martiniiii
Hallå!

Nu har jag i alla fall bestämt mig vad jag vill ha i min lilla trädgård i sommar och i och med att jag e en riktig nybörjare med låååångt ifrån gröna fingrar så tror jag att färdiga plantor är ett bra alternativ för mig. Frågan är bara när ska man köpa plantorna och plantera ut dem? och i vilket läge trivs dem bäst i?

Dessa vill jag sätta i trädgården:
Jordgubbar, svarta och röda vinbär och hallon.

Dessa funderar jag på att sätta i krukor alternativt balkonglådor:
körsbärstomater, smultron, oregano, basilika, rosmarin, mynta, gräslök ( går de att sätta blandade kryddor i en balkonglåda?)

Finns kamomill på planta? och var köper ni era plantor? har sett att det kommer på bauhaus, coop bygg och plantagen i alla fall men är det några bra sorter?

Min sista fråga hehe... Finns det några fina blommor man kan sätta ut nu som håller sig i sommar med, gärna då i krukor?

MariaS
CITAT (martiniiii @ 14-03-2008, 21:14) *
Hallå!

Nu har jag i alla fall bestämt mig vad jag vill ha i min lilla trädgård i sommar och i och med att jag e en riktig nybörjare med låååångt ifrån gröna fingrar så tror jag att färdiga plantor är ett bra alternativ för mig. Frågan är bara när ska man köpa plantorna och plantera ut dem? och i vilket läge trivs dem bäst i?

Dessa vill jag sätta i trädgården:
Jordgubbar, svarta och röda vinbär och hallon.

Dessa funderar jag på att sätta i krukor alternativt balkonglådor:
körsbärstomater, smultron, oregano, basilika, rosmarin, mynta, gräslök ( går de att sätta blandade kryddor i en balkonglåda?)

Finns kamomill på planta? och var köper ni era plantor? har sett att det kommer på bauhaus, coop bygg och plantagen i alla fall men är det några bra sorter?

Min sista fråga hehe... Finns det några fina blommor man kan sätta ut nu som håller sig i sommar med, gärna då i krukor?

Jordgubbar, svarta och röda vinbär och hallon. - Dessa kan du sätta all tid på året som det går att gräva.
körsbärstomater, smultron, oregano, basilika, rosmarin, mynta, gräslök - Alla funkaar i krukor och blomlådor utom basilikan, som vill ha jämn temperatur och vindstilla. Den ledsnar fort med temperaturer under +17. Den funkar faktiskt bättre i köksfönstret.
Kamomill kan finnas nu tidigt på våren, när firmorna sätter ut kryddväxterna (mitten av april ungefär)
Pensé kan faktiskt med lite tur och skötsel, vara fin en lång bit in på sommaren. Likaså tusenskönan/Bellis.

edit: stavel
martiniiii
kul med svar så fort.

så det e bara att dra på handskarna och ge sig ut å gräva nu alltså? :-)

en till fråga. sen när man väl har planterat allt, VAD ska man gödsla med? och förresten, vad ska man använda för jord till krukorna och balkonglådorna? haha jag e verkligen urkass på sånt här men man lär sig genom att fråga och testa inte sant ?
Alexander-VG-zon3
fast min basilika växer bra ute även om det är under +17c ,, den har växt i lägre temp plus har den börjat blomma på sensommaren när det bara var runt +10c på nätterna . vad jag märkt börjar den se skabbig ut under +5c sedan vid frost är den död . den är ju flerårig i Hong Kong som får runt +5c på vintern .
martiniiii
Ok men alltså är det inte dags att plantera kryddor än om man nu vill ha dem utomhus?
Fågelvägen
Hej Martiniiii (4 i?) Haninge är antagligen zon 2-3.

Jag kan kanske svara på en del av dina frågor. Vinbärsbuskar tror jag går fint att plantera nu, innan de fått blad. Men småplantor som säljs såhär tidigt har nyss stått i växthus, så det kan bli lite chockartat för dem att flytta ut nu, speciellt om det blir frostnätter på nytt. Jag skulle i ditt ställe vänta lite med dem.

Du kan mycket väl blanda olika kryddväxter: gräslök, oregano (sår sig häftigt!), isop, salvia.
Basilikan mår bäst inomhus, åtminstone de storbladiga blir ganska läderartade utomhus.

Kamomill har jag inte sett som planta, odlas från frö tror jag.

Min erfarenhet av Plantagen: I vissa fall billigare än t.ex. Zetas, men inte alltid. Mängder av olika ettåriga plantor! Ofta stora växter, men alltför häftigt drivna, saknar stadga, t.ex. stora slokande penséer. Ibland felmärkta plantor. Ofta dåligt skötta plantor: krukorna fulla med hopsnurrade rötter, många halvdöda växter som inte vattnats eller planterats om i tid. Svårt att hitta någon att fråga.
Bauhaus känner jag inte till.
Zetas är vårt favoritställe. Uppfattas tydligen ibland som dyrt, men de har mycket kunnig personal och ett fantastiskt urval av växter + en katalog med bedömning av växterna enligt deras odlingsvärde. Dessutom har Zetas planteringar så man kan se hur en hel del växter ser ut som uppväxta och i lämplig miljö.

Penséer och violer kan man kanske placera ut nu, men då måste man vara beredd att skydda dem om det blir kallt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon