Full version: Innehåll?
Fnattan
Ja, varför inte försöka med detta forum istället! Jag skickade ut en liten fråga till pallkrageklubben men antingen är jag mobbad där för jag har inga äkta pallkragar eller också är det ingen som vet hur man ska fylla dessa pallkragar. Min fråga är alltså: Vilken slags jord är bäst för upphöjda bäddar? Ska man ha både markväv och tidningspapper i botten? Ska man även ha någon form av grus? Kan man fylla dem med jord nu och låta de stå över vintern? Jag tänkte att man kanske kunde ha lite såjord överst och stoppa ner några frön. (Jag tänkte ställa dem på gräsmattan.)
Ja, jag vet! Jag är en okunnig nybörjare men alla är vi barn i början
Så snälla, kom med lite idéer.
Hannele
"Man tager vad man haver" som Cajsa Warg sa...

Gamla dagstidningar är bra i botten, om du ställer dina pallkragar på gräsmattan.
Stenar, hästgödsel i botten. Egen kompostjord, mm.
Fnattan
Tack, äntligen ett svar!!!!
Jag kan tyvärr inte använda hästgödsel, eftersom jag är extremt allergiskt mot hästar och allt som luktar likartat. Egen kompost är det också dåligt med just nu. Den jag hade använde jag i trädgårdslandet och avkastningen från min nya Stigakompost är dessvärre låg. Så jag måste alltså köpa jord. Ska jag blanda den med torv?
Jag vet att jag är tjatig!!!!
Tack i alla fall, nu känner jag mig inte sååååå mobbad längre!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lena N
CITAT (Fnattan @ 10-08-2003, 15:18)
Ska man ha både markväv och tidningspapper i botten? Ska man även ha någon form av grus?

Det finns ingen anledning att ha både markväv och tidningspapper. Markväv hade jag använt om det gäller att hålla rötter från t ex ett träd eller en häck borta. Gäller det "bara" att kväva gräs och ogräs hade jag valt tidningar som ju multnar med tiden.

Om du ska ha ett lager grus som dränering beror på vad du ska odla, hur marken under är och vilken jord du fyller med.

På Odla blir ingen mobbad, även om oenigheten ibland är total. wub.gif wub.gif
Hannele
Du frågar 08:24 på en solig varm sommarsöndag... och tror redan 15:18 att du är mobbad?
Nej. Vad tror du folk gör nu under odlingshögsäsong...?

Bara jag som satte mej vid datorn, eftersom det är för tufft, när det är +38°C i solen! wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Oj svar samma dag ? Ja kanske på vintern / hösten men nu en söndag :-)) näää vänta tills alla jobbar igen ;-)

Det finns här på Odla.nu en utmärkt sökfunktion och läser man ibland gamla inlägg så finns ofta svaret på det man frågar. Och att ingen vet hur man fyller pallkragar - det behöver Du ju bara kolla på GAMLA inlägg för att se det i pallkragsforumet.

Så - Välkommen till pallkragsklubben!

Nu undrar Du vad Du skall fylla pallkragarna med-och det svaret är hemskt enkelt - KODYNGA på påse. Här kan vi köpa 5 säckar för en hundring och i påsen är det 80% förmultnad kodynga. Plantjord kan man ju också få fem för en hundring eller fyra - och det är så dålig kvalisort att den kan du låta bli till 100 % . mest valuta för pengarna om man itne kör med stallgödsel är KO på PÅSE. Givetvis kan du ju köpa ett jordlass med, men det är liksom jobb i en annan skala.

har Du rotogräs - typ kirskål tistlar etc så undvik tidningar. De förmultnar rättså snabbt och då kommer ogräset in i Dina pallkragar jättesnabbt, här gick det på mindre än ett år, jag testade så markväv om Du har gräsliga ogräsiga ogräs.
Är det gräsmatta så duger tidningar utmärkt.
Kila ut och köp Land - 8 Augusti, där ser du en jättefin artikel omodling i pallkragar som innehålelr all information Du behöver! Land kostar 20 kr!

En kodyngepåse är 50 liter och den är förmultnad och totalt nedbruten till den finaste jord7mull så NEJ, det r itne för starkt att odla i. Bli beredd på en bra tillväxt!

Hälsar ingrid pallkragsklubb-medlem!
Cilla
I mina upphöjda bäddar, förutom de jag odlar sallad i, blandar jag utöver kodynga och hästdito också i oförmultnade löv. Jag har börjat göra det också i krukor. Fuktigheten håller längre och jorden håller sig levande med maskar och mikrokryp som vill bryta ned dem.
Fnattan
Tusen tack för alla bra svar!
Det var inte min mening att såra någon och det var dumt att ta till det där med mobbing----Jag erkänner!!!
Förlåt, förlåt jag fick helt enkelt för bråttom.
Nu känner jag redan mig som medlem i pallkrageklubben fast jag enbart har kistor staplade på varandra på gräsmattan och grannarna tror väl att min man antingen försöker sig på ett konstverk eller planerar brott.
Må väl,
Fnattan
wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon