EKLO
Jag förkultiverar lite grönsaker, och några ettåriga blommor i år. Hur gör ni som är vana - brukar ni ta tempen på jorden för att avgöra när ni kan sätta ut småttingarna, eller är det mest bara erfarenheterna av när ev. sena frostnätter kan sätta in som bestämmer er utplantering?

tacksam för erfarenheter
Eklo
KURT
Det är framförallt viktigt för de växter som är köldkänsliga, och det är ju mycket enkelt att stoppa ner en termometer, av i en påse. Det där med ev. frostnätter blir ju mindre vanligt med varmare klimat.
nina L
jag chansar! Kanske borde jag mäta tempen men det blir ju kallare på natten så då håller det ju inte. Så om jag inte kan åka till min koloniträdgård nästa da så lägger jag på några lager med fiberduk för att vara på den säkra sidan ifall det blir frostnätter. mendet är nog främst när man ska så direkt iute som man behöver kolla temperaturen.
Tosan
Nej, det har jag aldrig gjort och kommer nog aldrig att göra heller... Här kan vi ha frost nästan fram till midsommar, så jag tar det lugnt med planteringen iaf till mitten av juni. Och går det åt skogen då så må det väl va hänt isf, man kan ju inte vänta hela sommarn, särskilt inte om vi har en sommar som ifjol...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon