Full version: Gudrun Manell
svennis
Gudrun!
När kommer din nya upplaga av 'Rosor'
Jag gjorde plats till den i bokhyllan, duh.gif
Kajsa
Skriver hon på Odla, nu får du förklara ? Har hennes bok Rosor från 1988, ICA - förlaget, härlig rosbok, ska den komma ut i en ny upplaga ?
svennis
Hej Kajsa!
Vi har kul på våra möten.
Gudrun har jag lite kontakt med.
Gudrun har skadat sin fot och kan inte gå ut.
Rosor kommer visst ut med ny upplaga nu, försöker locka hit Gudrun
Tycker hon är värd en blomma rose.gif
Vill du ringa henne så blir hon säkert glad 0406111642
Gudrun vill veta mer om 'Huldra'.
Huldra 01.jpg

Huldra.jpg
smile.gif
Kajsa
Aha, hälsa henne att jag ofta kikar i boken, visst locka hit henne rose.gif
gudrun manell
Hej Kajsa och hej Svennis! Nu har jag kommit så här långt i trädgårdsforumet. Nya reviderade upplagan av Rosor ska ligga på bokhandelsdiskarna endera dagen. Jag fick ett ex för ca 14 dagar sedan, och då menade huvudredaktören på ica-förlaget att det skulle vara dags om just 14 dagar. Själv kommer jag ju inte ut och kan kolla i bokhandlarna. Det är inte foten jag skadat utan höften, så det är lite jobbigt. Men det verkar ljusna. I går var jag utomhus för första gången (bortsett från sjuktransport) sedan den 11 februari när jag snavade på en trottoarkant och föll i gatan. Är orolig för mina rosor. Skulle så gärna vilja åka ut på landet (=Anderslöv) och titta till dem. Har lovat visning av mina rosor för "Sub Rosa" i Ystad och tycker det är tråkigt om jag inte kan presentera dem i riktigt välansat skick.
Hälsning Gudrun Manell
Kajsa
Trevligt, Välkommen till oss på Odla .nu rose.gif Ser fram emot din nya rosbok, måste köpas. Blir det många nya sorter, under 10 år har det kommit en del nytt, Austinrosor, Kanadarosor mm Dela gärna med dig av din stora kunskap här. Vad har du själv för rosfavoriter, du bor i zon 1 förstår jag, önskezon och inga begränsningar, så avundsjuk.
Du får krya på dig !
svennis
Kul Gudrun! Att du är med här. Jag är bra på att värva, blev bästa värvaren i Aktiespararen på 80-talet.
Nu värvar jag fler biodlare, måste bevara kunskapen. har fått ihop en 5-6 st, tjejer tycker det är trevlig
de är duktiga och klarar det bra. Det är trevligt med bi, några bistick värmer så gott.
Oj slap.gif här är det ju rose.gif som gäller.
Du ville veta mer om 'Huldra'.
Läs mer på sidan 232 i ´Lust och fägring´ av Karin Berglund. Jämtland.

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=66635
Noranettan har haft en fin serie med R spinosissima, du kan bläddra fram.
Nu blir du nog fortare bra igen, tiden går säkert fortare biggrin.gif
gudrun manell
Hej Kajsa! Tack, jag kryar på mig så gott det går med "gymnastik" och gångträning. Medan jag läser och lyssnar på musik - lite mera än man ger sig tid till annars när man är i full gång - tänker jag på mina rosor. Inte minst idag: vid tiotiden började det snöa (första snön i år, tror jag) och sedan har det fortsatt. Det blåser också ganska kraftigt, så jag är glad att jag inte är ute på vägarna. Du frågar om min favoritros .... Jag har egentligen flera favoriter. Om du läser i boken, kan du bestämt finna ut vilka av dem jag föredrar. Det var en dansk recensent som hade lagt märke till det, och det stämmer nog. Om jag ska nämna några som så där spontant poppar upp i hjärnkontoret: Rosa glauca, 'Complicata', 'Single Cherry', R, hugonis 'Cantabrigiensis'. Hälsn Gudrun Manell
gudrun manell
Hej Svennis! Som du ser är jag i full gång på forumet. Framöver kommer jag kanske att skicka bilder också. På tal om bin så kan du ju prova med John-Börje. Jag kan ringa honom och få hans mejladress. Har jag visat dig min lilla bi-brosch som min mormor fick en gång i tiden för att hon hade så fin biodling? Personligen tycker jag bättre om humlor och tyckte det var jättetrevligt när jag fick en humlebosättning i min fågelholk för några somrar sedan. Snöar det hos dig också? Här har det kommit vitt uppifrån hela dagen. Nästan. Jag hann precis ut på promenad innan snöyran satte igång på allvar. Hälsn Gudrun
svennis
Bra Gudrun! Humlor är nog mest viktiga för ROSOR. Vi tar det för självklart men humlor o bi är
nödvändiga för annat också.
a0a.gif Kommer från Killbergs bokhandel i Ängelholm.
Fick tag i din bok, hon satte just in den i trädgårdhyllan yes.gif
nu vill jag ha den signerad också.
Fick upp sidan om Complicata passade mig bra.
'Rosens' namn är missvisande, Coplicata är inte alls svårodlad.
Den och Pumila tycker jag bra om.
Du har nog fått många ner i Rosträsket, som vi här tycker är så kul.
smile.gif
Kajsa
Då ska jag kolla på Adlibris rose.gif
AnnammA
HUxflux var det ngn annan rostok till som blev lite intresserad... Känner inte till denna bok av dig Gudrun, på så sätt att den inte finns i min bokhylla, så jag får väl ut och nosa rätt på den... Välkommen hit förresten, Gudrun!
gudrun manell
Hej Svennis! Lovar att signera nya upplagan när vi träffas. Hoppas du inte blir besviken. Det är ju mycket som är identiskt med den ursprungliga texten. Hoppas du fått mitt mejl med John-Börjes e-postadress. Han verkade mycket intresserad av att få kontakt med dig. Och du, han har massor med areal där man skulle kunna plantera rosor! Stimulera honom! Det är du ju duktig på. Hoppas du får en bra påsk och att du inte får trafikproblem när du ger dig ut på Österlen-runda.Hälsn Gudrun
Lilla Sibirien
Nu har jag beställt boken och boken kommer jag att få inom 4-7 dgr, det här beyder att jag inte har tålamod att vänta på Lars-Åkes böcker, visserligen har jag bestämt mig för att köpa bok 1. Men sen vet jag inte om jag behöver alla de andra, jag har just lärt mig söka på "help me find" och dessutom lusläser jag allt vad ni andra har att säga om rosor. Dessutom har jag F Krölls rosbok, men tyvärr tror jag aldrig att man kan bli fullärd på rosor. Därför är det väldigt lärorikt att få läsa era recensioner om olika rosor. Då är det också viktigt att man får veta zon, läge, sol och så vidare. Jag lusläser och läser gamla trådar och försöker lära men rosor är otroligt stort, större än jag trodde. Och därför förvånar det mig inte att jag så totalt har misslyckat med mina tidigare halvblesyrer, där i princip jag alltid har lyckats med något eller några fel, allt har hamnat under spaden.
Mejal
Hej Gudrun
Jag har inte läst din bok, men nu blev jag nyfiken. Det finns inget mysigare än en rosbok när man skall lägga sig.
Du nämnde många av mina favoritet. Complicata är underbar! Själv kommer jag från Malmö , men utflyttad sedan 30 år. Mina första rosminnen är från Öresundsparken, gula jättefina rosor. Jag vet inte hur många sticklingar jag har försökt ta på dem under åren, men det vill sig inte. Jag är nästan övertygad att det är Hugonis, så nu har jag köpt mig en buske, men har svårt att få igång den med här uppe i Östergötland. Fattar inte varför, klarade den sig längs Öresund i den blåsten, så borden den gilla läget här bättre.
Välkommen till forumet iallafall.
MVH Marianne
Mejal
Usch så förädiskt internet och datorer är. Nu gick min dator in och beställde din bok..alldeles av sig själv.. suck.
Lilla Sibirien
CITAT (Mejal @ 22-03-2008, 19:02) *
Usch så förädiskt internet och datorer är. Nu gick min dator in och beställde din bok..alldeles av sig själv.. suck.

Härlig kommentar, det var just så min dator gjorde också, och sen var det bara för mig att rätta mig där efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon