Full version: På tal om Alovera!
Backamona
[font="Arial Black"][/font][size="3"][/size]Jag har en gammal Alovera som börjar bli så tråkig, den är hög och ranglig.
Kan jag korta ner den eller vad har ni för förslag?

Tacksam för svar. Backamona. confused.gif giggle.gif
gunvor
din bild syns inte - inte hos mig i alla fall och jag kan inte svara för jag vet inget! Men OM jag lyckas få in min bild så kanske ngn vet om det är en aloe vera eller vad det är - resultatet av ett skott som jag tog i en park i Israel för så där 45 år sedan. Jag brukar rensa bort en del ibland - ger bort och slänger o s v

det lyckades alltså inte - bilden för stor -återkommer kanske
gunvor
så skall vi se hur det går med mina bilder

[attachment=15041:IMG_0126.jpg][attachment=15042:IMG_0127.jpg]

det lyckades ??
igl
det är en aloe vera du har Gunvor.
mvh
inger
gunvor
CITAT (igl @ 15-03-2008, 08:24) *
det är en aloe vera du har Gunvor.
mvh
inger

[attachment=15043:IMG_0128.JPG]

men denna då? den har sitt ursprung i en planta från Australien - enl den jag fick den av så är det en "äkta" aloevera. Det talas ju om äkta och icke äkta - vad är egentligen vad.
En av mina nakenhundar får ibland små skavsår på alsen - oberoende av vad han har för sorts vadderat halsband - då tar jag ett blad från denna - klämmer ut geggan och smörjer med det - sen blir det bra.

CITAT (Backamona @ 14-03-2008, 21:44) *
[font="Arial Black"][/font][size="3"][/size]Jag har en gammal Alovera som börjar bli så tråkig, den är hög och ranglig.
Kan jag korta ner den eller vad har ni för förslag?

Tacksam för svar. Backamona. confused.gif giggle.gif

Inte meningen att knycka din tråd - försök få in bilden igen!
Jag tycker det där med bilder är väldigt knepigt och blir lika glad varje gång jag lyckas.
igl
finns så många aloe men om du söker på aloe vera barbadensis så tycker jag det kan vara den på sista bilden.

Hoppas Backamona lyckas lägga in en bild på sin planta.
mvh
inger
*Ulrica*
Det finns omkring 400 Aloe-arter. De korsar sig lätt med varandra och skapar hybrider.

Ur Wikipedias svenska artikel om Aloe vera - Såraloe:
"Äkta aloe eller Såraloe (Aloë vera eller Aloe vera) är en suckulent växt inom släktet aloe och familjen afodillväxter. Äkta aloe är en växt vars tjocka, grågröna blad bildar rosetter vid marken eller på korta stammar, och utvecklar sidoskott. Unga blad är ljust fläckiga. Bladkanterna är tandade, och bladen kan vara upp till 60 centimeter långa.

Namnet Aloë är ett gammalt arabiskt namn som avser arter som använts som medicinalväxter. Vera betyder den sanna arten.

Äkta aloe hör hemma på Kap Verdeöarna, Kanarieöarna, södra Medelhavsområdet, främre Asien, nordöstra Afrika, nordvästra Indien och södra Kina. Finns även i Mexico.

Äkta aloe behöver en ljus och solig plats året runt. Den bör vattnas rikligt under sommarhalvåret, men måste få torka upp mellan vattningarna. Tack vare bladens vattenlagrande förmåga kan den klara sig i ett par veckor utan vatten utan att ta skada. Vintertid krävs betydligt mindre mängd vatten, och det är då särskilt viktigt att jorden hinner bli riktigt torr mellan vattningarna. Ju lägre temperatur i rummet, desto mindre vatten behövs. Normal rumstemperatur duger året om, även om den klarar sig med 5°C vintertid. Vattna med växtnäring varannan vecka från vår till höst. Planteras om på våren, ungefär vartannat år. Använd krukväxtjord med extra sand eller Lecakulor för dräneringens skull. Äkta aloe trivs utomhus på solig och skyddad plats sommartid, men den bör inte få för mycket väta under regniga perioder. Äkta aloe förökas med sidoskott eller sticklingar som får ligga och torka någon vecka innan de planteras."

I Wikipedias engelska artikel om Aloe kan man bland annat läsa:
"There are over 300 different types of aloe, but only a mere few were used traditionally as an herbal medicine. This includes aloe perryi (found in northeastern Africa) and aloe ferox (found in South Africa). But the one that tops the list of popularity is aloe vera. It was and still is the most commonly used type of aloe."

Lista över Aloe-arter
Lista över på Wikipedia beskrivna Aloe-arter
Wikipedias bilder på olika Aloearter
Wikipedias bilder på Aloe vera
Wikipedias engelska artikel om Aloe
Wikipedias engelska artikel om Aloe vera
Livsmedelsverkets artikel om Aloe vera-produkter
gunvor
tackar - detta är allså ren rama vetenskapen!!
MariaS
Nu till vetenskap då.
Aloe består av 327 arter. Veran i SAMTLIGA arter är ÄKTA!
De Aloe som syns på bilderna är svårbedömda, men jag gissar på Aloe melanacatha på den första och eftersom du redan skrivit Australien, så säger jag med säkerhet Aloe arborescens! Aboriginerna säger nämligen Aloe vera om sin arborescens. Amerikaner kallar sin Aloe barbadensis för Aloe vera och beduinerna kallar sin Aloe ferox för Aloe vera. Vera står nämligen för "läkande/helande vätska". så alla har de rätt.... eller fel. Var detta till hjälp att reda ut?

PS.Wikipedia har inte alltid rätt information. Jag har däremot hållit på med Aloe hela mitt liv, samt jag har en syster som är biolog och dessutom forskar på just Aloe och dess verkningar.DS
Chamomille
Kan man använda såjord till Aloen? För lite näring? Jag har nämligen furton sidoskott på min, den håller på ramla ur krukan..
MariaS
CITAT (Chamomille @ 20-03-2008, 13:55) *
Kan man använda såjord till Aloen? För lite näring? Jag har nämligen furton sidoskott på min, den håller på ramla ur krukan..

Såjorden innehåller för lite sand/grus. Aloerna behöver en mer sandjord än näringsinnehållet. Faktum är att de kan tom stå i ren sand, men det ser lite tråkigt ut.
Chamomille
CITAT (MariaS @ 21-03-2008, 19:02) *
Såjorden innehåller för lite sand/grus. Aloerna behöver en mer sandjord än näringsinnehållet. Faktum är att de kan tom stå i ren sand, men det ser lite tråkigt ut.

Nää. Sand ser inte tråkigt ut i mina ögon. Tack för svaret! Ska plantera ungarna i sand. Fast... Har lite många.. Ere nån som vill ha så kan jag skicka (på nåt sätt).
thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon