kricke1
Hej!

Är så att det börjar bli för mkt små växter nu i huset flirting.gif , och undrar om man kan ställa en del av dom i ett rum utan fönster? Tänkte om jag sätter in massa belysning, kan de gå tror ni? Eller har ni nåt bättre förslag angel_not.gif
Siv i Bollnäs
Hej Kricke 1!

Det går alldeles utmärkt att ha plantorna i ett fönsterlöst rum! Skaff någon bra belysning bara och häng upp, t ex en lysrörsarmatur i lämplig längd så det passar till bordet eller bänken du ska ha västerna på. Det går nog bra med vilka lysrör som helöst, men allra bäst blir nog TLD 850 som gynnar såväl bladmassa som blombildning. Beslysningen ska helst hänga ned till cirka 15 cm ovanför de små plantorna. Hänger du belysningen i kedjor kan du efterhand som plantorna växer, öka höjden.

Lycka till!
Siv i Bollnäs
Ursäkta alla tryckfel i föregående inlägg! Jag skulle vilja tillägga att det bästa är att få tag på en lysrörsarmatur som det finns två lysrör i, desto effektivare blir det. Det finns (dyra!) lysrörsarmaturer på Willab, men vill man komma billigt undan kan man försöka på loppisar - där har jag fått för ett par hundra och t o m ännu billigare. Eller fråga där dom håller på och bygger om kontor eller verkstadslokaler mm. Man ska försöka få tag på nån armatur där det finns sladd med stickpropp dvs inte för fast montering. Då kan man också koppla in en timer som man kan ställa in på den tid lysröret ska vara inkopplat dvs man slipper springa och sätta på resp av ljuset hela tiden. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon