pingusen
köpte 1 påse coktailtomatfrö från weibulls i veckan till 26 dkr. blev mycket förvånad när påsen innehöll 5 frön...........!!!!!! men det skulle den stod det på påsen !!!
undra om man kände sig dum och grundlurad !!
kilopriset blir väl på runt 20,8 miljarder kr något !
ok, nu är de sådda i var sin kruka !
men i morgon blir det en tur till torget efter 1 st coktailtomat som där skall pillas fröer ur och så skall hör göras en klinisk studie på köpta fröer respektive sjölvplockade fröer !

vad tror ni utfallet blir ?
ingrid fuxwall
CITAT (pingusen @ 14-03-2008, 20:15) *
köpte 1 påse coktailtomatfrö från weibulls i veckan till 26 dkr. blev mycket förvånad när påsen innehöll 5 frön...........!!!!!! men det skulle den stod det på påsen !!!
undra om man kände sig dum och grundlurad !!
kilopriset blir väl på runt 20,8 miljarder kr något !
ok, nu är de sådda i var sin kruka !
men i morgon blir det en tur till torget efter 1 st coktailtomat som där skall pillas fröer ur och så skall hör göras en klinisk studie på köpta fröer respektive sjölvplockade fröer !

vad tror ni utfallet blir ?

Någonstans har jag läst/lärt mig att ska man ta frön från tomater ska det vara från svenskodlade för att de ska kunna växa här, men som vanligt har jag säkert fel.

ingrid
Solstorm
Om tomaten var en F1 hybrid så brukar de vara dyrare än andra tomater.
pingusen
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-03-2008, 20:19) *
Någonstans har jag läst/lärt mig att ska man ta frön från tomater ska det vara från svenskodlade för att de ska kunna växa här, men som vanligt har jag säkert fel.

ingrid

ingrid, nu skall jag inte vara dum.....ss men jag bor i danmark, tror du att det är ok med svenskodlade eller måste jag hitta danska tomater för att plocka fröer ur ??? ss
Piccante
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-03-2008, 20:19) *

ingrid

tomater odlas väl oftast i växthus i Sverige ? tror inte de blir härdigare eller bättre att odla här.
ingrid fuxwall
CITAT (Markus_H @ 14-03-2008, 20:51) *
tomater odlas väl oftast i växthus i Sverige ? tror inte de blir härdigare eller bättre att odla här.

Eftersom jag själv odlar utan växthus tänker jag lite annorlunda än dig.

ingrid
Aqvakul
Åke Truedsson i Malmö vet det mesta om tomater och har skrivit en hel del också.....
pingusen
och var hittar man åke truedssons tankar och vetande då ?
Per-Erik
Pinqusen

Hej!

Åke Truedssons tomatklubb http://www.tomatklubben.se/
Åsa, mälardalen zon 2
Är det få frön i påsen är sorten troligtvis en F1 hybrid dessa är inte fröäkta = man får inte samma sort ifall man tar frön från en sån frukt. Dessa är dyrare att ta fram, någon har rättigheterna till sorten och ska ha en slant för varje sålt frö, F1 hybrider är ofta friska, många har bra resistens mot många sjukdomar, de är enhetliga etc.

Det finns dock många gamla sorter som inte är F1 hybrider då brukar man få mera frön i påsen + tomat brukar ofta inte korsa sig så mycket så även om man har många tomatplantor brukar man kunna skörda eget frö från dessa sorter.

Att ta frön från svenska köpetomater är ingen god idé, det är F1 hybrider man brukar odla i växthus + man brukar odla sorter med lång utvecklingstid och som ofta kräver uppvärmt växthus. Ska man odla på friland eller i ett enkelt hobbyodlarväxthus är det sorter som passar för det som man ska odla.

Runåbergs fröer har en hel del icke hybrider i sitt sortiment, de anger även hur lång utvecklingstid sorterna har. Deras sorter provodlas av deras kunder innan de tas in i ordinarie sortiment, så de vet om sorten funkar i sverige eller ej innan de säljer den. Man kan beställa en gratis frökatalog hos dem.
ludde__
Finns det något godare än tomater man odlat själv?

Sommaren 2006 köpte jag en busktomat "Totem" som liten planta. Den planterades om 2 gånger innan den fick en stor plastkruka och hamnade på min balkong i den lägenheten jag hade då. Jag fick rikligt med goda tomater. Jag tog tillvara på en hel del frön som jag satte förra våren, tyvärr blev dom sena eftersom de inte fick tillräckligt med tillskottsljus och blev sent planterade. Men resultatet blev gott trots att de inte åkte i rabatten förräns sent. Med gott resultat ska alltså sägas mycket tomater, dock inte röda eftersom det blev väldigt sent! Iaf, det fungerade.

I fjol köpte jag även 5 olika sorter som plantor, som tog sig mycket bra och gav rejält med tomater. Tog åter frön på dom och i år har jag varit tidigare med planteringen, förra helgen (9 mars) åkte dom ner i det lilla växthuset i fönsterformat som jag fick när jag fyllde år och idag har 8 av 15 frön tittat upp! smile.gif De får tillskottsljus så jag har goda förhoppningar att det kommer att bli riktigt bra!

Jag har haft tomater förr men ifjol var första gången jag tog tillvara på frön från tomaterna och det har som sagt lyckats bra, bara man ser till att vara ute i tid och ger dom tillskottsljus. Nu är min tanke att fortsätta ta frön av dessa plantor eftersom jag gillade dessa sorter, förutom druvtomaten visserligen som var alldeles för söt, men ett par goda vänner gillade dom så de plantorna ska dom få när de kommit upp ordentligt.

Så med lite tålamod, planering och tillskottsljus så kan man bli stolt över tomater man odlat helt själv smile.gif

Sen får man självklart inte glömma vattning, gödsling och toppning när det blir dags, men det är en annan sak smile.gif

Ludde__
pingusen
åsa !

tack för initierat och intressant svar !

nu har jag sått 5 fröer a 5 kr st och 20 fröer a cirka 1 kr st och gratis fröer från köpetomater. så nu får vi se vad som blir bäst om jag nu lyckas ta dem från fönsterkarmen till växthuset.......

mvh

pingusen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon