Hej!
Efter att ha längtat efter större odlingsytor än balkongen i åratal så har jag idag fått löfte om att arrendera en odlingslott alldeles nära vår lägenhet, är sprudlande glad!
Men när jag cyklade upp och tittade upp den började jag skratta rakt ut, och sade rakt ut i luften att "ja, nu får jag väl skaffa mig, en, hm, grep?".
Jag har aldrig haft en egen trädgård, eller lott förut. Lotten är på 45-50 kvm, och jag skulle vilja ha några hallonbuskar, en rosenbuske, en liten syren, en liten sitthörna och många många kryddväxter.
Men, och det är här jag behöver hjälp, var ska jag börja??
Jorden verkar vara uppgrävd av den tidigare arrendatorn, det ligger i stora kokor som det växer lite gräs på. Jorden såg väldigt lerig ut, och mycket riktigt sade ett par som jag mötte där att "jorden är jättelerig, men det växer bra ändå".
Vill börja i rätt ände, ska jag börja med att förbättra jorden? Är det torrmull som gäller, eller kanske kogödsel/hästgödsel? Hur vet jag hur väldränerad jorden är? Och hur kalkhaltig den är? Kan jag plantera buskar såhär på våren? Vågar jag gräva i jorden nu, eller ska jag låta den vara?
Jag bor i Uppsala, det verkar vara zon 4. Lotten får nog mycket sol, men är också ganska utsatt för vindarnas kraft.
Vad för redskap skulle ni rekommendera att jag skaffade direkt?
Jag vore enormt tacksam för hjälp. Som ni märker är jag en total novis, dock en mycket lycklig sådan!