Motherofpearl
16-03-2008, 10:53
Hur mycket skugga och sol klarar rosor. På vår tomt har vi platser som alltid är i sol eller aldrig. Jag funderar på om jag kan planterar rosor i skuggan. Hjälp mig så jag inte gör mig ovän med rosorna.
Rosor ska ha minst 6 tim sol för att blomma och trivas. Förra året testade jag att sätta två The Fairy på norrsidan ( bara lite morgonsol där på hela dagen ) och dom både växte och blommade dåligt, där blev det för mörkt, men olika Hosta och en Klematis trivs där. Rosor som står i söderläge trivs men kanske inte mot väggar, där kan bli väl varmt.
Hej
Jag tycker om du kan pröva dem rosorna:
'Rosa Mundi' syn. Rosa gallica var. versicolor, polkagrisros och 'Officinalis', apotekarros
Växtsättet är brett och tätt och måtten dryga metern. Båda har stora, halvfyllda blommor med fin doft, 'Rosa Mundi' har randiga i rosa/vit och 'Officinalis' har karminrosa.
Härdig (zon 6) och skuggtålig, växer även bra i magra jordar. Kan angripas av mjöldagg senare på hösten
Alba-gruppen
Många i denna grupp är anspråkslösa, lättodlade rosor som tål mager jord och skugga. Bra i grupper där dryga meterhöga vita och ljusrosa rosor behövs. Några sorter kan odlas som klätterrosor. Blommar mitt på sommaren från mitten av juni till mitten av juli. Gallras och föryngras vid behov men beskäres annars försiktigt. Remonterar
'Nevada'
Stora, vita, ibland lite rosatonade blommor med citrongul bas. Elegant bågböjda grenar som kan vara helt översållade med blommor. Härdig och skuggtålig ros som är lättodlad. Kan angripas av svartfläcksjuka.
Lycka till, H: Bassam