Full version: Cyklamenfrö?
Chivvie
Min bortglömda cyklamen överraskade mig härom dagen.
Jag upptäckte att den hade en stor tung klump där det hade varit en blomma. den böjer sig ned mot jorden och har en antydan till rottråd i spetsen. Är det en frökapsel? Och hur sköter jag den, för om så är, har min nyfikenhet triggats igång. Inte för att jag brukar kunna få cyklamen att trivas, men det här vill jag testa. Tänkte låta klumpen gå ned mot en egen kruka med såjord.

Goda råd och förslag mottages tacksamt. confused.gif thanks.gif g.gif
Boxer
Visst är det en frökapsel! tummenupp.gif Låt den sitta kvar för att mogna och torka tills den öppnar sig. Kul och lätt att så.
Chivvie
Tack för att du bekräftade mina misstankar. Så du tycker att den skall torka. Jag trodde att den ev. "direktsådde" sig själv, eftersom det fanns det som jag upplevde som början till rottråd i toppen, alltså det som är närmast jorden.
Boxer

Inuti finns det ganska många frön
Chivvie
Åh, tack för klargörande bilder. Det skall bli spännande att så småningom, när den torkat, så frön och sedan hoppas på att det blir något av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon