KalleStripp
15-03-2008, 21:33
Vid gaveln på vårt hus är det skugga så gott som hela dagen. Där frodas mossa och långt, segt och svårklippt gräs. Jag funderar på att plantera någon form av marktäckare där för att slippa klippa (alt. lite lättare klippning), men jag har några frågor...
Vad skulle kunna trivas och helst glatt föröka sig?
Ska man gräva bort all mossa/gräs för att den nya växten ska kunna ta sig, eller räcker det med ett litet hål för den nya /de nya plantorna. Konkurrerar de ut moss-gräset då?!?!
Fågelvägen
15-03-2008, 21:54
Jag tror du får lov att rensa bort gräset att börja med. Jag vet inte om de växter jag föreslår orkar konkurrera ut gräset (det finns så många sorters gräs!) men mossan är knappast något problem. Om gräset är kvickrot kommer planteringen alltid att se hafsig ut om du inte får bort gräset först.
Sockblomma (Epimedium, finns olika sorter) borde kunna gå bra i skuggan. Mossan tyder på att jorden är sur, vilket sockblomman borde gilla. Sockblomman bildar småningom liksom "ett bladskikt på skaft", så när den väl etablerat sig trivs där inget gräs.
Andra bra skuggväxter är Hosta, klätterhortensia (Hydrangea petiolaris), ormbunkar, rhododendron, Asarum europaeum.
Det kommer säkert fler förslag från andra i forumet.
Jag skulle nog föreslå vintergröna...eller skuggröna, kanske. Snyggt året runt..