Har odlat upp två paprika-plantor i krukor, de har nått en höjd på ungefär 35cm, och den ena har fått knoppar nu...
hur ska dessa plantor skötas, någon som har erfarenhet om det? ska den beskäras på något sätt, och finns det chans att de klarar vintern??
väldigt tacksam för svar...
Jag har två krukpaprikaplantor (Lipstick) som jag drog upp från frö förra året och som jag tog in rätt sent på hösten för att övervintra inomhus. De fick stå i ett soligt fönster i ca 18-20 grC (tvåglas->lite extra kyla dock) med rätt lite vattning och även om de fick bruna och trista blad så överlevde de. Rätt tidigt i våras började de växa lite och få nya blad så då beskar jag dem något, ökade vattningen och började gödsla lite. Dessa plantor frodas och ger mängder av paprikor denna sommar.
Samma "behandling" har några chiliplantor fått och det har också funkat bra med övervintringen (de tappar en hel del blad och ser rätt trista ut dock). Tempen borde nog vara något lägre (ca 15 grC) om det går/finns plats, dock har det inte funkat när jag försökt övervintra chiliplantor i vårt garage (lägst ca 8 grC på vintern) med extraljus, då har de dött.
Bladlöss (och spinn) är ett gissel på både paprika och chili. Inspektera, klämma&spruta gäller eller om plantan är hanterbar så kan man hålla den upp och ner i en hink med vatten+lite såpa i >30 min det funkade för mig.
Vad jag förstått (läst här på forumet) så bör plantorna vänjas in till inomhuslivet på samma sätt som när de ska ut (d.v.s kortare tider i början och sedan mer och mer), detta torde förbättra förutsättningarna för växten att övervintra inomhus.
Petra W
15-08-2003, 10:12
Ett tips är att inte blanda såpan för starkt, min paprika var riktigt stor och fin innan denna tortyr behandling. Plantan fick mörka fläckar och tappade nästan alla blad. Som tur är har det kommit några nya blad så det verkar som att den kommer att klara sig ändå. Frukterna ser fortfarande oskadda ut.
Fick höra att såpan var antagligen för stark.
//Petra
evarina
18-08-2003, 07:51
Stämmer, såpan ska vara max 5%. Tror att det är svårt att få paprika att överleva. Iaf i vår lägenhet, där är det för torrt.
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.