Full version: flytta ek?
katrin
Hej!

Vi är nu i trädflyttartagen! Ja vi vet att det antagligen är helt fel tid på året! Men det är mest några björkar vi har flyttat till några hål som uppstått efter lite stubbrytning... Puh jobbigt!

Nu till frågan
Vi har en ek som står i skogsbrynet i en tallbacke i närheten. Den är ca 1,5m hög och ganska bred (3-4 kraftiga grenar som växer vågrät). Vi skulle vilja flytta in den i tädgården.

Kan man flytta en ek i den storleken?
När på året är det lämpligt att göra i så fall?
Hur gör man enklast?
Vilket läge ska den ha?
Kan man plantera den i en sjökant med sandjord och lera ca 60 cm ner?
Är det något annat man bör tänka på för att det ska kunna fungera?

Mvh

Katrin
Cilla
Ekar är svåra att flytta är iallafall min erfarenhet. De unga ekarna har kraftig pålrot rätt ned och börjar dessutom skicka rötter i sidled i unga år. Anledningen att man sällan planterar ek som stadsträd är att de inte klarar att få rötterna omstökade och kapade.

Jag skulle inte ge mig på att flytta en så stor ek och särskilt inte om den kan få stå kvar på det ställe den nu växer på. Risken att den dör är mycket stor. Bättre att försöka hitta en mindre ek och flytta den.

Jag har flyttat ca 20 mindre ekar, 20-50 cm höga, och ungefär hälften har lyckats. Ju mindre desto större chans att klara det.

Ekar vill ha mullrik jord, men ler kan säkert fungera hyfsat också, särskilt om man låter eklöven ligga kvar och inte krattar upp dem. Ju yngre plantan är när man planterar den desto bättre förutsättningar har de att från början anpassa växtsätt och rötter där det finns näring och rätt förhållanden.

Om jag ville plantera en ek i strandkanten (jag har själv tre ljuvliga stora där) skulle jag sätta ett tiotal små plantor. Lättast att flytta och få fart på är ettåringarna som kommer ur ekollonen. Varefter åren gick skulle jag ta bort de som inte lyckas så bra.

Bästa tiden för flytt av träd tycker jag är sensommar-tidig höst. Det finns ganska många beskrivningar här om hur man gör med rotbeskärning, flytt på pressenning mm. Sök på "flytt" så hittar du beskrivning av flytt av körsbärs- och plommonträd.
katrin
Tack! Då ska vi låta den eken stå. Om vi rensar upp lite runtom den står den faktiskt ganska fint där den står idag. Så får vi försöka hitta en "småtting" att flytta in på tomten.

Katrin
darlingson
hej, jag går lite i samma tankar här på onsala men trädet (som kan vara en busk)-ek? är större än så, ca 250 högt o rätt yvigt ca 200 i diameter ... måste flytta på den eftersom den vuxit i skuggan av en riktigt stor gran samt björk - o björken har tagit allt vatten ... när vi fällde de stora träden så visade det sej att det vuxit sammanlagt fyra lindar o två buskekar i utkanten av de två .... nu vill jag separera ekarna från varann då de är för nära varann .. ca 2 meter .. och den som är närmast vägen flyttar jag till ett bättre ställe ...

men går det?

jag tänkte göra det efter bladfällningen o ha en trebent bock till det, låta eken hänga i luften o gräva ut undertill .... ut till en diameter som kronan ungefär ... sen flytta o plantera om samt staga upp ...

ja, det är väl ungefär så långt som jag har kommit i mina eftersökningar - men frågan är - är det realistiskt?

petri i gbg/onsala
Huggorm
Svar nej - en såpass stor ek går inte att flytta. Den kan ha en pålrot som går tre meter rakt ner, beroende på markförhållade. Ta bort den ena, eller låt dom stå och bilda ett gemensamt träd med två stammar och en sammansatt krona.
darlingson
då får det bli så! jag rensar så gott det går runtom o tar bort en av lindarna ist ... sen får ja kanske beskära dem lite .... hur man nu gör det? ja ni märker att jag är ny på detta men kan nog säga att jag blivit biten av det ...

är det samma som gäller med ekar med jasperiod eller är det efter lövfällningen?
Huggorm
CITAT (darlingson @ 05-06-2010, 20:08) *
då får det bli så! jag rensar så gott det går runtom o tar bort en av lindarna ist ... sen får ja kanske beskära dem lite .... hur man nu gör det? ja ni märker att jag är ny på detta men kan nog säga att jag blivit biten av det ...

är det samma som gäller med ekar med jasperiod eller är det efter lövfällningen?

Ekar är inte så känsliga, så dom kan man skära i nästan när som helst. Men det är väll JAS som gäller om man skall följa konstens alla regler
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon