Elvira83
Har varit ute i landet nu och mätt för första gången (en underbar dag i Örebro-trakten). Jag kan få till tre st raka bäddar med bredd 120 cm och 50 cm gång mellan varje. Sedan räcker inte landet till (pga ett område med jorgubbsplator), därför får bädd nr 4 bli böjd med bredden av ca 1 meter. Längden på bäddarna har jag inte inte full koll på (ca 3 meter kanske?), men det borde ju spela mindre roll, då jag läst att bredden i alla fall högst ska vara 120 så att man når allting utan att ställa sig i sådden (Lena Isralesson - Handbok för köksträdgård).

Nu är landet helt platt, dvs tidigare ägaren har bara sått rakt upp och ner, inga avgränsningar eller gångar i landet. Jag tänkte rama in bäddarna med någon sorts kantsten, och sedan fylla på med jord så att det blir en typ av djupbädd. Tänkte sedan lägga plattor mellan bäddarna så det inte blir så kladdigt att gå när det regnat i sommar...

När vintern kommer, så är det väl bara att täcka över bäddarna med tidningspapper o dylikt för att hålla jorden fin? När våren kommer så anpassar jag jorden i de olika bäddarna beroende på vad som ska odlas där, för man ska väl inte gödsla lika mycket överallt? confused.gif Jag tänkte köra växelbruk med fyra års intervall så som Lena Israelsson rekommenderar...

Vet inte alls om jag tänker rätt, men jag tycker att det borde fungera. Det här är första säsongen för mig och jag längtar något oerhört tills det drar igång på riktigt....
KURT
Jag vet inte hur det är med täckningen på vintern? Fördelen med vintertäckning är att det kan minska näringsförlust, nackdelen är att frost kan vara bra för att t ex bearbeta lerjord.
Elvira83
Och för att frosten ska bearbeta lerjord måste man höstgräva, eller hur?

Jag trodde att det jättbra att vintertäcka, så att maskar och dylikt bearbetar jorden även under vintern.
Jag räfsade undan en massa löv som legat på ett område av landet under vintern, och där var jorden jättefin och porös, verkligen lättarbetad... därför tänkte jag att det är bra att täcka... men nu vet jag inte...

KURT, hur odlar du och hur ser ditt trädgårdsland ut?
Lena N
Min erfarenhet är att det bästa för jorden är att täcka på vintern även om man inte täckodlar på sommaren. Men jag har aldrig haft någon styv lerjord. Har du det så försök med täckning av en del av landet över vintern och jämför till våren.

Tänk på vad du täcker med. En höst täckte jag hela landet med c:a 20 cm löv. Efter första vinterstormen låg löven på grannens gräsmatta. blush.gif Följande år la jag ett lager halm över löven och då stannade täckningen på plats. Hö däremot flyger ganska bra i stormarna.
Elvira83
CITAT (Lena N @ 17-03-2008, 21:13) *
Min erfarenhet är att det bästa för jorden är att täcka på vintern även om man inte täckodlar på sommaren. Men jag har aldrig haft någon styv lerjord. Har du det så försök med täckning av en del av landet över vintern och jämför till våren.

Tänk på vad du täcker med. En höst täckte jag hela landet med c:a 20 cm löv. Efter första vinterstormen låg löven på grannens gräsmatta. blush.gif Följande år la jag ett lager halm över löven och då stannade täckningen på plats. Hö däremot flyger ganska bra i stormarna.

Mycket bra ide! Men jag tror faktiskt på att täcka just mitt land, eftersom jorden var så fin under lövhögen.
Om jag gör iordning fyra bäddar får jag väl helt enkelt täcka med löv och sedan lägga tidningar över som hålls fast med stenar i kanterna... det borde fungera tycker jag. Annars lär jag väl märka det...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon