kvistarn
16-03-2008, 11:35
Hej,
jag har planterat en pilhäck, flätad, förra våren, nu tänkte jag kolla om det är möjligt att plantera någon form av klängväxt som får mycket blad och växer fort som tätar till häcken? utan att den skadar själva häcken med...
tror nämligen inte att pilhäcken får så mycket skott och blad så den blir tät i år, eller kan de få det andra året?
tips på vad man kan plantera för nåt? det rör sig om ca 35m häck....
Jag undrar om pilhäckar någonsin blir speciellt täta? För att en häck skall bli tät så måste den bilda många sidogrenar, och hellst skall de i sin tur grena sig eller vara mycket krokiga (t ex avenbok). Man kan säker använda klätterväxter, enda risken är de de skuggar så att det i sin tur leder till färre blad och grenar.
Gunilla T
16-03-2008, 12:12
...och att pil har väldigt aggressiva rotsystem som suger fukt ur marken gör att det är svårt för några andra växter att konkurrera med pil.
kvistarn
16-03-2008, 15:44
tror inte fukten är nåt problem, får väl vattna lite i värsta fall... tips på nån klätterväxt som växer mycket?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.