Full version: Många sorter
Maja N
Rosor Rosor Rosor!!! Det är så många rosor jag vill ha så tänkte anlägga ett litet "rosrum" i trädgården. En rektangel av rabatter med prunkande rosor... och en sittplats att avnjuta stillheten..

Jag har några rosor redan och favoritrosor som jag bara "måste" skaffa - men de är av många olika färger och nyanser att jag är lite rädd för att det i slutändan bara blir plåttrigt och rörigt! Går det bra att blanda eller bör man ha ett färgtema som knyter helheten?
Tosan
Blommor kan väl aldrig skära sig biggrin.gif
Själv försöker jag få så många färger som möjligt, jag vill att varje blomma ska synas bra. Sen får väl andra tycka att det är anskrämligt, det skiter jag högaktningsfullt i... biggrin.gif
Anders Roslagen
Det beror ju helt på hur du själv uppfattar färger Maja, det finns ingen sanning för alla.

Själv tycker jag det blir bättre med riktigt mycket olika färger än några få som inte råkar passa varandra så bra, för det blir så påtagligt då om de inte klär varandra.

Jag har delat upp trädgården i en sida med färger som jag uppfattar som varma och en där nästan alla rosor har den kalla färgskalan. Det passar mig bra. Sedan får väl andra tycka att det är snobbigt eller överkänsligt!
biggrin.gif
Kajsa
Jag har för liten trädgård ca 800 kvm och för många rosor för att tänka i färger, det får blanda sig hur det vill, det händer att jag flyttar de värsta färgkrockarna. I naturen är det ingen som färgsätter utan alla blommor är vackra ihop. Jag har dessutom breddat mina rabatter så dom blir större med åren. Däremot lägger jag ner en massa tid att läsa, leta på nätet, fråga rosvänner, det är halva nöjet att lära sig om rosorna, ett jättevärld kliva in i. Vill ha många olika sorter, testa rosor ur alla grupper, en bit av gräsmattan ryker varje år. Har beställt ca 30 sorter i vår, så det är ett pussel få plats. Enda rosen jag har många av 25 st är Katharina Zeimet. Jo visst är det plottrigt här men ordning ändå, men aldrig tråkigt, massor av rosor överallt och jag har så roligt längs vägen.
Blomstersmurfen
Fast en ros som jag tycker är svår är Händel. Neonrosa kanter, helt olik alla andra rosa rosor jag har, och konstig gräddvit färg därtill. [attachment=15045:DSCN1633.JPG] Åker på att flytta den igen känner jag.
Anders Roslagen
CITAT (Kajsa @ 15-03-2008, 10:33) *
.../ I naturen är det ingen som färgsätter utan alla blommor är vackra ihop./...

Jag har försökt påverka mig själv med det intellektuella argumentet men mitt öga upplever det ändå som en påfrestning med vissa färgkombinationer ibland. Antar att det beror på att blommor sällan är så stora och påtagliga i naturen, att det är större avstånd dem emellan dessutom. En blomsteräng innehåller alla färger men det skriker aldrig liksom.

Ibland känns det som om jag tar ifrån andra något av deras trädgårdsglädje om jag nämner att jag planerar med färgerna. Men jag menar inte att alla ska göra det!
Kajsa
Fortsätt med dina färgrabatter Anders, jag är så imponerad över att du och andra klarar det, det är jag som är rörig och vill ha en massa sorter. Oranga och rosa rosor är ingen höjdare, då åker spaden fram här med. Om det slumpar sig ibland att något passar riktigt bra ihop blir jag mest förvånad, mitt problem är också mina breda rosrabatter, det går in många sorter. Austinrosorna sägs att man ska ha 3 st av samma för det ska bli vackert i en grupp/fylligt, men nya sorter vet man inte hur dom klarar sig här, dessutom är dom dyrast av alla.

Blomstersmurfen, den där Händel är för ljuvlig, ja vad blandar man den rosen med ?
AnnammA
Jag har inte heller ngn jätteordning färgmässigt bland mina rosor, och planterar gärna perenner och liljor och dahlior tillsammans med rosorna...Sen målar gärna naturen själv automatiskt...Växter självsår sig, och plötsligt har det blivit ett naturkonstverk...
Däremot, om man har starkdoftande rosor och planterar de för nära varandra, kan jag tycka att dofterna tar ut varandra...Men det är min åsikt...
Bee
Jag satt igår kväll och läste i Fransiska Krölls (det är väl så hon heter, hon från Flora Linnea?) rosbok som kom ut förra året. I de olika beskrivningarna har hon med förslag vilka olika rosfärger hon tycker passar ihop.

Om just Händel var med vet jag inte, jag tittade i den mest för inspiration och för att se vad som passar till en riktigt mörkröd ros. Vill ha en sån nämligen men vet inte riktigt var den skulle stå.
Kajsa
Du sa det Anna, liljor och rosor, jag är galen i alla liljor, blandar hej vilt mellan rosorna, så då blir det så här ibland

AnnammA
CITAT (Kajsa @ 18-03-2008, 15:10) *
Du sa det Anna, liljor och rosor, jag är galen i alla liljor, blandar hej vilt mellan rosorna, så då blir det så här ibland

Åh, vilken underbar bild, Kajsa!
Anders Roslagen
Vilka praktexemplar!
Kajsa
Anders, här ska du få en bild så du får rysningar, ja även ni andra som är noga med färgerna.

Rosen Mozart och liljor, nej kanske inte det skönaste man sett
Mejal
Först förstod jag inte vad du menade med din andra bild. Jag tror att vi som blandar hej vilt har förmågan att mentalt skära bort allt annat ur synfältet. Tittar vi på liljorna, ser vi inte rosen och tvärtom. Jag märker aldrig om blommor skär sig. Det är himla skönt! innocent.gif laugh.gif

Tycker dina blandningar är underbara!
noranettan
Underbara bilder Kajsa. Här är en till som aldrig samordnar färger. OM det skulle bli sådana färgkrockar så att man får ont i ögonen så är det bara att stoppa in lite vita perenner eller rosor. Det lenar för ögonen. Fram för mer färgblandningar!!
gudrun manell
Hej! Var inte rädd för att blanda rosor i olika färger. Jag har sett många exempel på vad jag brukar kalla rosenpaletter, där olika inte för högväxande sorter planterats tillsammans i en rabatt. MEN man måste givetvis använda sitt estetiska färgsinne. Naturen är ju så fantastisk att det mesta som växer harmonierar med vartannat, men det gäller inte alltid ifråga om förädlade sorter.Hälsn Gudrun Manell
Anders Roslagen
CITAT (Kajsa @ 19-03-2008, 13:36) *
Anders, här ska du få en bild så du får rysningar, ja även ni andra som är noga med färgerna.

Men Kajsa, misshandla mig inte sådär, he-hee! Nä. ärligen så tycker jag den bilden funkar bättre än den tidigare du visade - att den flerfärgade liljan här överbryggar det mesta av krocken mellan rosen och den röda liljan. Det är också så jag prövar att göra när jag har färger som sinsemellan inte är helt lyckade - kompletterar med någon ytterligare som kan binda ihop dem.
Jag har en rätt extrem rosplantering på ett ställe med svåra färger i främst den varma färgskalan där jag experimenterar.
Chamomille
CITAT (Blomstersmurfen @ 15-03-2008, 11:32) *
Fast en ros som jag tycker är svår är Händel. Neonrosa kanter, helt olik alla andra rosa rosor jag har, och konstig gräddvit färg därtill. [attachment=15045:DSCN1633.JPG] Åker på att flytta den igen känner jag.

Du kan ju alltid flytta den till mig flirting.gif Vacker...
embees
CITAT (Blomstersmurfen @ 15-03-2008, 11:32) *

Åh, vilken superläcker ros!
Dag
Jeg hadde Händel i mange år blant mine klatreroser. Den hadde svak vekst, men blomstene er sarte og "utsøkt" vakre (Lars Åkes favorittutrykk). Problemet med Händel, er at den lett forsvinner blant alle andre roser som har sterkere farger.
Jeg legger vekt på å skape en hage som gjør meg glad. Mange farger, gjerne i kontrast gir en fin effekt. Men jeg blander f.eks. ikke rugosaer med moderne roser med glinsende blanke blader. Gallicaer og mosroser samler jeg hver for seg.
Å komponere farger og former som passer sammen, har jeg ikke hatt tid til. Det krever mye forberedelser. Men jeg må jo innrømme at jeg synes det er flott å komme til en hage hvor det er gjennomført.
Dag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon