Hej! Har nyss ägnat en stund åt att bläddra i ditt fotoalbum,Ingrid. Imponerad av ert bygge, verkligen! Själva bor vi på en TOTALT platt liten, drygt 600kvm-tomt... Du hade en bild på en ros - Ziguenerknabe, berätta mer!!! Vad är det för sort? Hur stor blir den? Till vilken zon går den?
Ingrid på Västkusten
03-12-2002, 12:29
Hej Betty,
Oj vad jag ligger efter tralalaaaaa med svaren men Zigeunerknabe är en mkt trevlig bourbon-ros och platsen den står på är kanske 20 cm jord - kanske lite emr och den måste vattans en del på sommaren men trots att den står bakom huset och knappt får nån sol alls - det är en ljus vxtplats men sol - hmmm - väldigt lite så blommar den så rikligt!
Hos mig är den inte så hög, men det är nog den magra platsen, och doftar gör den helt gudomligt. Bourbon-rosor har nog något av de ljuvligaste dofterna av alla rosor - och denna blomamr dessutom länge - ibland anges det att den rmeonetrar men inte hos mig.
Skall visst gå till zon 5 elelr 6 om inte minnet sviker, det är en tuffing detta! Blommar på gammal ved.
Cedergren, Flora Linnea, Löta säkert Zetas med har denna fina ros - som många fler borde ha i sin trädgård!
Glada rosenhälsningar ifrån Ingrid
Tack för svaret Ingrid! En sån SKALL jag ha!