Full version: Innehåll?
Fnattan
Hej!
Nu har vi snickrat ihop stora kistor utan botten och oljat in dem väl med pigmenterad olja. Frågan är vad gör jag sedan? Ska de fyllas med jord redan denna höst så jag kan så några perenner eller är det bäst att vänta till våren?
Min stora fråga i detta forum med pallkrageexperter är: Vilken jord ska den fyllas med? Jag har läst att man bör ha markväv i botten. Ska man ha grus eller något liknande också?
Snälla kloka svara snart!

Fnattan
Ina
Jag har markväv som jag har ställt mina pallkragar på och sedan har jag fyllt dem med hälften kompostmylla och hälften gödslad torv. Jag har bara grönsaker i dem, inga perenner (inte än, i alla fall rolleyes.gif ), men om du vill så perenner nu är det väl en bra idé att fylla dem nu! Om du skall så till våren tycker jag att du skall vänta med att ha i jord.

Vilken jord du skall ta beror väl lite på vad du vill odla. Mina grönsaker växer så det knakar i min blandning, men det var en hel del ogräsfrön i min kompost, så med min erfarenhet kan jag ju tycka att det bästa är jord utan "bonusfrön"...

wink.gif laugh.gif
Fnattan
Tack!
Nu vet jag hur jag kan börja! Hur ofta ska jorden sedan bytas ut?
Fnattan biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Hannele
""Man tager vad man haver" som Cajsa Warg sa...
Ingrid på Västkusten
Jag skrev ett LÅNGT svar till Dig i Småpratsforumet - så ut å köp Land ifrån denna veckan och läs pallkragsodlignsartikeln :-)))

Glada hälsningar ifrån ingrid pallkragsklubbmedlem!
Ina
CITAT (Fnattan @ 10-08-2003, 16:32)
Tack!
Nu vet jag hur jag kan börja! Hur ofta ska jorden sedan bytas ut?
Fnattan biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Jag är ganska ny som medlem så jag undrar också.... men jag får väl ta Ingrids råd ad notam och rusa till tidningsförsäljaren!

biggrin.gif
Berith
En till! biggrin.gif
Berith
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 10-08-2003, 20:04)
--- så ut å köp Land ifrån denna veckan och läs pallkragsodlignsartikeln :-)))

Glada hälsningar ifrån ingrid pallkragsklubbmedlem!

Hallå Ingrid! biggrin.gif Haha! Det var ju du! laugh.gif

Kul! Ska spara den bland dom anda juvelerna. tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Ja visst *LOL* stämmer bra det ( varg-grinet framme!)

Hälsar Ingrid
Fnattan
Nu har jag köpt Land för första gången i mitt liv! En bra artikel och ett trevligt ansikte för endast 20 spänn. Jag känner mig dessutom hedrad över att få vara med i denna fina klubb.

Fnattan med de falska pallkragarna rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon