jannika
hur ser era märkningar ut?
jag planterar från frön och sätter ut, men behöver tips på billiga och smarta lösningar på jhur man märker dem...

tack!!
karlsdal
Jag plockade "stickor" från ve´bon (ved-bon) och skrev på med tusch...
Ramred
Jag har en tanke på att ta och mejsla in siffror i granit och märka upp med. Och sen skriva in i "lilla boken" vilket som är vilket. Då går det ju enkelt att märka om tills nästa år. Här hos oss kommer det att passa in fint, eftersom dom tidigare huggit granit i berget alldeles intill tomten. Får se om jag orkar med att göra lika dant till växthuset för att märka olika sorter med "capsicumsar" osv. Man kan ju också måla på sten är klart.

En annan idé kan vara att gjuta små betongplattor med siffror eller bokstäver. Dom går ju att pynta lite också om man vill lägga ner lite tid på dom.
MariaÖrebro
Jag gör små blometiketter som jag skriver ut, klipper ut och sedan laminerar. Ska se om jag har nån bild....
[attachment=15007:080307_002.jpg]
Jag klipper till en liten spets längst ner för att de ska vara lätta att sticka ner i jorden. Det är ett litet pillgöra, men det blir så himla snyggt, tycker jag! De håller i evigheter!
Annars använder jag de där vanliga vita i plast när jag sått, eftersom man aldrig vet om det kommer upp nåt. Somliga delar dem på längden för att få dubbelt så många.
nina L
Jag har köpt stickor i olika färger sen skriver jag namnet på blomman på en sticka och sen lägger jag en (om blomman är lila) lila sticka i varje kruka, då kan jag återanvända stickorna utan att behöva sudda hela tiden. en del småplantor känner jag igen på ett ganska tidigt stadium men vill ju veta vilken färg blomman har
Betty
Jag skriver med blyerts på avklippta persiennbitar. Används både till nysådd och till att sticka ner i rabatterna vid utplantering. Dessutom gör jag skalenliga ritningar av mina rabatter där jag märker ut vad som finns var, det händer att skatorna knycker namnstickorna (som jag plockar bort efter ett tag i vilket fall som helst eftersom att jag tycker att de är fula). Har storstilade planer på att skriva namnen på växterna på snygga stenar men det tycks aldrig riktigt bli av... rolleyes.gif
Lena N
CITAT (MariaÖrebro @ 14-03-2008, 19:15) *
Jag gör små blometiketter som jag skriver ut, klipper ut och sedan laminerar.

Snyggt och praktiskt Maria!
Använder du även baksidan för sådant du vill komma ihåg senare? Typ höjd, skördetid, sol - skugga och annat som man tror att man ska komma ihåg.
jannika
CITAT (Betty @ 15-03-2008, 22:38) *
Jag skriver med blyerts på avklippta persiennbitar.

var får man såna ifrån?? smile.gif

Jag gör små blometiketter som jag skriver ut, klipper ut och sedan laminerar.

jätte snyggt! nu står lamineringsmaskin på önskelistan! smile.gif

jag har nu kommit på ett billigt alternativ till de dyra stickorna man köper i affären. Ta mjölkkartong och klipp till och skriv med CD-pennan eller tunn permanent marker. Fungerar jättebra!! Håller bra och och kan göras till exakt storlek man behöver, plus kostar i det närmsta ingenting!!

Sen när plantorna vuxit till sig kan man ju byta till lite snyggare grejer... smile.gif
rosita
Till småplantorna klipper jag till lagom bitar av t ex creme fraiche- burkar i plast och skriver med märkpenna.
skogstroll
Jag gör små blometiketter som jag skriver ut, klipper ut och sedan laminerar. Ska se om jag har nån bild....
[attachment=15007:080307_002.jpg]
Jag klipper till en liten spets längst ner för att de ska vara lätta att sticka ner i jorden. Det är ett litet pillgöra, men det blir så himla snyggt, tycker jag! De håller i evigheter!
Annars använder jag de där vanliga vita i plast när jag sått, eftersom man aldrig vet om det kommer upp nåt. Somliga delar dem på längden för att få dubbelt så många.

jättesnyggt, jag ska genast dra igång lamineringsapparaten smile.gif
Odjuret
Vadå märka? Och spoilera hela nöjet med att försöka gissa sig till 150 plantors identitet. usch nej! crazy.gif
Cathis
Jag skriver på vanlig målartejp och sätta direkt på krukan, billigt och smidigt, ramlar inte av heller
Lillja
Jag klipper ut från mjölkkartonger, billigt och bra.
skogstroll
CITAT (Odjuret @ 16-03-2008, 13:23) *
Vadå märka? Och spoilera hela nöjet med att försöka gissa sig till 150 plantors identitet. usch nej! crazy.gif

öh...? giggle.gif
MariaÖrebro
Lena N: "Använder du även baksidan för sådant du vill komma ihåg senare? Typ höjd, skördetid, sol - skugga och annat som man tror att man ska komma ihåg. "

Vilken kanonbra idé!!!! De är ju helt "tomma" på baksidan! Nu ska här minsann skrivas in sådatum med mera på baksidan! yahoo.gif Måste bara skaffa en ny färgpatron till skrivaren... Det blir inte så snyggt om det är i svartvitt!

Jannika: Lamineringsmaskiner finns på Clas Ohlson för ett par hundralappar. Jag köpte min för nåt eller ett par år sedan, och den används flitigt!!!! Den är inte så snabb, men varför ska man ha bråttom?
sqrulan
Jag använder gamla persienner,målar tejp och klippta bitar från glasslådor/godislådor i plast. tummenupp.gif
mino
Ikea har billiga http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20125377 Man kan skriva på dem med overheadpenna eller annan vattenfast tusch.
Annars har jag funderat på att köpa träklädnypor och skriva på, praktiskt om man har krukor men inte till det man sår i landet...
Ulrich
Persiennlameller: Jag köpte persienner på Jysk, och fick rätt många lameller över. Annars kan man säkert köpa av en persienntillverkare - om man har nån i närheten förstås.... Kanske inte så snygga, men hållbara och lagom stora.
Maria S i Skåne
Biltema är ännu billigare än IKEA.
Tror jag gav 9.90 för 20 st vita pinnar. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon