Finns det något godare än tomater man odlat själv?
Sommaren 2006 köpte jag en busktomat "Totem" som liten planta. Den planterades om 2 gånger innan den fick en stor plastkruka och hamnade på min balkong i den lägenheten jag hade då. Jag fick rikligt med goda tomater. Jag tog tillvara på en hel del frön som jag satte förra våren, tyvärr blev dom sena eftersom de inte fick tillräckligt med tillskottsljus och blev sent planterade. Men resultatet blev gott trots att de inte åkte i rabatten förräns sent. Med gott resultat ska alltså sägas mycket tomater, dock inte röda eftersom det blev väldigt sent! Iaf, det fungerade.
I fjol köpte jag även 5 olika sorter som plantor, som tog sig mycket bra och gav rejält med tomater. Tog åter frön på dom och i år har jag varit tidigare med planteringen, förra helgen (9 mars) åkte dom ner i det lilla växthuset i fönsterformat som jag fick när jag fyllde år och idag har 8 av 15 frön tittat upp!

De får tillskottsljus så jag har goda förhoppningar att det kommer att bli riktigt bra!
Jag har haft tomater förr men ifjol var första gången jag tog tillvara på frön från tomaterna och det har som sagt lyckats bra, bara man ser till att vara ute i tid och ger dom tillskottsljus. Nu är min tanke att fortsätta ta frön av dessa plantor eftersom jag gillade dessa sorter, förutom druvtomaten visserligen som var alldeles för söt, men ett par goda vänner gillade dom så de plantorna ska dom få när de kommit upp ordentligt.
Så med lite tålamod, planering och tillskottsljus så kan man bli stolt över tomater man odlat helt själv
Sen får man självklart inte glömma vattning, gödsling och toppning när det blir dags, men det är en annan sak

Ludde__