pixieangel
Hejsan

Jag behöver verkligen hjälp med vad detta är. För min pojkvän och granne har nu gått ihopa om att sätta upp staket. Och som ni ser på bilden så ja detta trädet vill de ha bort. Men dels så tror jag detta är träd som stått här väldigt länge då i höstas så växte det en klättervildvin som gick över alla dessa träd.
Men jag börjar med detta träd. Vet någon vad det är ?
Själva trädet (eller kanske föruxen buske) är nu ca 3-4 m högt. Grenarna går från mörkbrunt till vinröda.
På 2 av bilderna så ser ni skotten som de har och jag vet tyvärr inte vad det är för skott.
För givetvis om jag får reda på vad det är så kommer följdfrågorna
skall man försöka flytta det , kan man på något sätt föröka det så jag nte behöver förlora allt detta som nu växt upp mitt i nätet.

Tacksam för all hjälp

Tack på förhand

Mvh
Suss

Zon3

unk3.JPG

unk2.JPG

unk1.JPG
Fågelvägen
Ingen katastrof! Jag tycker det ser ut som kvistar av druvfläder, Sambucus racemosa (Du kan googla på namnet!). Gamla buskar kan ha ett ganska dekorativt utseende, men busken växer vild, är giftig och kan knappast räknas som en dyrbarhet.

Vanligt vildvin kan beskäras och kommer antagligen att komma igen om ni skär ner det helt eller delvis. Kanske ni kunde spara några rankor och fästa upp dem på det nya staketet.

Busken till vänster på din bild ser ut som hassel. Den tål i så fall att skäras ner helt och kommer då att skjuta massor av skott på var sida om staketet.
pixieangel
Fågelvägen: Tack så jättemkt nu kan jag lugna ner mig igen smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon