Sommartorparn
Brukar ha pelargon i balkonglådan, men eftersom balkongen ligger ganska skuggigt så tycker jag inte riktigt dom kommer till sin rätt vad gäller blomning.

Kom att tänka på fuchsia, som jag inte har någon erfarenhet av.
Funkar dom i balkonglåda eller behöver dom har större behållare? Växer dom uppåt eller nedåt. Är det några särskilda sorter som passar särskilt bra i balkonglåda? Är det lönt att köpa småplantor nu och tro att dom ska hinna bli nåt till sommaren?
(många frågor på en gång.... flirting.gif )
Bassam
h

Hej
Jag tycker att bjuda till några växter som kan klara sig i balkonglådor:
Förslag som klarar skuggan på balkongen:
- Fuchsia - finns hängande sorter - Flitiga Lisa - Begonia –
OBS: balkongen är bra odlingsklimat . skugga och halv skugga bättre än stekande sol.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp fuchsior funkar utmärkt i balkonglåda. Sorterna i denna är olika hängfuchsior.

Jag brukar köpa rotade sticklingar hos Rockdala på trädgårdsmässan i början av april och de brukar bli rejäla plantor under sommaren. Mina balkonglådor är något djupare än vanliga balkonglådor + det finns vattenreservoar i dem. Jag har köpt dem billigt på Lidl, deras varor brukar återkomma så håll ett öga på reklamutskicken. Jag har hängt upp dem i de gamla hållarna som jag hade vanliga svenska balkonglådor i förut, de passar inte helt men när växterna grönskar syns ju inte det.
mamamaggan
Jag brukar har fuchsia i vanliga balkonglådor och det går bra. Brukar inte ha hängfuchsior utan sådana som växer rakt upp. Tar sticklingar av mina övervintrade fuchsior som jag planterar i lådorna när de blivit så 2 dm höga.
Sommartorparn
Hur i allsindar gör man för att fuchsiorna på en sommar ska bli tillräckligt stora för att platsa i balkonglådan?

Dessa plantor köpte jag som sticklingar på trädgårdsmässan i mars 2008. Förra sommaren blev dom aldrig större än så här innan sommaren var slut. I våras klippte jag ner och planterade om. Denna sommar har dom något tidigare uppnått denna storlek, men dom är ju fortfarande inte mycket att pryda en balkonglåda med. Jag vattnar dom med blomstergödning. Har släpat med mig plantorna på semestern t.o.m. för att jag var rädd att dom inte skulle få tillräcklig omvårdnad. Med facit i hand inser jag ju att det var knasigt att köpa sticklingar i stället för uppväxta plantor, men man är ju snål..... flirting.gif

Sommartorparn
Ja, vad ska man säga om detta....

Den ena sorten har nu äntligen slagit ut ordentlig, den andra är fortfarande i knopp. Den hann inte blomma i fjor heller.

Är det så här med fuchsia, att hela sommaren är en enda lång transportsträcka till dess dom eventuellt börjar blomma i september? Är lite besviken faktiskt..... sad.gif Dom verkar vara ganska benägna för bladlöss också, vilket väl har bromsat tillväxten lite.

Tacka vet jag pelaroner! med dom behöver man aldrig bekymra sig.
ingrids
fast jag håller inte riktigt med dig, eller har i alla fall inte samma erfarenhet. köpte sex ynka plantor i april, planterade om en gång innan de hamnade i jättebyttorna och nu bara väller det av fuchsiablommor och inte en bladlus i sikte.
och just ja - med denna regnsommar kan jag räkna på båda händers fingar hur ofta jag behövt vattna dem (alltså inte mer än tio gånger)
fast jag har dem ju inte i balkonglådor slog det mig just ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon