pixieangel
16-03-2008, 17:35
Hejsan
Jag har läst och lyssnat och om jag förstått allt rätt så skall man klippa av gamla grenar. Att man skall klippa bort ca 1/3 ?
Det är detta som jag tycker är svårt med växter att beskärna och klippa ner för jag vill ju gärna behålla allt.
Men nedan på bilden så ser ni en av mina röda vinbärsbuskar. De fick konstigt nog ändå väldigt mycket bär i somras. Jag köpte huset då så jag vet inte tidigare skötsel men fått uppfattningen att allt fårr stå och växa helt enkelt.
Men just denna stora plantan gav inte lika mycket bär som de andra och tittar jag på den nu så för mig ser den väldigt död ut. Så förlåt men jag frågar för säkerhets skull innan jag nu klipper.
Skall jag ta bort ca 1/3 av de största grenarna som ser ganska döda ut och hoppas på det bästa? För givetvis så vill jag rädda den och kan man det så hade jag blivit överlycklig
Tack på förhand
Mvh
Suss
Zon 3
rödvinbär.JPG
Är det döda grenar, så skall hela grenarna bort. Annars brukar man bara behövarensa ur gamla grenar.
Hej!!
ta du bort dom döda grenarna så blir det fint
Aqvakul
16-03-2008, 20:02
CITAT (Wetter @ 16-03-2008, 18:54)

Hej!!
ta du bort dom döda grenarna så blir det fint
och lämna inga "stubbar"....
Fågelvägen
16-03-2008, 20:02
@pixieangel - dethär gjorde mig glad "Så förlåt men jag frågar för säkerhets skull innan jag nu klipper."
Glad blev jag för att så många sågar först (fel tid t.ex.), stympar träd och buskar - och så frågar de "vad de nu ska ta mig till" när skadan redan är skedd.
För säkerhets skull: 1/3 betyder att om du har 14 grenar på din vinbärsbuske så tar du först bort alla döda grenar. De är gråaktiga, barken flagar, och de har inga levande knoppar. Antag att du hittar 5 sådana och kapar dem nere vid marken.
Nu har du 9 levande grenar kvar och tar bort max 3 st. av dem. Också dem kapar du vid marken.
1/3 är lätt att missförstå. Tumregeln betyder absolut inte att man klipper bort 30 cm på varje ca 1 meters gren. Då får man "vaktmästarbeskärning" och buskar som förgrenar sig kvastaktigt.
(Förlåt mitt säkert tjatiga tonfall! Grannen var ute under helgen med stora grensaxen, hamlade till höger och vänster och hade nog aldrig hört om JAS och sånt... Jag blir så ledsen!)
Per-Erik
17-03-2008, 20:51
Fågelvägen
Bli inte lessen för att inte alla följer JAS.
Jag känner inga fruktodlare som gör detta. Då skulle de bl.a. riva ner stora delar av skörden. De flesta kör igång beskärning redan i januari och så har jag gjort i 35 år och är upplärd av en av Skånes verkliga storodlare. Att man sen gör lite pincering under sommarhalvåret är en annan sak.
Men när man ser hur fruktträden numera är "misshandlade" i trädgårdarna efter beskärningen som sådan, då blir också jag ledsen! Stympade och fula, vattenskott och riskvastar. Usch!
Mycket blomknopp i år på körsbär, äpple och päron. Plommonträden börjar bli gamla, så har börjat dra upp nya stammar och skall okulera till sommaren. Har även en hel del grundstammar av kärnsådda äpplen och päron som jag skall roa mig med. Vi får se hur det blir, annars så får de växa till sig till nästa år så får jag lägg- eller skarvympa.
Solstorm
17-03-2008, 22:00
Jag brukar gallra ur vinbärsbuskarna samtidigt som jag plockar bären på sommaren. Tar bort några av de äldsta grenarna. Då tar de grenarna ingen kraft mer från buskarna efter jag har skördat.
Ett skönt sommarnöje att sitta på en pall i solskenet och plocka vinbär.
Fågelvägen
19-03-2008, 12:01
@ Per-Erik såklart gör storodlarna på något rationellt sätt som passar dem! Oftast är väl deras träd också kontinuerligt underhållna och relativt unga, så snittytorna vi talar om är knappast 10-20 cm i diameter? Ser du någon annan nackdel med att beskära i JAS än att man kan skada frukten?
En amatörodlare kan ha urgamla knotiga träd som har misskötts i 20-30 år och som plötsligt ska skötas om och få luft och ljus på sina grenar. Det kan vara fråga om rätt stora snitt i halvdöda grenar. Går det lika bra på vårvintern?
Det är inte alltid fråga om att akta frukten i JAS. Där vi bor finns bra exempel på "Stockholmsmodellen": äppelträden är ofta så fulla med vattenskott (som omsorgsfullt knipsas av varje vår) att inte ett enda äpple får en chans att utvecklas! Det ser ut som en välklippt gräsmatta, fast på 3 meters höjd. Vill man ha det så spelar det kanske ingen roll när man beskär?
Per-Erik
19-03-2008, 21:27
Hej Fågelvägen!
"Ser du någon annan nackdel med att beskära i JAS än att man kan skada frukten?"
Jag har aldrig kapat så tjocka grenar i JAS så vet inte hur mycket träden svarar med att "blöda" (savflöde).
Jag har kapat rätt så stora grenar på vårvintern. Stora grenar på huvudstammen intill stammen uppevid och någon cm ut på undersidan (följ grenkragen). Stora krongrenar (sidogrenar) kapas helst strax utanför något mindre grenar. Detta för att läkning/övervallning skall lyckas så bra som möjligt och slippa rötangrepp. Brukar finnas tips om detta i beskärningsböcker.
