Hej, i somras köpte vi ett fritidshus som hade en ganska misskött tomt. När jag började röja mig fram så upptäcker jag fint anlagda rabatter under allt ogräs och sly, tanten som byggde huset har förmodligen varit väldigt trädgårdsintresserad så det ska bli jätteintressant att se försommarens blommor eftersom vi flyttade in senare på sommaren.
Tyvärr har rabatterna inte skötts under senare år och jag har röjt fram dem nu under allt skräp och upptäcker att det dels är väldigt lite jord kvar på många ställen dels har det nog inte tillförts någon näring på väldigt länge. Min fråga är nu:
Är det för tidigt att tillföra ny näringsrik jord och vad ska jag tillföra ? Vissa rötter ligger nästan ovanför jorden på vissa ställen. På många ställen börjar växterna titta upp ur jorden redan, därför skulle jag vilja tillföra mer näringsrik jorden innan de hunnit upp för mycket, eller tänker jag fel ?
Jag hade tänkt tillföra mest kogödsel och lite planteringsjord eller mull, jorden är lite lurig på vissa ställen på tomten är det mest lera, men i vissa rabatter tycker jag att jorden verkar rätt bra och inte speciellet lerig.
Tacksam för alla ideér och svar jag kan få.
Snillan