Full version: Forma en buske
pixieangel
Hejsan

På baksidan av min trädgård så står det en väldigt stor buske. Man kan se på formen fortfarande att den verkar ha varit formklippt tidigare som rund. Tyvärr vet jag inte vad det är för någon men jag trivs med den då den och några andra stora buskar ger nästan baksidan ett parkliknande intryck smile.gif

Det jag undrar är om någon kan hjälpa mig att identifiera den och sen även besvara frågan om jag skall ge mig på att försöka fortsätta formklippa den ? Och om man isåfall kan göra det nu innan bladen kommer.

Den har blad som ändrar färg till hösten och den får röda avlånga bär. Den har taggar men fåglarna verkar älska att vara i den för där är ett fasligt kvitter i den smile.gif

Jättetack på förhand

Mvh
Suss

zon 3

rundbuskeunk.JPG

rundbuskeunk1.JPG

KURT
Har du några blad att visa? Kan det vara hagtorn?
Fågelvägen
Jag är ev. ute och cyklar - kan det inte vara en berberis, de har väl avlånga röda bär och fin höstfärg? Hagtorn har väl ingen höstfärg att tala om?
Madeleine1
Är det inte häckberberis - Berberis thunbergii?
[attachment=15119:Berberis...rberis_4.jpg]
I sådana fall; den skjuter lätt nya skott och går bra att formklippa. Du kan välja att skära ner den helt för att "börja om från början" eller jobba med den form din buske haft sedan tidigare. Personligen tycker jag bäst om den när den inte är formklippt, men det är ju en smaksak!

Aqvakul
Tror också det är Berberis - tålig buske som man kan hantera efter behag
Cilla
Snyggt och mäktigt exemplar! Är den itne "formväxt" helt av sig själv?
Om det är den yttre formen (silhuetten) man vill påverka tvivlar jag på att beskärning kan göra ett snyggare och jämt rundare jobb än busken själv gjort.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon