Jenny1972
Hej på er!
Sitter och "suktar" efter ett växthus...
Jag skulle jättegärna vilja se bilder av era fina växthus både utifrån och från insidan samt veta lite hur stora de är för att kunna tänka sig in hur man själv kan planera ett växthus.....
TACK!!! /Jenny
ogräset
Hej Jenny

Har varit ute i mitt växthus idag och städat lite, det blir säkert mera snö men jag kunde inte låta bli. Sopade lite och gav blommorna vatten.Jag läste att du väldigt gärna ville ha ett växthus, du kan gå in i mitt gamla album där finns lite bilder på mitt växthus.

Soliga hälsningar Birgitta rolleyes.gif
I växthus.jpg

Kamilla z 7
Jag hade lite bilder på bloggen på mitt hus happy.gif ,men länken har havererat,så jag ska prova att göra om det wink.gif
mitt växthus bygge
Lite "inredning"
Jenny1972
Ogräset och Kamilla z 7 tack för titten! Underbara bilder!!! Vad coolt ditt växthus var Ogräset (=Birgitta), sånt skulle jag också vilja ha om jag hade en som klarar av att bygga. Får köpa ett "halvfabrikat" som han får hjälpa mig att sätta upp...
En fråga bara, hur många kvadratmeter är era växthus? /Jenny
hobbe 00
Jag har ett 10m2 "stort" växthus. Är byggt av återanvänt material efterett stort växthus från 60-talet som plockats ner. Det är min sambo som har byggt det. tummenupp.gif
Ska pröva att få in en bild på det
Äsch, lyckades inte.. bilden var för stor thumbdown.gif
Men om du kollar på AoT hemsida på hobbe-kalle`s sida på vyer finner du mitt växthus..
Hur gör jag för att få in bilder??
salikons
Här finns bilder från mitt växthus. Det är ca 20 kvadrat.

växthusbilder
Anna-Maj
Vilket vackert växthus salikon! Vad är det för växthus?
Chamomille
CITAT (hobbe 00 @ 17-03-2008, 14:46) *
Jag har ett 10m2 "stort" växthus. Är byggt av återanvänt material efterett stort växthus från 60-talet som plockats ner. Det är min sambo som har byggt det. tummenupp.gif
Ska pröva att få in en bild på det
Äsch, lyckades inte.. bilden var för stor thumbdown.gif
Men om du kollar på AoT hemsida på hobbe-kalle`s sida på vyer finner du mitt växthus..
Hur gör jag för att få in bilder??

Du måste minska storleken på bilderna. I ett bildredigeringsprogram. Picture Manager har jag, där är det ganska enkelt att minska ner bilderna.
hobbe 00
CITAT (Chamomille @ 18-03-2008, 12:12) *
Du måste minska storleken på bilderna. I ett bildredigeringsprogram. Picture Manager har jag, där är det ganska enkelt att minska ner bilderna.

Tack för tipset!
Jenny1972
SALKONS!
Vad är det för växthus du har? Är det ett som är gjort för stenmur eller har ni byggt upp ett "vanligt" på mur? Det var så himla rymligt. Så vill jag också ha det...
Karin i Småland
Har många foton från mitt ljuvliga Euro-Serre växthus på 24,2 kvm...välkommen in biggrin.gif

http://karinsvaxtverk.se/
Anna-Maj
Imponerad "Karin i småland". Vill också ha whistling.gif
Evalina21
CITAT (Karin i Småland @ 19-03-2008, 20:09) *
Har många foton från mitt ljuvliga Euro-Serre växthus på 24,2 kvm...välkommen in biggrin.gif

Till "Karin i Småland"!

Vilket härligt växthus. Håller på att bygger ett på 11,7 km, också ett Euro-serre fast med glas men jag blir riktigt avundsjuk på storleken på ditt. Vilka fina perlagoner du hade och allt annat också för den delen.

/Evalina
Digger
Fantastiskt hur alla får till det med sina växthus, man blir verkligen inspirerad! Håller på att gräva grund, har äntligen fått bort matjorden (knackar ur alla grästuvor, väldigt tidskrävande) men nu har det blivit snö och kallt och marken börjar frysa så nu verkar flera planerade grävdagar under påsken gå upp i rök! no.gif
rosita
Mitt växthus är 10 m2 och ser ut så här:

växthuset februari 2008 005.jpg

18 mars 2008 012.jpg

18 mars 2008 011.jpg

Det är första året och jag är såååå stolt (märks det?) blush.gif
lol
Det är jättefint, och vad skönt att kunna börja använda det nu med en gång när våren kommer! Såg att du bor i västra delarna av Skåne och ni tycks ha vår - i alla fall när bilderna togs... själv bor jag mitt i Skåne, norr om Tomelilla, och vi har snöstorm ikväll, och snötäckt mark sedan fem dagar tillbaka... kanske tur att mitt växthus inte kommer förrän i maj! rolleyes.gif Första gången mina barn inte har kunnat gå ut som påskkärringar i tofflor - och vad påskharen ska göra med äggen imorgon i trädgården är en gåta - dessa färgglada ting göms inte lätt i snö!

Hur ser det ut hos er andra i påsk?
grynet
CITAT (Karin i Småland @ 19-03-2008, 20:09) *

bravo.gif vilket fint växthus! vad mysigt du hade gjort det invändigt...nu blir jag avundsjuk tongue.gif sånt skulle jag oxå vilja ha,men har bara ett litet,på ca 5-6 m2 och som nästan alla rutorna har pajat på ranting.gif så jag måste beställa nya..
salikons
Det är ett Euro serre maxi 4 på ca 20 kvadrat från willab som vi helt enkelt gjort en egen mur till. Vi gjöt också en platta med golvvärme, 2 separata slingor, så på våren kan vi starta tidigt med sådderna i bara halva huset om vi vill. ovanpå plattan har vi lagt marksten, sådan där som ser ut som marktegel, för att få lite engelsk känsla. Muren blev lite högre än vi tänkt egentligen men vi tänkte odla persikotröd där inne och då behöver man rymd. Tyvärr verkade vår persika tycka att det var för varmt där så vi flyttade ut den i trädgården efter ett år. Men rymden är bra att ha i alla fall.

Nu funderar vi på att försöka specialbeställa en slagdörr till detta så att vi ska slippa kliva på vår trappa upp. Men går inte det så är det ingen större fara att ha några trappsteg. Bara min gamla pappa som muttrat om att vi minsann vill hindra honom från att tjuva tomater angel_not.gif

Ni kan se mer växthusbilder i min blogg: http://salikons.tradgardsblogg.se/
Stevick
Salikons: hur kommer du lösa det här med dörren då? eller snarare, hur har du löst den nu när muren blev högre än vad du tänkt? Är det helt enkelt en trappa du har upp nu? hur mycket skulle en specialdörr gå på?

vill också ha en mur så att huset blir högre... vill ha ett stort citrusträd där sen, samt en vindruva i taket, så då kommer det kännas skönt med extra rymd...
frugb
Hej!
Förstår helt din önskan om inspiration, oj vad jag tittade på växthus innan jag fick mitt (och nu med såklart... ;-) ). Vilka fina växthus ni har!

Jag har en speciell länk om mitt växthus på 14,2 kvadratmeter, Euro-Serre Maxi 4, som vi byggde i somras. Kolla gärna in bilderna i min blogg, adress se nedan. Nu vill jag att snön som helt plötsligt kom för första gången i vinter ska försvinna...

Det är underbart med växthus, är där inne varje dag nu.

;-)
frugb
HelenN
CITAT (Karin i Småland @ 19-03-2008, 21:09) *

Va härligt det ser ut!!!!! Jag lääängtar så tills mitt kommer & tills det står på plats.
salikons
Just nu har vi gjort en trappa upp, och senare ska vi specialbeställa en dörr av en smidesverkstad här i närheten.
HelenN
CITAT (rosita @ 21-03-2008, 09:54) *
Mitt växthus är 10 m2 och ser ut så här:

växthuset februari 2008 005.jpg

18 mars 2008 012.jpg

18 mars 2008 011.jpg

Det är första året och jag är såååå stolt (märks det?) blush.gif

Det ser ju hur härligt ut som helst!!! Har du nån tilläggsvärme ...eftersom det är så tidigt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon