Full version: Växthus och gurka
Ulrich
Jag har sedan några år praktiserat varmbädd i växthuset, just nu håller bädd nr 2 ca 28 grader. Uppe på bädden med färsk hästgödsel har jag en "frigolitkuvös" med isolerglas eller dubbel bubbelplast som lock, i luften där inne ligger temperaturen på ca 20 grader. Där finns tomat, chili, sallad, gurka, mm mm. Gurkorna är på väg att visa sina första karaktärsblad. Men i dag fick jag plocka in en gurka där stjälken vikit sig. Samma hände förra året, och jag vet inte varför. Kan det vara att det är för hög luftfuktighet, jag vill inte gärna lufta under natten, rädd att det blir för kallt. Är det nån som känner igen detta? Det är så sorgligt att se...... confused.gif dunno.gif
Kamilla z 7
Gurkar är ju känslig för rothalsröta (tror jag det heter) man ska unvika att vattna närmast "stjälken"
sedan är ju gurkan jättekänslig för kylan...
Ulrich
Tack Kamilla för svaret, jag känner igen det du säjer. Men jag har varit försiktig... När jag nu sovit på saken tänker jag så här: Stjälken med hjärtbladen är drygt 10 cm, jag anar att den höga luftvärmen (20 grader) gör att plantorna blir långa och gängliga. Stjälken är rätt smal också.... Så jag ska ut och staga. Är det nån som kan bekräfta mina misstankar. Jag tycker mej minnas ett råt: "Kallt om huvudet och varmt om fötterna"
rosita
Jag har också gurkplantor i mitt växthus, men jag har ca13 grder på natten och lite varmare på dagen. Den lite svalare temperaturen gör att plantorna inte "ränner" iväg så mycket, utan det blir något tjockare stjälk.

Extraljus kan också hjälpa, men det har du så klart redan...
Åsa, mälardalen zon 2
Tror också på rothalsröta. Det är bra om man kan ha bra dränering runt rothalsen + värme är viktigt + inget kallt vatten.

Själv brukar jag så gurka i nästan helt bottenlösa krukor, som jag sedan bara trycker ner en bit i jorden så får rötterna söka sig ut i jorden genom botten av krukan.

Jag brukar ta begagnade gurkkrukor från jobbet, där vi också kör med den metoden för att få bra dränering vid rothalsen. Såhär kan det se ut på jobbet när plantorna är ganska nyplanterade.

Ulrich
Jag tackar för svaren. Jag är helt ny i forumet. Vilken tillgång att få ta del av andras erfarenheter! Vad gäller gurkorna tänker jag försöka sänka temperaturen, det ska nog bli gurkor i år också...../U
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon