang för att få vattnet på högre höjd än krukorna? Nån som har erfarenhet?
ingrids
Mattan utnyttjar kapillärkraften, samma som växterna gör, så vattnet sugs uppåt genom mattan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon