Full version: En vintergrön häck?
JinxLinda
Tänkte be om lite tips och råd gällande en häck.. Vill ha upp en häck, som ger lite insynsskydd från vägen och grannar (bor ute på landet, men nära vägen). Men jag behöver hjälp. Vad ska jag ha? Och ungefär vad kostar plantorna styckesvis?

Det är ungefär 100 meter som ska ha häck. Så det är ju en liten sträcka. Vill gärna ha något som inte tar allt för många år innan det faktist skyddar, och hellst ska det vara vintergrönt, så att man har insynsskydd året om smile.gif

Blev lite konstigt formulerat detta, men jag får inte till det bättre just nu-..
Bassam
Hej
Jag tycker att ge dig lite tips.
(Tujor – Boxbom- IDEGREN- cypress- gran-), de funker bra i Sverige men de behöver noga med vatten och sol vår, för att de inte har mycket finrötter.
Obs: de behöver första året skydd från solvår ( täcka de på vävsäck). De tycker att marken ska inte bli torr
Lycka till, H: Bassam
Lilla Sibirien
En snabbväxande ständigt grön häck är Tuja Brabant. På sommaren har den en vacker grön färg men på vintern blir den lite gulbrun. Brabanten är härdig till zon 4-5, blir hög något mellan 8- 12 m, går bra att klippa toppa inte före häcken har uppnått sin färdiga höjd.
Om du funderar på idegran, så växer den lite långsammare, men då skulle jag definitivt välja Taxs cuspidata Adams, den går bra att klippa och härdig till zon 5, mellan 2-4 m hög. Idegranar är de enda barrväxter som klarar en skuggigare växtplats.
Ingen barrväxt tål salt, så om du bor nära en väg som saltas bör du välja något annat än barrväxter.
Själv har jag en Tuja Brabant som häck mot norr. Köpte plantor med höjd 80 cm-100 cm och är nu 5 år senare uppe i över 2,5 m höjd. De har djup jord och under det första kinkiga året vattnade jag rejält. Häcken har varit utsatt för kall nordanvind här i zon 3-4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon