snillan
Hej, i somras köpte vi ett fritidshus som hade en ganska misskött tomt. När jag började röja mig fram så upptäcker jag fint anlagda rabatter under allt ogräs och sly, tanten som byggde huset har förmodligen varit väldigt trädgårdsintresserad så det ska bli jätteintressant att se försommarens blommor eftersom vi flyttade in senare på sommaren.

Tyvärr har rabatterna inte skötts under senare år och jag har röjt fram dem nu under allt skräp och upptäcker att det dels är väldigt lite jord kvar på många ställen dels har det nog inte tillförts någon näring på väldigt länge. Min fråga är nu:

Är det för tidigt att tillföra ny näringsrik jord och vad ska jag tillföra ? Vissa rötter ligger nästan ovanför jorden på vissa ställen. På många ställen börjar växterna titta upp ur jorden redan, därför skulle jag vilja tillföra mer näringsrik jorden innan de hunnit upp för mycket, eller tänker jag fel ?

Jag hade tänkt tillföra mest kogödsel och lite planteringsjord eller mull, jorden är lite lurig på vissa ställen på tomten är det mest lera, men i vissa rabatter tycker jag att jorden verkar rätt bra och inte speciellet lerig.

Tacksam för alla ideér och svar jag kan få.

Snillan
KURT
Om man flyttar till en etablerad trädgård, så brukar det vara ett bra råd att först vänta och se vad som finns i rabatterna. Men är de helt övervuxna med ogräs så måste man naturligtvis ta hand om det. Det är alltid bra att jordförbättra med välbrunnen naturgödsel.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det kan nog räcka att bara slänga på naturgödsel ex. kogödsel och sedan avvakta och se vad som kommer upp.

Kogödseln på påse (4-5 säckar för 100kr) är inte så stark den är mera som välgödslad plantjord så den kan man vara ganska generös med då man lägger ut den och jag skulle nog bara lägga ut den ovanpå jorden med tanke på att man inte vet vad som kommer upp, gräver man så kanske man skadar någon snygg växt.

Du kan lägga ut kogödseln nu ifall du vill och det börjat grönska i rabatterna.
Fågelvägen
Grattis till den gamla trädgården! Du kommer troligen att göra många glada fynd i den. yahoo.gif
Om trädgården inte har skötts om på länge så är det väl knappast just i år som den kollapsar av brist på näring. Så följ Kurts och Åsas råd, ta det lugnt, gräv inte i onödan!

Du skrev: "på vissa ställen på tomten är det mest lera, men i vissa rabatter tycker jag att jorden verkar rätt bra och inte speciellet lerig." Måttligt lerhaltig jord t.o.m. i rabatterna är bara bra! Leran håller ju fukten och är näringsrik, så med lite uppblandning med kogödsel, torv, kompost och ev. grov sand/grus har du en tomt där det växer så det knakar överallt. Antagligen har den förra ägaren blandat i massor med kompost, så mullens struktur i rabatterna kan vara perfekt redan nu. Kogödsel ger bra extra näring. Det finns kanske en lövkompost på tomten? Då kan du också breda ut den i rabatterna. Daggmaskarna är proffs på att blanda om det hela.
snillan
Tack för era svar, jag kommer att följa dem och endast lägga ett lager kogödsel överst utan att gräva, det ska bli jättekul och se vad som kommer upp, och precis som " fågelvägen" säger så har nog tanten som byggde huset med sin maken på 60-talet sett till att ordna bra jord i rabatterna medan hon fanns kvar i stugan, men som sagt så är det säkert minst 15 år och förmodligen mer, sedan hon skötte tomten. Vissa gräsytor som vi grävt i för att gräva bort stubbar efter träd som vi fällt, där finns ren lera, det är riktiga vattenhål , vad tycker ni att vi ska göra åt dessa ytor, åtminstonen på 2 stora ytor verkar det mest vara lera. Tomten är en sjötomt och nu står vattnet väldigt högt i sjön så när maken har grävt bort stora rötter så sipprar det upp vatten i hålen. Dessa ytor ska i sommar få ligga till sig och fyllas på med jord, sand, eller vad ? Sedan när det sjunkit och fyllts igen så vi vet att vi har en stabil grund så ska det bli ny gräsmatta förhoppningsvis nästa sommar.

Snillan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon