Magdis
Är det nån som provat med det? Det kanske inte är att rekommendera eller?
Eftersom de är långsamgroende och långsamväxande och våren kommer så sent häruppe så funderade jag lite på om det gick att göra så. Om man sätter dem i nån slags pappkärl som man inte behöver ta bort sedan när jag flyttar ut dem i pallkragen kanske?
KURT
Tekniskt så tror jag inte att det är något problem. Möjligtvis bör man ha endel lera i jorden så att den håller samman bättre. Man kan också sätta ut dem ganska tidigt (och skörda sent), de tål en hel del kyla.
Åsa, mälardalen zon 2
Problemet är nog bara att själva roten måste kunna växa rakt neråt och inte stöta på något hinder under uppdrivningen då blir ju roten lite missbildad, precis som morot blir då den växer i jorden och exempelvis stöter på en sten då kan den ofta grena sig.
Magdis
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-03-2008, 16:03) *
Problemet är nog bara att själva roten måste kunna växa rakt neråt och inte stöta på något hinder under uppdrivningen då blir ju roten lite missbildad, precis som morot blir då den växer i jorden och exempelvis stöter på en sten då kan den ofta grena sig.

Kanske att det skulle passa bra med tomma hushållsrullar då. smile.gif
nina L
jag ska prova förodla palsternacka i år. har inte riktigt bestämt hur, om det blir i toarullar eller i mjölkkartonger eller bara som vanligt i små krukor. man kan ju så redan på hösten så får man lite tidigare skörd och så kan man lämna kvar några palsternackor till våren så har man lite gott att äta då.
Ulrich
Jag tror inte på att förodla palsternacka. Jag provade förodla Cikoria (det som heter endiv i affären). Man skördar en kraftig pålrot på hösten och driver sen fram sallad från roten när man vill under vintern. Men de förgrodda plantorna fick ingen pålrot, utan mera ett trassel av mindre rötter, och jag misstänker att samma sak händer med palsternacka. Själv provade jag höstådd av palsternacka, som ska vara möjlig, men jag ser inget ännu, möjligen kan den milda vintern ställt till det. Om höstsådd fungerar så får ju palsternackorna bästa möjliga start....
Magdis
Jag ska prova med några stycken iallafall, går det inte så går det inte. smile.gif
Dito Verde
CITAT (Magdis @ 16-03-2008, 21:48) *
Jag ska prova med några stycken iallafall, går det inte så går det inte. smile.gif

Du talar väl om hur det går?

/P
Magdis
CITAT (Dito Verde @ 16-03-2008, 22:32) *
Du talar väl om hur det går?

/P

Ja det ska jag absolut försöka komma ihåg att göra. tummenupp.gif
Eva 33c
Jag vet att jag har läst om en man som förkultiverade både morötter och palsternackor. Han satte ett frö i en 1 liters smal mjölkförpackning. Sen skar han upp botten och planterade förpackning och allt när det var dax. Jag tror att odlingskärlet måste vara så stort att det rymmer den färdigväxta roten. Går rotspetsen av vid utplanterinten eller nån annan tidpunkt kommer roten att dela sig. Vilket ju inte är önskvärt när det gäller just dessa växter. Jag har funderat flera gånger på att testa, men det blir aldrig av. Palsternackorna blir rätt stora ändå här. Det gäller bara att skörda så sent som möjligt då roten tycks växa mest på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon