Full version: Krukor i växthus
Sess
Jag har en massa hinkar/krukor i olika storlekar som jag tänkte ha i växthuset till tomater och gurkor. Men det är inget hål i botten på krukorna. Ska man ha det eller är det bättre utan? blush.gif smile.gif
Anic
Jag borrade hål i botten på mina, men det ångra jag. Om man borrar någon/några cm upp på sidan, får man en vattenresovar längs ner och det torkar inte ut så fort i sommar solen. De jag inte borrade alls vattnade jag ihjäl.
Fenja
Du bör absolut ta hål i botten på dem! Ställ hellre ett fat under om du vill att vattnet ska stanna kvar en stund.
Mvh
Fenja
rosita
Jag har 20-litershinkar med bottenplatta som ger en vattenreservoar i botten + att det är hål ca 5 cm nerifrån, så överflödigt vatten kan ta sig ut. De finns på Willab.
Sess
Men då borrar jag ett hål i varje för jag hittade några fat som passar ganska perfekt till dom här hinkarna!

Tack för alla svar!! thanks.gif
CCE
Tips! Borra inte hål i botten utan nån cm upp på kanten.

Vill du vara riktigt lyxig kan du sätta en skiva av något slag ca tio cm upp från botten i en spann. I den skivan gör du ett hål som en vanlig innerkruka får plats i. Tag ett elrör och för ner längs kanten på spannen (gör ett hack i skivan för detta också) och fyll på med jord och plantera. Borra hål ca. 10 cm upp på spannen.

Vips! Så har du en självbevattnande spann som du fyller på genom elröret.
Vill du kan du ta en liten bit kork o stoppa på en pinne som du anpassar i längd så kan du få en nivåvakt också =)

Men hur som helst, borra alltid hål i oavsett vad om det är gjort i plast.
Annars mår de inge bra.
embees
CITAT (Anic @ 14-03-2008, 15:29) *
Jag borrade hål i botten på mina, men det ångra jag. Om man borrar någon/några cm upp på sidan, får man en vattenresovar längs ner och det torkar inte ut så fort i sommar solen. De jag inte borrade alls vattnade jag ihjäl.

Helt klart bäst att ha hålen två-tre cm upp på sidan från botten sett. Har flera sådana odlingshinkar som jag har köpt hos Willab och som hade de här hålen från början. Fick många kilo med tomater förra sommaren i dem.
hippo
CITAT (embees @ 15-03-2008, 10:11) *
Helt klart bäst att ha hålen två-tre cm upp på sidan från botten sett. Har flera sådana odlingshinkar som jag har köpt hos Willab och som hade de här hålen från början. Fick många kilo med tomater förra sommaren i dem.

Håller absolut med!! Tycker det har fungerat klart bäst att göra hålen några cm upp på sidan, iallafall när det gäller tomater.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon