Hej!
Jag har precis fått löfte om att arrendera en odlingslott. Jorden är väldigt lerig, och jag undrar vad ni skulle rekommendera för "uppblandning". Vill så gärna komma igång och odla så snabbt som möjligt!
Tack!
Gunilla T
16-03-2008, 17:52
Kompostjord, torv och grus (inte sand) är bra att blanda ner i lerjorden.
Ok!
Hur mycket av allt ska jag vända ner, och hur djupt? Lotten är på 45-50 kvm. Ska jag göra det så snart som möjligt, eller vänta tills jorden har torkat upp lite?
Tack igen!
Gunilla T
16-03-2008, 18:25
Lotten är ju ganska stor - hur mycket? - så mycket du orkar vända ner. Du kan också vända ner brunnen stallgödsel om du har tillgång till det. Om du orkar så använd handkraft (grep) istället för jordfräs som skadar maskar och jordlivet.
Man brukar säga att man skall vänta till jorden "reder sig" dvs torkar upp lite.
Tack för svaren!
En kanske dum fråga, hur vet man om gödsel har brunnit eller ej? Såg en annons om att torvblandad hästgödsel skänktes bort nära mig...
Ska jag köpa lika delar kompostjord, torv och grus eller är det något som ska överväga?
Handkraft blir det hur eller hur, måste bara köpa en grep först. =)
Fågelvägen
16-03-2008, 23:19
Hästägaren vet nog om gödseln är färsk eller brunnen. Om den är färsk så "brinner" den, dvs känns varm om den ligger i en gödselstack. Har den brunnit färdigt är den kall och mera mullaktig.
Bra för dig att den är torvblandad och gratis!
Om du är ivrig att komma igång kan du breda ut torv, grus och gödsel nu och vända in det i jorden senare. Eller börja gräva redan nu, innan jorden reder sig, det är bara jobbigare!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.