Beträffande gallring av kvastar så ta inte mer än 1/3 om året för då blir det bara nya kvastar. Försöka att enbart ta grenar inåt och uppåt. Speciellt viktigt med grenar uppåt eftersom dessa vill ta överhand. Blir att kompromissa, eftersom man gärna vill spara grenar med blomknoppar (lite rundare än vanliga bladknoppar) för att kunna njuta av både blomning och frukt.
Kan tipsa om att jag köpte ett par Felco sekatörer för 30 år sedan (Felco 2 och Felco 7). Blir bara bättre med åren. Men det gäller att smörja glidytor och hålla eggen vass. Runt skärpstål till köksknivar funkar utmärkt.
Per-Erik
19-03-2008, 21:36
Solstorm
Håller med dig om detta. Kan nämna att jag gillar skarpt Hinomäki RÖDA krusbär. Dessa är så himla goda att man kan inte låta bli och plocka en näve när man har sina vägar förbi busken. Både den och Hinomäki GUL är mjöldaggsresistenta, men tycker att den röda är godast för färskkonsumtion.
Fågelvägen
19-03-2008, 22:18
@ Per-Erik Krusbären heter Hinnonmäki (inte för att det spelar någon roll egentligen).
Hos oss tycker tyvärr rådjuren att de gamla krusbärsbuskarna är väldigt trevliga. Hela busken äts upp så fort man gallrat och rensat ordentligt runt den. Bara ibland har något läckert krusbär lyckats gömma sig i hallonsnåren.
Mängden av vattenskott på äppelträden kan jag inte påverka. Grannarna klipper ju sina träd så som de tycker är bäst. De effektivaste trädbeskärarna har inga äpplen alls på sina träd.
Om beskärningsböcker: Jag använde tidigare Christopher Brickell: Konsten att beskära buskar och träd. Den har lite invecklad klassificering av buskar. Nu kollar jag i Klaus Vollbrecht: Beskärningsboken (2006). Den verkar vettig och är lätt att hitta i.
Är det någon annan bok du skulle rekommendera?
Per-Erik
19-03-2008, 23:45
Hej igen Fågelvägen.
Jag fick med ett "n" för lite och du ett för mycket.
Sorten heter faktiskt Hinnomäki.
Plockade fram en drös beskärningsböcker från bokhyllan. Noggrannt genomlästa på 70- och 80-talet.
The Fruit Garden Displayed - The Royal Horticultural Society, UK
Obstbaumschnitt- Verlag Ulmer Stuttgart, Tyskland
Så beskär man buskar och träd - Ivar Granberg, ICA
The Pruning of trees, shrubs & conifers - Faber paperbacks, UK
Handgriffe in Obstgarten - Verlag Ulmer Stuttgart, Tyskland
Beskæring av havens træagtige planter - De Danske Haveselskaber
Fruit- The Royal Horticultural Society, UK
En piratkopierad upplaga av en handbok från 70-talet riktad till yrkesodlare. Har bara alla sidorna och inte omslaget så vet inte namnet. Men författad av direktör, fil kand Gunnar Callmar.
I några enstaka kopior från ett häfte riktat till yrkesodlare på 60-talet står följande: "Av gjorda iakttagelser anses det ej tillrådligt att beskära stamträd under deras vegitationsperiod, d.v.s. under sommaren!
Har ett par nyare svenska och någon dansk beskärningsbok från 90-talet, men har tydligen hamnat på "långtidslån" någonstans bland mina vänner!
Du skriver: "De effektivaste trädbeskärarna har inga äpplen alls på sina träd." Jag har sett personer i mina trakter som åker omkring och beskär träd hos folk och det blir precis som du säger. Observera alltså folk som uppger att de KAN det här och tjänar pengar på det!
Kopiorna är tagna hos en av mina nu bortgångna vänner som var yrkesodlare. När han och ett antal anställda en vårvinter höll på med beskärning med sina tryckluftsdrivna stångsekatörer, sa jag till honom att det är väl inte så lyckat att beskära decimetrar utanför knopparna och lämna tappar lite överallt. Jag vet sade han, därför sprutar jag tidigt en gång extra mot svamp. Det blir billigare än att "finbeskära" eftersom det tar mycket längre tid!
Per-Erik
26-03-2008, 22:09
Från SVT om någon har missat detta inslag om fruktodling i Urshult (södra Småland).
Ett år med en gammal odlingsmetod. En fantastsisk dokumentär för den som är intresserad.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1005463
Elinzon1-2
08-04-2008, 11:09
Hi hi "Stockholmsmetoden". Ja, ibland är det skönt att begränsa mängden äpplen man får, särskilt av den sorten man inte gillar :-)
Jag har en nygammal trädgård, ny för mig, men anlagd på 30-talet. Ca 170 kvm och oåtgärdad de senaste 10 åren. Nyplantering av svarta och röda vinbär har skett för 4? år sedan, men beskärning, nej sånt har det inte pysslats med. Har varit på vinbärsbuskarna efter att ha konsulterat tre olika böcker (de sa samma sak tack och lov) och har nu även skickat upp min man (är gravid, så jag "får" inte klättra på stegar...) för att slakta äppelträden som består av vattenskott och ris.
Agendan har varit att allt rakt upp och inåt har rykt. Till sommaren skall vattenskott hållas efter, kanske i två omgångar? Sedan blir det tillsnyggning och inkortning av de längsta, spretigaste grenarna till vårvintern igen (för det är lättast då) för att underhållspincera under påföljande sommar.
Är jag hemsk mot mina träd? Borde jag gräva runt rötterna också för att minska vattenskotten?
Hoppas på fina, producerande träd om ett par år.
Elin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.