Full version: Innehåll?
Fnattan
Ja, varför inte försöka med detta forum istället! Jag skickade ut en liten fråga till pallkrageklubben men antingen är jag mobbad där för jag har inga äkta pallkragar eller också är det ingen som vet hur man ska fylla dessa pallkragar. Min fråga är alltså: Vilken slags jord är bäst för upphöjda bäddar? Ska man ha både markväv och tidningspapper i botten? Ska man även ha någon form av grus? Kan man fylla dem med jord nu och låta de stå över vintern? Jag tänkte att man kanske kunde ha lite såjord överst och stoppa ner några frön. (Jag tänkte ställa dem på gräsmattan.)
Ja, jag vet! Jag är en okunnig nybörjare men alla är vi barn i början
Så snälla, kom med lite idéer.
Hannele
"Man tager vad man haver" som Cajsa Warg sa...

Gamla dagstidningar är bra i botten, om du ställer dina pallkragar på gräsmattan.
Stenar, hästgödsel i botten. Egen kompostjord, mm.
Fnattan
Tack, äntligen ett svar!!!!
Jag kan tyvärr inte använda hästgödsel, eftersom jag är extremt allergiskt mot hästar och allt som luktar likartat. Egen kompost är det också dåligt med just nu. Den jag hade använde jag i trädgårdslandet och avkastningen från min nya Stigakompost är dessvärre låg. Så jag måste alltså köpa jord. Ska jag blanda den med torv?
Jag vet att jag är tjatig!!!!
Tack i alla fall, nu känner jag mig inte sååååå mobbad längre!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lena N
CITAT (Fnattan @ 10-08-2003, 15:18)
Ska man ha både markväv och tidningspapper i botten? Ska man även ha någon form av grus?

Det finns ingen anledning att ha både markväv och tidningspapper. Markväv hade jag använt om det gäller att hålla rötter från t ex ett träd eller en häck borta. Gäller det "bara" att kväva gräs och ogräs hade jag valt tidningar som ju multnar med tiden.

Om du ska ha ett lager grus som dränering beror på vad du ska odla, hur marken under är och vilken jord du fyller med.