Knytt
Jag blir alldeles snurrig av alla dessa automatöppnare!

Jag har just beställt två isolerplastskivor till mitt sunseeker plus 10 kvm, de ska sitta i två av vädringsluckorna (glasen har blåst sönder ... ) så håller jag på och kollar på automatöppnare.
Vad jag förstår så behöver vädringsluckor med glas inte en fjäder som fjädrar tillbaka eftersom de är tunga i sig själv, medan vädringsluckor med isolerplast blir för lätta och behöver fjädras åt båda hållen.

Jag har ju två luckor med glas och två som ska ha isolerplast, ska jag satsa på automatöppnare till de med glas för att få samma funktion billigare eller ska man köpa de dyrare automatöppnarna och sätta dem på luckorna med isolerplast?

Några speciella automatöppnare ni tycker är extra bra/ dåliga?
Några erfarenheter?
embees
CITAT (Knytt @ 15-03-2008, 09:36) *
Jag blir alldeles snurrig av alla dessa automatöppnare!

Jag har just beställt två isolerplastskivor till mitt sunseeker plus 10 kvm, de ska sitta i två av vädringsluckorna (glasen har blåst sönder ... ) så håller jag på och kollar på automatöppnare.
Vad jag förstår så behöver vädringsluckor med glas inte en fjäder som fjädrar tillbaka eftersom de är tunga i sig själv, medan vädringsluckor med isolerplast blir för lätta och behöver fjädras åt båda hållen.

Jag har ju två luckor med glas och två som ska ha isolerplast, ska jag satsa på automatöppnare till de med glas för att få samma funktion billigare eller ska man köpa de dyrare automatöppnarna och sätta dem på luckorna med isolerplast?

Några speciella automatöppnare ni tycker är extra bra/ dåliga?
Några erfarenheter?

Jag har automatöppnare till mina fönster av glas. Den billigaste varianten på Willab (209:-) och de har fungerat hur bra som helst. Skruvade ner dem i höstas och ska snart sätta upp dem igen. + att jag även ska beställa för de vädringsluckor som öppnas manuellt. Skönt att slippa att behöva tänka på om solen gassar eller ej.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har glasväxthus och har Willabs billiga Wentomax och jag skiter i att ta in dem den över vintern den håller ändå, oavsett vad som står på förpackningen det är bara om man skruvar fast luckorna på vintern som man måste ta bort kolven annars klarar den sveriges vinter till långt upp i landet. (de första åren visste jag inte att de klarar vintern = jag plockade bort kolven på hösten och jag vred nacken snett varje vår för att sätta tillbaka den, kiropraktorkostnaden var dyrare än en sprillans ny öppnare)
Margith
Jag har isolerplast i mitt växthus och 2 öppnare från Jula.
Jag tar inte heller bort dem på vintern och hittills har de klarat vintern hos mig i z6.
Lady Hamilton
Öppare från Willab Tar ej heller bort dem på vintern tummenupp.gif Men jag brukar även hålla växthus taket snöfritt på vårvintern zon 4-5
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon