beke
Hej!
Efter att ha längtat efter större odlingsytor än balkongen i åratal så har jag idag fått löfte om att arrendera en odlingslott alldeles nära vår lägenhet, är sprudlande glad!
Men när jag cyklade upp och tittade upp den började jag skratta rakt ut, och sade rakt ut i luften att "ja, nu får jag väl skaffa mig, en, hm, grep?".
Jag har aldrig haft en egen trädgård, eller lott förut. Lotten är på 45-50 kvm, och jag skulle vilja ha några hallonbuskar, en rosenbuske, en liten syren, en liten sitthörna och många många kryddväxter.
Men, och det är här jag behöver hjälp, var ska jag börja??
Jorden verkar vara uppgrävd av den tidigare arrendatorn, det ligger i stora kokor som det växer lite gräs på. Jorden såg väldigt lerig ut, och mycket riktigt sade ett par som jag mötte där att "jorden är jättelerig, men det växer bra ändå".
Vill börja i rätt ände, ska jag börja med att förbättra jorden? Är det torrmull som gäller, eller kanske kogödsel/hästgödsel? Hur vet jag hur väldränerad jorden är? Och hur kalkhaltig den är? Kan jag plantera buskar såhär på våren? Vågar jag gräva i jorden nu, eller ska jag låta den vara?
Jag bor i Uppsala, det verkar vara zon 4. Lotten får nog mycket sol, men är också ganska utsatt för vindarnas kraft.
Vad för redskap skulle ni rekommendera att jag skaffade direkt?
Jag vore enormt tacksam för hjälp. Som ni märker är jag en total novis, dock en mycket lycklig sådan!
Wilmer
Jag är inte bra på sådnat där, vill bara hälsa dig välkommen och ha det så skoj i sommar!

Våran lott är också lerig, den öser jag torvgödsel på varje år. Det växer så det knakar! Men, det finns säkert någon som kan detta bättre, lycka till med odlandet.

Kicki
beke
Tack Kicki!
Frideborg
Hej!
Grattis till kolonilott!
När du köper redskap så satsa på kvalite.en grep är bara ett måste.
Låna böcker på biblioteket.
Prata med dina kolonigrannar.fråga dem. de delar säkert gärna med sig av sin erfarenhet.
mvh Birgitta W tummenupp.gif
Lotta22
Du kan plantera buskar nu på våren. Syréner trivs bra i lerhaltig jord men kryddorna behöver en lättare, väldränerad jord. Din lerjord behöver massor och åter massor med organiskt material - torvmull går bra, likaså billig säckjord. Blanda inte in sand - det blir som cement. En del organisk gödsel behövs förstås också. Lerjord behöver sällan kalkas. Det är bara att införskaffa en grep och börja! Har du en jordfräs går ju det också bra även om maskarna tar stryk...

Du kan också spika ihop ramar som är ca 25-30 cm höga och fylla dem med bra (t ex U-jord) jord alternativt bara sand.
När du planterat dina kryddor i sanden täcker du jorden med 5-10 cm gräsklipp. Klippet fungerar som utmärkt gödning och gör så att sanden torkar långsammare. Rosor och hallon behöver ett något större planteringsdjup.
Innan du fyller dina ramar med jord eller sand behöver du täcka botten med ett tjockt lager med tidningar för att förhindra ev. ogräs att komma upp.

Om du vill prova på att odla i bara sand med grönmassa kan du läsa allt om hur man gör på Natur &Trädgårds hemsida:
www.naturochtradgard.se
Här finns flera mycket bra artiklar om just detta. Passa på att beställa ett gratis provnummer av tidningen!

Vill du inte spika ramar kan du göra förhöjda odlingsbäddar ovanpå lerjorden. Lägg tidningar i botten mot ogräset och sen är det bara att lägga på ca 30 cm bra jord. Upphöjda bäddar värms upp snabbare och blir automatiskt väldränerade.
beke
Tack för tipsen!
Jag har varit och lånat/reserverat böcker på biblioteket idag. Väntar bara på att det ska sluta snöa så ska jag cykla ut till närmsta trädgårdsbutik och börja rekognosera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon