Full version: ... vad är detta?
lordgray
Hej hallå!

Det kanske finns någon här som är kunnig på att arta växter...

I en kruka som jag tidigare haft en liten physalis i dyker denna växt upp. <br>Säkert bara ett ogräs - eller ytterst eventuellt ett äpple - jag har ett vagt vagt minne om att jag på kul stoppade ner en kärna.

Jag hade kanske rensat bort den om den inte hade haft runda blad i par i botten och taggiga blad efteråt.
Det ser precis ut som att en växt använt en annan som ett rör upp från underjorden.

Nyfiken och tacksam för svar.
Powerowic
det är mycket troligt att det är ett äpple. de runda bladen är hjärtblad och kommer innan de rikitiga bladen
Tosan
Den liknar iaf min lilla äppelplanta...
lordgray

Excellent. Hur tar jag nu hand om en sådan filur? Antar att den inte är riktigt lika tålig som mina i stort sett odödliga Physalis?

Ett litet äppelträd inomhus vore ju faktiskt väldigt trevligt.
Alexander-VG-zon3
nja äppel kan du inte ha inne ,,, utan äppel måste ha frost ner till -10c . du sätter ut den ute när det är runt +15c sedan låter du den vara ute i marken eller i kruka .
lordgray
Aldrig får man ha nåt kul.
Läste på lite om saken och det mest uppenbara missade jag såklart. Alltså sådant jag visste redan när jag var på äppelknyckerturné i hos grannarna som ung sensommarkriminell.
Äpplen växer på träd och all forskning pekar på att träd tar en smula plats.

Men eftersom jag nu känner mig oerhört inspirerad tänke jag sätta en liten allé med äpplen hos svärfar som har mer plats än han behöver - och en för syftet perfekt väg.
Kilmister
Jo, om du är mycket ung och har ett fantastiskt tålamod så är det en god ide'.
Det kommer nämligen att dröja ett tag innan du har din alle' whistling.gif
lordgray
cool.gif
Jo, det är klart att det kommer ta lite tid. Men om man jämför med ek eller annat liknade är ju äpple rena raketen.
Jag skulle tro att det börjar likna nåt redan om 10-20 år. Och de flesta av de åren kommer träden inte behöva så stora insatser från mig.

Men jag har stött på andra problem än tillgången av tid, jag är lite bekymrad över att marken är för sank, de äppelträd som redan finns på tomten ger knappa skördar av väldigt små och angripna äpplen.

Marken är sandig, väldigt kalkrik men ändå väldigt blöt. Knappast ideala förhållanden skulle jag tro.
Utöver att man troligen får dränera rejält tror jag att att en odling av björk i mindre skala blir nödvändigt.

Men som synes så växer plantan i vart fall hyggligt. Sådant är ju alltid kul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon