Kajsa
Så tar vi ännu en tuff Austinros som också den finns i WIJ Trädgård i Ockelbo/ zon 5. Rosen kom 1999, rosen blir hög 1.5 - 2 m, enligt doftexperterna på Flora Linnea doftar rosen godisbutik. Namnet då, vem var hon, Margareta var barnbarn till Drottning Victora i England, när hon gifte sig med Gustav VI Adolf 1905 dom fick Sofiero slott i bröllopsgåva, tillsammans skapade paret den vackra trädgården, som vid sekelskiftet var mest skogstomt. Antar många trädgårdsvänner här har strosat runt i slottsparken.

Rosen var en av mina första Austinrosor och den klarar sig bra här, frisk, blomman lite tung, vill hänga ner.
AnnammA
Jo, Sofiero är fantastiskt att åka till när Rhodendendron i maximalformat blommar.Att rekommendera!
Lilla Sibirien
Härdighet om man jämför "Ghislain de Feligonde och "Crown Prinsess Margareta", vilken kan anses som härdigare i lite tung lerjord, öppet läge, men inget draghål, zon 3-4, ganska skyddat mot kalla nord och västvindar.
Jag försöker göra upp en förteckning över växter jag vill införskaffa och skulle vara glad om jag fick hjälp med härdighet. Jag har så många gånger tidigare gjort bort mig med växter som inte har klarat zonen riktigt bra och som har mått dåligt och har hamnat under spaden.

Förstår inte riktigt hur den här bilden hamnade här, men det här är norr om var jag kommer att ha en rosengång. Och jag tror att all nordan vind borde ha upphört på vår gård nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon