Full version: Lejongap
rissen
Hejsan

Sitter just nu med en fröpåse Lejongap. Jag har aldrig förkultiverat sådana förrut. Är det dax att så dom nu eller?
De kanske kommer med väldig fart att man inte hinner med.

Om det finns nån därute som har erfarenhet av sådd av dessa var snäll och vägled mig lite.

Rissen

Helen i Piteå Zon 5
Nu är det några år sedan jag frösådde Lejongap men jag vill minnas att jag sådde i början av april för utplantering första helgen i juni
rissen
jaha, då är det ju inte någon panik ännu, då väntar jag ett par veckor.

tack för att du svarade
Irene_L
Jag har sått mina Lejongap nyligen. Så här står det i mina papper:
Lejongap sås i mars-april. Den är ljusgroende, ingen jord över fröna. Toppa gärna även om det försenar blomningen.
När man tar frön från lejongap är det onödigt att färgsortera. Fröna kommer ge plantor av olika färger eftersom de korsar sig med varandra. Lejongap vill ha full sol.

Idag när jag var ute i trädgården såg jag att Lejongapen hade övervintrat ute pga den milda vintern. Lejongap är egentligen en buske men vi odlar den som ettårig. Det ska bli spännande att se hur dom blir som har lyckats att övervintra!

rissen
oj oj oj, nu blev det myror i mössan. kanske skall så iaf. får fundera lite på det.

tack Irene_L

Rissen
Helen i Piteå Zon 5
Jag hittade den här såtabellen som visar v. 12
http://www.evart.se/satabell.htm

Åsa, mälardalen zon 2
Och jag har alltid direktsått lejongap utomhus när jag odlat den och det har ofta gått att så i april, fröerna gror sedan inte förren temperaturen är den rätta + jag har alltid sått fröerna en 0,5cm djupt och det har funkat väldigt bra så jag tror inte att de är så superljuskrävande vid groningen som många fröfirmor säger. Man kanske får något fler frön att gro ifall man behandlar dem som ljusgroende men jag brukar ofta köpa lite vanligare ej exklusiva sorter = det brukar vara mycket frö i påsen så då kan man ju strössla ut lite extra vid sådden.
Irene_L
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 14-03-2008, 19:04) *
Jag hittade den här såtabellen som visar v. 12
http://www.evart.se/satabell.htm

Menas det vecka 12 eller menas det att det tar 12 veckor innan dom är färdiga?
Helen i Piteå Zon 5
frösås v. 12
Irene_L
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 14-03-2008, 19:13) *
frösås v. 12

Oj så har inte jag förstått den tabellen!!

Men det verkar konstigt...då skulle man så Blomman för dagen v 4.Är det inte odlingstiden som det menas?
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Irene_L @ 14-03-2008, 19:14) *
Oj så har inte jag förstått den tabellen!!

Men det verkar konstigt...då skulle man så Blomman för dagen v 4.Är det inte odlingstiden som det menas?

w00t.gif OJDÅ!!! Det är nog jag som har tittat för snabbt blush.gif jag kom bara ihåg att någon visade denna tabell för någon dag sedan och tänkte att jag länkar den crying.gif

jag tittar väldigt sällan i andras tabeller utan jag kollar oftast i mina egna papper (såtider) som jag har bokfört i många, många år, i dom har jag hunnit 'rätta till' mina egna såtider så att dom passar till min 'utplanteringstid'

puh! vilken tur att du upptäckte mitt fel biggrin.gif
Irene_L
Aha ...nu förstår jag hur du menar Helen. Du menar att det är dags att så vecka 12 så dom är färdiga att sätta ut efter 12 veckor. Jag trodde du att du läste v 12 i tabellen! Förlåt att jag rörde till det!! sweatingbullets.gif

................................
Såg nu att du skrev medan jag skrev. Men ditt sätt blev ju ändå rätt. Det är 12 veckor till början av juni tummenupp.gif
flirting.gif
Helen i Piteå Zon 5
kram2.gif

Frideborg
Hej Helen!
det var en bra tabell du delade med dig av!
Tack!
har redan skrivit ut den
mvh Birgitta W tummenupp.gif
rosita
Jag har redan omskolat mina lejongap... whist.gif De är ganska små ännu, så jag hoppas de klarar sig i växthuset tills det är dags att plantera ut.
zissi
Jag har även sått lejongapsfrö på hösten med endast ytterst lite jord över. Det blev tjockt med plantor ...........fick gallra friskt på våren sen. Härdiga o tacksamma snittblommor ..........det gillar jag! tummenupp.gif yes.gif

Har köpt Rosenskära ´Daydream` (vitt - ljust rosa med mörk körsbärsröd mitt.)..........fattat att det var en ny sorts Rosenskära..........någon som vet? Vacker på bild iaf. De brukar ju bli rätt kraftiga i bladverket hos mig, lite för stora egentligen, men jag älskar blommorna.
Heda
Hej Zissi
Jag sådde 'Daydream' förra året. Blev lite besviken för de flesta blommor hade bara lite eller inget rosa i mitten. De kan ha stått i för kraftig jord (ganska lerigt och i halvskugga), vet inte om det kan påverka blomfärgen, för de blev nästan 2 meter höga!

I år har jag tänkt satsa på 'Candy stripe' istället, för det är ju det rosa/vita jag vill åt. Älskar Rosenskära!! Lättodlade och underbart vackramen blommor långt in på hösten!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon