Rosen kom 1986 och det är en säker zon 4 ros, den tål Västmanland, har 2 ex som hängt med länge, fryser ner men inte bort, snälla vintrar är den grön. Rosen har blivit utvald att producera rosenolja i England, stark doft. Gertrude Jekyll var författare och anlade trädgårdar i England. Rosen blir ca 1.20 m.

Blommorna liknar en Portlandsros, stadiga stjälkar, blomman hänger inte.
Lilla Sibirien
15-03-2008, 12:37
Jag är glad att du beskriver dina rosor och att det kommer nya förslag varje dag, det är intressant för mig som är total novis inom rosor. Du har redan beskrivit ett antal rosor som kan vara intressanta och som borde klara sig i min zon utan alltför mycket problem, sen är alltid det problemet var får jag tag på rosen. Jag uppskattar dina fina bilder och vill gärna även i fortsättningen få höra din beskrivning om hur du uppfattar växten, med blomning, härdighet, friskhet,doft, höjd osv.
Har du rosen The Mayflower?
Tack för det, trevligt Lilla Sibirien. Jag har beställt 2 st The Mayflower av Flora Linnea i vår, dom hade dom på extrapris 3 st/Austinrosor ( glömt priset ) ska ha rosorna skyddat vid vår uteplats, härdigheten är förstås oklart, står zon 3 som alltid, det får vi se med åren ? Ska dofta starkt, ca 1 m.
Det bästa är att du skickar efter rosorna hos Rosenposten i Danmark ( www.rosenposten.dk ) dom har 900 sorter, bara fina rosor och bra priser, dyraste rosorna är Austinrosorna. På vanliga handelsträdgårdar är det ganska svårt hitta vad man vill ha, man vet inte vad dom har och dom har bara de mest vanliga sorterna. Jag vill läsa om rosorna först innan jag handlar. Du kan också köpa av Flora Linnea i Helsingborg, dom är lite dyrare ( www.floralinnea.com ) Nu är rätt tid beställa, då rosorna kommer barrota, så man hinner få ner dom i tid. Frakt ca 100 kr.
Lilla Sibirien
15-03-2008, 16:58
Har sett att ni vana beställer från Rosenpsoten i Danmark, men vi är lite utanför EU och har vissa problem att beställa. Därför har jag väntat med beställningar tills jag vet vad Zeta och Ulriksdal har dessutom vill jag veta vad jag kan få här hemma. Vad jag har bestämt är Mary Rose och det kan betyda Rosenposten i Danmark, jag blev jätteförtjust i din bild och tror att den skulle kunna sköta sig hyfsat hos mig, med härdighet, sjukdomar, doft osv . Jag lovar att ge den massor med godis åtminstone till att börja med, sen tycker jag nog att den kan få klara sig av egen kraft. Jag tror att jag lider lite av hatkärlek till rosor, vill gärna ha men de skall sköta sig och inte stickas alldeles för mycket, hoppas du förstår vad jag menar.
Sorry, men Austinrosor ska ha gödsel varje vår, kräsna rosor

Så petar du ner alla bananskal till rosorna från vår till höst. Tyckte nog i sommar att Ulriksdal hade mer rosor att välja på än Zetas, sonen pluggar i Sthlm och vi brukar göra lite utflykter.
Nybörjar-Linda
16-03-2008, 14:36
Tack Kajsa

för att du visar dina vackra Austin-rosor! Tack vare dig har jag nu fått tummen ur och beställt 3 st Mary rose och en Constance Spry till våren. Jag är svag för de rosa sorterna så du får gärna berätta vilka rosa Austin-rosor som är bäst enligt din mening.
Mary Rose och Constance Spry måste du bli nöjd med, båda zon 5 rosor. Jag bor väl på gränsen ibland för Austinrosorna men jag vill ju så gärna ha flera, har köpt 4 nya sorter i vår.
Lilla Sibirien
16-03-2008, 17:56
Samma här, jag har också beställt Mary Rose idag ifrån Rosenposten. Idag var jag ut och grävde ur varmkomposten och förberedde för rosorna när de kommer. I höstas slängde jag på grus för att lätta upp jorden, så nu är det bara rosor och kogösel som återstår. Är det lång leveranstid från Rosenposten?
Nej du får dom nog snart, jag brukar skriva vilken vecka jag vill ha dom, i år ändrade jag mig och vill ha dom en månad tidigare, det går bra det med, dom har bästa service.
Jag har gjort det samma, grävde ur min matkompost igår, grävde ner komposten där nya rosorna ska vara, äntligen får vi vara ute och jobba, nu börjar livet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.