Lilla Birka
14-03-2008, 20:32
Förra söndagen när jag var ute och gick 4 km hittade jag vid vägkanten en avklippt rhododendronkvist med två knoppar i. Ställde den åt sidan i akt och mening att plocka upp den på hemvägen, men glömde naturligtvis bort det. Har tänkt vid flera tillfällen under veckan att jag skulle kolla om den fanns kvar. Idag kom jag med bil från andra hållet och såg den och stannade. Den såg fortfarande fräsch ut så jag tog hem den. Hittade lite rhododendronjord i en påse (som jag haft till mina azaleor ) och fyllde en ganska stor kruka med den jorden. Stack ner kvisten så djupt att två tidigare bladfästen hamnade under jord och hällde på lite vatten för att sedan ställa den på altanen, dvs utomhus.
Någon som tror att den kan ta sig? Att knopparna ska slå ut har jag inga illusioner om, men kan den rota sig? Och vilket är bäst , utomhus eller inomhus? Eller är det något annat jag bör tänka på?
jannika
14-03-2008, 21:07
jag vill också veta!!
jag har en stor buske på baksidan, men ska flytta och vill ha den med mig, eller åtminstone en del av den.

fungerar vanlig jord? det är ju det den står i nu...
Lotta i Gbg
14-03-2008, 21:20
Helt meningslöst som jag ser det. Ni kan säkert hålla de vid liv ett tag men de sätter inte rötter. Sticklingar tar man på sensommaren hösten. Man får ta nyskotten som har en viss spänst, som jag ser det är det lite av en vetenskap, inget som jag själv lyuckats med, men vem vet.
Jan Lindgren
15-03-2008, 11:12
Hej!
Det är ingen vetenskap att rota rhododendronsticklingar. Det är envishet!
Man kan normalt inte ta en kvist, gräva ner den och tro att det blir rötter. Klipp av förra årets tillväxt. Det är bara den biten som rotar sig. Minska antalet blad och halvera de blad som är kvar. Såra sticklingen. ( blotta en del av kambiumlagret. Det är därifrån rötterna kommer.) Sätt sticklingen i en blandning av ogödslad torv och perlite. Sätt alltihop i en plastpåse och placera den i ett norrfönster. Vänta , vänta och vänta. Det kan ta två år innan det blir rötter. Så länge sticklingen ser fin ut finns det hopp. När jag rotar rhododendron så använder jag hormon och undervärme. Det underlättar väsentligt men det är många som lyckas i fönstret.
Lycka till!
Jan Lindgren
Lotta i Gbg
15-03-2008, 11:46
För mig låter det vetenskapligt, alldeles för komplicerat för att jag ska ge mig på det:-) Jag måste fråga Jan om du tar sticklingar nu? De som tar sticklingar av mina rhododendronvänner brukar ta kring september och säger att det är bästa tiden, men det kanske beror på vad det är för sorter.
Jan Lindgren
15-03-2008, 12:15
Hej Lotta!
Jag tror att vi som förökar rhododendron ofta gör det märkvärdigare än det är. Det finns vissa tider då det är bättre att ta vissa sorters sticklingar men jag har aldrig hittat rätt tid. Jag läste om en amerikansk odlare som hittat på en vetenskaplig metod att ta sticklingar. Han tog sticklingarna i bokstavsordning! Normalt så börjar jag ta sticklingar i augusti och håller på till jul. Är det inte särskilt kallt så går det att hålla på mycket längre. I år satt jag aureum i slutet av januari. De rotade sig bra. En engelsk bok om förökning rekommenderar att ta småbladiga sorter i februari. Frågan är hur mycket vi gör på grund av tradition? Oftast så har vi inte gjort tillräckligt med försök. Ljung är också en sådan sort som det ges en massa rekommendationer om. Jag hävdar att Calluna kan man sticka året om.
Var optimist, nyfiken och försök saker som andra säger inte går.
MVH
Jan Lindgren
Lotta i Gbg
15-03-2008, 12:19
Nja, jag kommer inte att ta sticklingar, jag har vare sig plats eller tid, jag vart mest intresserad om tiden. Jag känner så många som tar sticklingar så jag behöver inte kunna själv :-)
skogstroll
15-03-2008, 12:23
men det går att flytta dem nu om det behövs? hela växten alltså
Lotta i Gbg
15-03-2008, 12:41
Ja, fast jag skulle nog väntat lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.