Full version: Kiwi
rosita
Mina kiwi vill inte gro... no.gif Hur ska jag göra? dunno.gif
Alexander-VG-zon3
har dom fått en kylperiod ??
rosita
Jag frågade här på forumet och någon sa att hon hade sått dem som vanligt, så då gjorde jag det. Sen har jag haft dem ute en vecka (tror jag) och nu står de i växthuset ca 7 grader.
Alexander-VG-zon3
för bästa resultat av sådd av alla kiwi så behövs en kylperiod på ca en månad där det växlar mellan frost och plusgrader , sedan när det blir varmt och ljust runt +15c +20c så gror då kiwin .

sådd inne går bra också ,, men det kan hända att det tar lång tid eller att alla frön inte gror . du får bättre resultat med en kyldperiod .

har du kollat så att fröna Nu är oki och färska och levande ?? vet du om det är bra frön du fått ??

dom kanske har dålig grobahet från början .
rosita
Fröerna är köpta på Impecta i år, så det borde vara prima vara. Hur jag ska kunna kolla om de är färska och levande, vet jag inte, hur gör jag det?
Alexander-VG-zon3
enligt impecta ska dom väl ha kyla ??

men gör så här ,, dela upp fröna i två grupper och plantera den ena halvan av fröna inne i lagom temp å fukt

sedan

tar du den andra halvan och har dom ute ,, så får du se vilka som gror bäst

ta ny såjord ,, frågar du mig så tycker jag det blir bättre med kyla men jag vet också att det kan gå inne .

men prova bägge metoderna å så lycka till
rosita
Problemet är väl bara att jag sådde alla fröna. slap.gif

Men tack för hjälpen i alla fall! smile.gif
Alexander-VG-zon3
men flytta upp några och så inne också .

fats du får själv bestämma om du vill ha kvar dom ute eller ta in dom
rosita
Vad menar du med att flytta upp några? Hur ska jag kunna flytta några pyttesmå frön som ligger i jorden?
Lady Hamilton
Jag sådde mina Kiwi frön från Impecta inne och placerade sådden med undervärme Grodde på ca en vecka
rosita
CITAT (Lady Hamilton @ 15-03-2008, 00:16) *
Jag sådde mina Kiwi frön från Impecta inne och placerade sådden med undervärme Grodde på ca en vecka

Jaha, då får jag väl ge upp nu då efter 2 månader... -cry-.gif
Lady Hamilton
Nä men testa och placera sådden varmt I ett pannrum, ovan på ett lysrör eller kylskåp eller annat ställe som ger lite värme Du har ju inget att förlora eller hur?
Alexander-VG-zon3
CITAT (rosita @ 15-03-2008, 00:18) *
Jaha, då får jag väl ge upp nu då efter 2 månader... -cry-.gif

enligt impecta ska dom ha kyla . jag hade provat det först ,, du ska ju inte steka dom i ett pannrum även inne sådd ska du hålla runt +20c +22c .

enligt impecta ska kiwi sås så här

Kiwi

Kulturursprung Kina. Klättrande växtsätt. Vackra, cremevita klasblommor, hjärtlika blad och bruna frukter. Spännande odling för växthus eller varma utomhuslägen.

I lager - I lager

Information
Årighet: Flerårig
Växtläge: Sol/Halvskugga
Blomtid: Juni-Juli
Höjd: 2 m
Zon från:
Zon till:
Odlingsanv.: 9 + 16
Portionsmängd: 30 frö

9. Stratifiering. Används för att upphäva vissa fröers vilostadium före sådd (gäller främst frö till buskar och träd). Metoden har två steg: Först låter man fröerna suga upp vatten, därefter utsätts de för en kylperiod. Stratifieringen tidsanpassas helst så att fröerna blir färdiga för sådd i april-juni. Använd en bas av finsiktad sand, vermikulit eller finsållad torv. Tillsätt så mycket kokt, avsvalnat vatten som stratifieringsbasen kan suga upp. Ta 1 dl basmassa per fröportion. Inneslut massan med fröerna i tät plastpåse, vilken knyts ihop och etiketteras. Låt påsen ligga i rumstemperatur ca 5-6 dagar, för att fröerna ska hinna suga till sig vattnet. Placera sedan påsen i kylskåp, ca 1-3 plusgrader, under 5-8 veckor om annan tid ej anges. Skaka om och kontrollera påsen regelbundet, minst en gång per vecka. Efter kylperioden sås fröerna ut tillsammans med basmassan efter angiven odlingsanvisning. Om fröerna gror under kylperioden, avbryts den omgående och fröerna sås ut. Alternativ metod till stratifieringen är att så direkt utomhus under hösten. Då blir vintern en naturlig stratifieringsperiod.

och

16. Fröer till fleråriga krukväxter kan sås hela året. Lägg hårdskaliga fröer i vatten, 1-2 dygn före sådd. Blanda såjord med ¼ torv och ¼ perlit, rent grus eller liknande. Sås i kall- eller varmbänk (växthus) eller i krukor/lådor inomhus. I det senare fallet bör såkärlen täckas med plast som förses med lufthål. Vatten tillförs alltid underifrån vid inomhussådd. Fröer till buskar och träd, nummerserie 4000, kan sås enligt anvisning 16 och hållas inomhus eller i växthus med bra resultat. Ett bättre sätt är dock enligt anvisning 8. Dessa arters groning främjas alltid av omväxlande kalla och mildare väderperioder. Omskola plantorna en-två gånger. Regelbunden duschning är välgörande. Plantering på växtplatsen för uteväxande arter är bäst på våren. Vintertäck alltid småplantor. Fröplantor av vedartade växter blir ganska snart beroende av näringstillskott. Börja med att tillföra små givor av ett flytande fullgödselmedel.

och det är det jag menar du ska göra ,, utsätta dom för frost och plusgrader så gror dom sedan i +15c och ljust . eller delar du fröna i sår hälften inne ljust i en temp på 20c 22c .
Lady Hamilton
CITAT (flaxss @ 15-03-2008, 00:38) *
.....du ska ju inte steka dom i ett pannrum .......

giggle.gif Inte menade jag heller att de skulle "stekas" rotfl.gif , i mitt pannrum (har el-panna) är det ca 20-25°
Tänkte inte på att andra kan ha det betydligt varmare men lite tänker man väll själv eller hur flirting.gif

(sedan skrev jag ju bara hur jag hade gjort när mina frön grodde från Impecta)
Alexander-VG-zon3
jag säger än ,, dela fröna å så inne 20-22c ( inte 25c ) eller utsätt dom för kyla med plusgrader .
rosita
Det blir ju svårt att utsätta dem för frost utomhus eftersom vi inte ens har nattfrost längre, men kan jag sätta dem i frysen? Eller det blir alltför kallt?
Åsa, mälardalen zon 2
Det behöver inte vara minusgrader vid stratifiering optimal temp vid stratifiering är +0 till +5C.

De plantor kiwi jag hade en gång i tiden kallstratifierade jag inte heller vid sådden men jag tog fröerna ur en vanlig kiwifrukt från ICA så de var färska + fröerna är ju ganska små så jag behandlade dem som ljusgroende fröer.
rosita
OK, vill de inte gro efter stratifieringen, köper jag en kiwi och sår de fröna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon