|
ms Bråten
15-03-2008, 17:11
Jag är helt novis vad gäller att kompostera och få bra matjord. Har någon tips? Känner att jag behöver en del kött på benen innan jag drar igång. T ex är det något man bör undvika att slänga på komposthögen? Och om jag börjar nu, hur länge dröjer det innan man har färdig jord att använda? Är som sagt nybörjare men väldigt entusiastisk! Är också ny medlem här sen några dagar tillbaka.......Detta är jättekul tycker jag
Hej Jag tycker det här med kompostering är så fantastiskt, för man ser verkligen hur allt till slut blir till jord. Det är ju trädgårdens hjärta.
I min trädgård har vi byggt in en hörna med staket och grind och en portal att gå igenom för att komma till "återvinningsstationen". Där har vi kompostfack, matkompost och den vanliga soptunnan. Det har blivit som ett eget rum i trädgården utan att man behöver se det skräpiga. Det är lättillgängligt, och man kan köra in med skottkärra och vända utan problem. Det måste vara enkelt att sköta komposten annars är det nog lätt att man inte får ett fungerande kretslopp. Ta till ytan och plantera snygga växter runt så att det blir roligt och mysigt att gå dit.
Vi har gjort två stora kompostfack i trä, som vi oljade med en blandning av tjära och linolja. Fronten på varje fack är byggd med liggande bräder som går i spår så att man kan ta bort dem när man behöver gräva eller fylla på i komposten.
Varje år tömmer vi den komposten som har legat längst (2år). Sedan flyttar vi över jorden i den yngsta komposten till det tömda kompostfacket. Medan vi skyfflar över jorden tömmer vi matkomposten och blandar det med den komposten som vi flyttar. Sen skall den ligga och vila i ett år. Minst. Vi brukar lägga över en svart markduk för att slippa ogräs.
Med åren har det visat sig att vi bör bygga ett fack till, eftersom två år är för kort tid för att få riktigt fin jord. Vår är lite grövre i konsistensen just nu. Ett måste att investera i är en kompostkvarn. (tycker jag) Den rullar jag alltid ut när jag klipper perenner, buskar och träd på våren. Allteftersom jag klipper stoppar jag ner det i kvarnen, och det blir inga jättemängder med klipp. Det förmultnar snabbare om det är malt eller flisat. Jag har en kompostkvarn som är tyst så den stör inga grannar.
Jag hittade min ritning till komposten i en bok på biblioteket. Där fanns receptet på blandnigen till träskyddet. Vi ville inte använda tryckimpregnerade brädor. Kommer tyvärr inte ihåg vad den heter men den var ganska gammal. Typ 70- eller 80- tal.
Jag brukar inte lägga grenar från rosor, barrväxter, och alltför grova grenar i min kompost. Inte heller grästuvor, om man har grävt bort någon bit av gräsmattan. Hälsningar Betula
Fågelvägen
15-03-2008, 18:05
Ett första beslut är: handlar det om en varmkompost (isolerat kärl med botten, alltså utan markkontakt) eller en "komposthög" (ofta ungefär en trä- eller nätram med markkontakt). Du kanske behöver båda sorterna?
I varmkomposten kan du slänga praktiskt taget allt hushållsavfall - " allt som har varit levande" är en tumregel. Varmkomposten kräver skötsel, omrörning och lagom fukt. I komposthögen kan du slänga löv, gräsklipp, ogräs, grönsaks- och fruktskal, äggskal, men INTE kött- och fiskrester och annat som kan dra till sig råttor och möss. Komposthögen mår gott av att vändas ca 1 gång per år, men det är inte nödvändigt.
Det finns mängder av frågor, synpunkter och funderingar kring kompostering i denhär avdelningen "Jord, kompost och gödning".
Säkert hittar du svar på frågor som du inte ens kommit på att fråga ännu!
ms Bråten
15-03-2008, 18:12
Tack betula för din noggranna beskrivning. Jag kan riktigt se din" miljöstation" framför mig. Nu blir jag så det kliar i fingrarna att få dra igång. Få se om vädret är bra imorgon ...... h mvh ms bråten
chrille112
23-03-2008, 19:35
Bråten, har du kommit igång? Du får gärna posta bilder om du kan, det vore himla roligt att se  Fågelvägen: Jag förstår inte riktigt... Du skriver: "I varmkomposten kan du slänga praktiskt taget allt hushållsavfall" och "I komposthögen kan du slänga löv, gräsklipp, ogräs, grönsaks- och fruktskal, äggskal" Vad mer är det man inte kan slänga i komposthögen som man kan slänga i varmkomposten förutom kött och fiskrester?
Fågelvägen
23-03-2008, 23:26
Sorry chrille112. Jag utgick från att du hittar alla andra trådar i forumet som handlar om kompostering. Det finns massor av inlägg!
Din kommun har troligen också en hemsida med anvisningar om vad som hör vart när det gäller kompostering.
Det finns visst en tumregel om att sånt som är från växtriket kan slängas i en vanlig lövkompost och sådant som är från djurriket hör hemma i en varmkompost. Avsikten är att det inte ska ligga ruttnande matrester i en öppen kompost och lukta och locka till sig råttor och kråkor. Men kråkor gillar gröt t.ex., så man får ju lov att tänka efter lite.
Har du en tillräckligt stor varmkompost (i förhållande till familjens hushållsvanor) kan du såklart slänga allt hushållsavfall i varmkomposten. Men i barnfamiljer kan det bli svårt att få allt att rymmas.
Anna-Karin Lundberg
24-03-2008, 08:18
Jag har en ganska ny kompost som består av två rätt stora fack, byggd i impregnerade träplankor. Inget avancerat, som en vanlig klassisk kompost, helt enkelt. Varje fack är knappt en kubik. Jag lägger "allt" från trädgården där, men inte löv eftersom jag har 22 stora ekar på tomten... Grenar som körts i kompostkvarnen går i, gräsklipp, rester från krukväxter och jordklumpar från sommarens urnor. Jag lägger i rens från kattlåda (med sågspånspellets), hundbajs från mina vovvar, rens från kaninhagen (kutterspån, halm och skit), allt köksavfall förutom köttben och fisk - men kaffesump, skal, frukt- och grönsaksrester, tepåsar utan snöre, nån servett åker med, äggskal och allt annat som jag tror kan bli jord. Först när komposten var ny så hände det inget, det var bara en kall, död hög. Den "startades" på sensommaren/hösten, så det var väl inte bästa årstiden, men jag blandade runt i högen och rätt som det var "tog det fyr" och sen dess har den varit igång. När första facket var fullt flyttade jag innehållet till det andra, men i och med det så blev det ännu mer fart så den nyflyttade högen som fyllt ett fack blev strax bara en drygt halvfullt fack, det behövde väl blandas i syre gissar jag. Året efter så var det färlig svart mylla och under tiden har jag fyllt det lediga facket igen. I vår ska jag läggga ut all färdig mylla på tomten och flytta det som ligger i det fulla facket till andra sidan och sen börja fylla med nytt igen.
Det här är min första kompost men det har gått jättebra. Jag är så nöjd när jag står där och gräver! Jag har läst här på forumet om vad som är bra och inte och inser att jag kanske lagt saker som inte är super (som jordklumpar från krukor) men eftersom det inte är stora mängder och allt blandas så verkar det gå bra ändå. Det ena kan göra komposten sur, det andra basisk, så det borde ju bli lagom med tiden.
När jag köpte tomten fanns en gigantisk "kompost" som innehöll ALLT (inkl tömda dasstunnor!) och det hade tidigare ägare försökt lägga på tomten. Där han lagt från denna kompost/sophög dog all växtlighet. Eftersom det var så mycket skräp i denna kompost ville jag inte sprida det på tomten utan packade i säckar och körde till sopstation - det var nog tur. Gud vet vad den innehöll!
Lägger du hund och kattbajs i din kompost?? har läst att man inte ska lägga kattsand och hundbajs i kompost. Men det finns säkert olika skolor när det gäller det . Varför lägger du inte i löven i komposten?
Anna-Karin Lundberg
24-03-2008, 19:13
Ja, allt åker i komposten! Hemma hos föräldrarna hade vi kaniner och all dynga från dem kompostrades, så hund- och kattbajset har gått samma väg av bara farten. Kattsand är bara vanlig lera, men det kan bli en "klethög" om den läggs på ett ställe. Strös den ut i ett tunnt lager i komposten går det fint. Fast nu har katten sågspånspellets i lådan. Jag låter komposten ligga länge, så jag är inte rädd för "bajsbakterier" - men har heller inga grönsaksland.
Även om jag räfsar tomten på våren så blir det typ ett lastbilsflak med eklöv. Även om de så småningom multnar så tar det evigheter när det är så mycket. Jag har "naturtomt" men med klippt gräs på ca halva tomten - och räfsar där ihop de värsta lövhögarna på våren, lägger i säckar och kör till kommunens återvinningscentral - där finns ett fack för komposterbart. Jag vet inte hur många säckar det blir men jag tar sex säckar varje morgon på väg till jobbet i en vecka eller två. Massor blir det i alla fall. Förutom de 22 ekarna finns björkar, sälj, hassel, lönn, asp och rönn på tomten, men deras löv är så gott som nedbrutna när jag ska räfsa ihop dem på våren!
karlsdal
24-03-2008, 19:58
CITAT (nina L @ 24-03-2008, 15:18)  Lägger du hund och kattbajs i din kompost?? har läst att man inte ska lägga kattsand och hundbajs i kompost. Men det finns säkert olika skolor när det gäller det . Varför lägger du inte i löven i komposten? Kan tänka mig att det är vi ekologiska odlare som inte vill lägga kattsand mm i eftersom det kan finnas kemiska ämnen däri, likaså i bajset beroende på om djuret får köpe-mat eller hemgjord mat. Jag tycker inte heller att man ska använda impregnerat trä till komposten då det innehåller gift som vid fukt kan avdunsta och hamna i myllan som blir i komposten... Vill inte impregneringsmedel i mina morötter och tomater.
Anna-Karin Lundberg
24-03-2008, 20:14
Sen jag svarade nyss har jag suttit och läst gamla trådar. Gjorde en sökning på "hundbajs" och fick massor av träffar. Frågan har varit uppe förr! Det verkar som om de flesta tycker det OK med hundbajset men kanske inte med kattsand - men alla är inte överens. När så många har olika uppfattning brukar jag tolka det som att man kan göra som man själv tror på, för vore en sak väldigt fel skulle fler vara överens om saken. Har man inte stora mängder av något enskilt material så verkar det OK med det mesta!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|