Annelie
En hängmatta står högt på önskelistan - men eftersom jag inte har några lämpliga stora träd att binda upp den i har får jag lösa det på annat sätt.

Den här konstruktionen har jag hittat i tidningen Gör så här:

Tänkte mig att ha armeringsmatta i sidan precis som på bilden, med någon slingerväxt klättrande.. kanske någon som inte blommar för annars får jag väl konkurrera om platsen med en massa humlor,bin och getingar! rolleyes.gif

Är det någon som testat med en sådan lösning? Fungerar det eller blir det väldigt "rangligt"?
ÅsaF
Det finns ju hängmattor i stålram också så man inte behöver ett träd för att ha en hängmatta. Sen kan du ju bygga nån konstruktion runt om den med klätterväxter på.
Hannele
Ja, jag fick en hängmatta i stålram som födelsedagspresent.
Toppen! Jag har somnat i den många gånger... rolleyes.gif
Annelie
Hej igen,

Jo, sådana stålramar har jag sett - men gillar dem inte rolleyes.gif

Ingen som testat ett sådant här bygge? Fungerar det? Är det stabilt nog till en hängmatta? Enligt ritningarna så ser det bra ut - men hur är det i verkligheten?

Hade hoppats på en hängmatta i år. Hörnet där den ska stå är utsett smile.gif
Hasse_h
Det ser ju iaf väldigt stabilt ut. Har byggt en snarlik konstruktion för gungorna till barnen och den är mycket stabil.
Tommy
Så länge som den är hyfsat djupt förankrad i marken skall det inte vara några problem.

Den överliggaren som sitter mellan stolparna i överkant tar ju hand om den "hopböjande" tyngdkraften. Och inte gungar du väl så kraftigt att det skulle välta i sidled? wink.gif
Annelie
När lusten faller på kan det gungas ordentligt... tongue.gif biggrin.gif rolleyes.gif

Jag snickrar! Det värsta som kan hända är att det inte fungerar och jag far i backen! laugh.gif
Hannele
"Jo, sådana stålramar har jag sett - men gillar dem inte"

Annelie, har du testat?
Man kan flytta den lite efter sol och årstid också. Praktiskt.
Vi har den ibland på altanen, insyn- och vindskyddat.
Annelie
Jodå, jag har testat smile.gif

Hur gungvänliga som helst - men det är utseendet jag inte gillar... den "gör sig inte" i min trädgård rolleyes.gif
kirlU
Jag såg på ett trädgårdsprogram på tv4 (Instant Gardens eller Better Gardens eller nått i den stilen) å då så grävde dom ner (göt fast?) två järnvägsslipers som stog snett utåt åt var sitt håll, ungefär som ett V-tecken. Däremellan hängde sedan hängmattan. Såg rätt coolt ut! biggrin.gif
KURT
Får man bara ned stolparna stabilt i marken så är det nog inget problem med stabiliteten. Jordborr brukar vara bra om man skall gräva djupa hål.
uno
CITAT (KURT @ 10-09-2003, 07:00)
Får man bara ned stolparna stabilt i marken så är det nog inget problem med stabiliteten. Jordborr brukar vara bra om man skall gräva djupa hål.

avundas den som har jordborrsanvändarvänliga markförhållanden.
Mariann
Jag med wub.gif det säger *klong* i spaden redan vid 20-30 cm.
Annelie
Ja, markförhållandena är det inget fel på när vi pratar om att gräva - det är sand sand och åter sand. Misstänker att jag bor på ett grustag.. smile.gif

Hörnan är nu förberedd, men bygget får vänta till våren, men då ska det minsann gungas! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon