kbr
Planterade alla tomatfrön igår, ställde dom i fönstret och idag för några minuter sedan så råkade min sambo komma åt dom så dom åkte i golvet. All jord på golvet. ranting.gif

Har någon gjort liknade och fått upp fröna ändå ? Hur gjorde/skulle ni göra?

Vad iritterad man blir på sig själv !!! Borde ha ställt den någon annan stans. Det är bra att vara efter klok.

/Karin
rosita
Samla ihop allt i en sålåda igen och hoppas på det bästa! trostar.gif Det kan ju ta lite längre tid än vanligt för fröna att gro, eftersom de kan hamna djupare i jorden. Går det att hitta själva fröna i röran, så är det förstås lättare! tummenupp.gif Sen kan det ju vara bra att säkra frösådderna med barrikader, så sambon inte kommer åt dem... flirting.gif
ewa zon 3
CITAT (kbr @ 15-03-2008, 10:06) *
.....Har någon gjort liknade och fått upp fröna ändå ? Hur gjorde/skulle ni göra?.....

Jajamännsan här har minsann både tippats, välts och tappats frösådder. whist.gif
Att nysa är heller inte att rekommendera när man håller på med småfröer shy.gif

Liten tröst, kanske, är att tomatfrön är rätt stora så jag skulle breda ut jorden på en bricka eller tidningar och försöka hitta fröerna och så om dom igen. Det kommer säkert gro fint ändå. Tomatfröerna tar ingen skada av en liten luftfärd men skulle kunna få svårt att gro om de hamnar för djupt. Lycka till!

/Ewa
Anki V
Inte med tomatfrön.....men med några andra frön innocent.gif

Ostronörten t.ex. 100% groning efter ett fall på ca 120.
Akleja samma fallhöjd....där blev groningsprocenten något lägre men flera aklejasådder som inte gjort en luftfärd och blivit uppsopade i såkärlet igen grodde överhuvudtaget inte.

/Anki
kbr
CITAT (ewa zon 3 @ 15-03-2008, 10:45) *
Jajamännsan här har minsann både tippats, välts och tappats frösådder. whist.gif
Att nysa är heller inte att rekommendera när man håller på med småfröer shy.gif

Liten tröst, kanske, är att tomatfrön är rätt stora så jag skulle breda ut jorden på en bricka eller tidningar och försöka hitta fröerna och så om dom igen. Det kommer säkert gro fint ändå. Tomatfröerna tar ingen skada av en liten luftfärd men skulle kunna få svårt att gro om de hamnar för djupt. Lycka till!

/Ewa

Tyvärr är inte fröna stora. Det är cocktail tomat frön så dom är super små. Synd att det inte var bönor man hade sått crying.gif
kbr
Har tänkt och ringt runt lite. En ide är kanske att bred ut jorden och ha ett djup på ca 1 cm och vänta och hoppas. Sedan plantera om dom.
Vad irriterad man blir på sig själv. Tack för svaret skönt att veta att man inte är ensam. thanks.gif
mirjam
Känn dig inte ensam Karin om omkullvälta tomater och växter, drabbar mig varje år.... det hör tydligen till. Tog till mig rådet i år ang vita plastmuggar men det är så lätta och när man flyttar tomaterna kvällstid till ny svalare plats ... så druttar de omkull. Antingen blir de sten i botten ett annat år - annars skippar jag dom - för ostadiga för min smak och mycket pga att det går i så lite jord i dom.... Tur att man sår så många tomater då lite försvinner i hanteringen varje år...hi hi.
ingrid fuxwall
Det finns så många misstag som man inte borde gjort och som man gjort lite för många gånger - ensam är du långt i från men det gör ju inte saken bättre just nu för just dig - att andra råkat ut för samma eller liknaden missöden.

Själv skrapade jag upp en massa jord och små nya sticklingar från golvet för ett tag sedan. En av mina lysrörs hyllor välte.
uno
Köp nytt frö och så om. Det hade jag gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon