|
Moonbeam
15-03-2008, 14:07
Jag har ett par blommor som jag inte vet vad de heter. Den ena kallar vi för farfarsblomman, då den gått i arv från min farfar. Det är en hängbloma som kan få enormt långa "armar", varje "arm" har tydliga knoppar där man kan bryta av den för att sätta i vatten. Armen får snabbt nya rötter. Varje blad är avlångt, ludet, nästan långpälsat, färgen skiftar mellan grön, lila, rosa och ljusröd (verkar bero på vilket läge blomman står i). Vad heter den här sorten tro??
Den andra är en sorts kaktus i aloe-liknande sak med taggiga kanter på varje blad/stjälk, lite suckulent, men ändå ganska törstig.
Tredje kallar vi sprättkaktus, då den gärna sprätter iväg sina barn och gärna slår rot i närliggande krukor. Den verkar rätt vanlig på kontor har jag sett. Stammen är lite fyrkantig, med små kaktusliknande pälsborstaktiga strån. Liknar en palm, då iaf mina tappar de nedersta bladen och spretar högst upp.
Kan nån hjälpa mig med några av blommorna?? Vore jättetacksam för hjälp! Kan försöka lägga in foton på dem vid senare tillfälle.
Åsa, mälardalen zon 2
15-03-2008, 15:24
Några gissningar: 1. Någon slags Tradescantia , det finns både ludna och ickeludna arter. 2. Kristi törnekrona3. kameuforbia el. skvättiväg
Oj va svårt men jag säger som åsa på trean, kameufobia eller jumjum som vi kallar dom i min fam. Ettan då tänker jag på ripsalis men vet inteom det fins en sånsom skiftar färgpå de viset????
Moonbeam
15-03-2008, 18:56
Till jahi och Åsa: Tack för engagemanget! Kameufobia var den enda som stämde in, tack för det! De andra två stämde inte, men däremot er gissning på risalis gav mig namnet på en annan blomma som jag glömt att jag hade  ) Ska verkligen ta foton på dem och lägga in nu, det här var ju spännande!
Moonbeam
15-03-2008, 20:14
Här kommer två foton, hoppas någon blir lite klokare!
CITAT (Moonbeam @ 15-03-2008, 20:14)  Här kommer två foton, hoppas någon blir lite klokare! Första bilden är en Mose Vagga, som jag kallar den, Rhoeo xxxx, har för mig att den hade namnet Tradescantia förrut men namnet bytte till Rhoeo. Din är väldigt förvuxen, knipsa av de långa rankorna. Den andra är en buskaloe, det latinska namnet kan säkert MariaS.
Moonbeam
15-03-2008, 20:23
Hos oss kallas den för farfarsblomman  Helt odödlig. Fast jag tycker den inte är så förvuxen, gillar att ha dem långa. Hade innan flytten en hylla med bara såna blommor och lät dem hänga som ett vattenfall. Tack för svaret om den andra blomman! Nu kan jag sova gott om natten
Chivvie
15-03-2008, 20:29
Det är nog en tradescantia du har som ettan. De ser ut som din när de inte får så mycket ljus. Om de får stå i solen blir de riktigt mörkt lila och mycket mer kompakta.
CITAT (Chivvie @ 15-03-2008, 20:29)  Det är nog en tradescantia du har som ettan. De ser ut som din när de inte får så mycket ljus. Om de får stå i solen blir de riktigt mörkt lila och mycket mer kompakta. Kollade upp i mitt kulturväxtlexikon och Tradescantia spathacea och Rhoeo spathacea är samma, alltså synonymer. Men som jag skrev tidigare tror jag att namnet är Rhoeo spathacea nu för tiden.
Moonbeam
15-03-2008, 20:45
Jaha. Jag har googlat på namnet, men de ser verkligen inte ut som de jag har här hemma. Men bladens form och ludenhet liknar ju de jag har, så det stämmer nog. Tack för hjälpen!
Det är nog en Tradescantia pallida jag har, nu när jag googlat lite till.
CITAT (Moonbeam @ 15-03-2008, 20:42)  Jaha. Jag har googlat på namnet, men de ser verkligen inte ut som de jag har här hemma. Men bladens form och ludenhet liknar ju de jag har, så det stämmer nog. Tack för hjälpen! Det är nog därför att det troligen får för lite ljus och för mycket vatten. Läste alldeles nyligen att de trivs förträffligt att växa som brudorkidéer, på bark, men de är egentligen en urinvånare från Mexico, vilket visar att de vill ha ganska lite vatten (låt torka upp emellan vattningarna) och tydligen står mer än gärna i full sol. Är du osäker kolla på baksidan av bladen, de ska ha en rödaktig färg. Ju mer sol, desto rödare färg. Jag står rättad, de hette förut Rhoeo spathacea men heter nu Tradescantia spathacea!
Moonbeam
15-03-2008, 20:58
*ler* Jag som tyckt de varit coola som växlat färg beroende på vilket väderstreck de stått i! Men, de är ju nästintill odödliga. Hade en som dog då den stod för nära en julgran en gång. Glömde dock bor krukan uppe på bokhyllan och tog inte ner den förrän vi skulle flytta några år senare óch då stack det upp små gröna pinnar däri
Moonbeam
15-03-2008, 21:03
Jo, jag vet, jag har misshandlat mina , lite medvetet faktiskt, för jag har ingen lust att ha dom kvar. Försöker bli av med dom men det verkar vara ganska lönlöst. Så jag har ställt tillbaka dom på fönsterbrädan igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|