|
Hej! Jag har precis fått löfte om att arrendera en odlingslott (hurra!) där jag bland annat gärna skulle ha mycket kryddor, gärna i fyrkanter (ser något grönskade med lavendelkanter framför mig). Jorden verkar dock vara mycket lerig, vilket jag idag läst mig till att kryddväxter inte tycker så mycket om. Hur ska jag förbättra jorden? Vill så gärna ha någon slags kryddträdgård redan i sommar. Tycker ni att jag ska satsa på att bygga fyrkantiga "lådor", med träkanter, och bara satsa på jorden i dem? Eller blir det för grunt? Hur djupt måste jorden bli luckrare för att kryddor ska trivas? Vet nu inget om vad som odlats där tidigare, det är uppgrävt och är just nu rätt lerigt. Kan jag testa jorden på något sätt och se om den passar för kryddor? Tacksam för hjälp!
Alexander-VG-zon3
16-03-2008, 18:01
gräv ut lerjorden å fyll den med stora stenar å grus sedan fyll på med jord så det blir jämt , ovan för det har du upphöjda bäddar för dina kryddor som du sedan fyller med den jord dom vill ha
Tack!
Hur djupt ska jag gräva ut lerjorden? En dum fråga kanske, men kan man köpa grus på tex Plantagen? Och många dm favoritjord behöver kryddväxterna?
Alexander-VG-zon3
16-03-2008, 18:13
gräv ur ca 20cm fyll med sten å fyll på med grus ,, sedan bygger du upp med sten,tegel,pallkragar som du fyller med en jorden dom vill ha och det kan du ju själv ha hur du vill ca 20-30cm du kan göra höger eller mindre om du vill .
Åh vad bra, tack för svaren!
Åsa, mälardalen zon 2
16-03-2008, 21:28
Vissa kryddor verkar gilla lerjord tycker jag ex. gräslök, myntor, citronmeliss de var jättefina och växte som ogräs i förra trädgården där det var superlerigt men i den nya där det är lite lera växer de mycket sämre.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-03-2008, 21:28)  Vissa kryddor verkar gilla lerjord tycker jag ex. gräslök, myntor, citronmeliss de var jättefina och växte som ogräs i förra trädgården där det var superlerigt men i den nya där det är lite lera växer de mycket sämre. Det är samma här, just myntorna o citronmelissen växer så det knakar i sån jord här.
skogstroll
17-03-2008, 16:39
har jag oxå märkt... Gräslöken är över decimeterhög, grönmyntan och citronmelissen börjar också ta sej... och vitlöken  (fast nu blev det ju vinter igen suck)
Alexander-VG-zon3
17-03-2008, 18:19
och personen ville väl främst ha lavendel ?? , som inte klarar vintern i torv eller lerjord .
kryddor som vill ha sandigt är
mynta,rosmarin,lavendel,isop,timjan,helgonört,curryört,lager,nepeta,stenkyndel,s alvi,citronmellisa,oregano,malört arter,citronverbena,annassalvia ( alla är inte härdiga i Sverige som jag skrev upp nu )
kryddor som vill ha det lite fetare eller trivs fetare
mynta,citronmellis,basilika,gräslök ( som är ett mellanting mellan krydda och grönsak),dragon,körvel,libbsticka,kummin,anis,fänkål m.f
Fågelvägen
19-03-2008, 12:52
Åtminstone gräslök, salvia, isop, libsticka, citronmeliss, myntor, oregano och malört är absolut inte nogräknade! Speciellt myntor och oregano kan bli riktigt besvärliga ogräs oberoende av hurdan jord du har! Libstickan blir jättestor (2 m om den trivs): en planta räcker för ett storhushåll. Myntor brukar man försöka stänga in i en nergrävd hink utan botten, eftersom den sprider sig med rötterna. Oreganon (god att äta, vacker när den blommar) sår sig ÖVERALLT. Om det engång har odlats förr i jorden är den knappast så hopplöst lerig att du måste bråka så mycket med den! Jorden "reder sig inte" ännu, när den torkat upp lite kanske den ser helt annorlunda ut. Rensa bort ogräset och mylla in ett 5-10 cm lager av kogödsel i påse (och kompostjord om du har det). Under försommaren ser du hur det växer och vad du ännu behöver göra för jorden. Ett enkelt "lerprov" som du kan göra när jorden reder sig, inte nu! Krama en boll av mullen i handen. Om klumpen faller i bitar när du släpper den är den lagom mullhaltig och inte för lerig. Om den ser blank ut, håller ihop som en boll och ser ut som om du kunde dreja en kruka av den, då är den antagligen för lerig.
eugenia
20-03-2008, 09:49
Du kan ju prova jorden under det här året, plantera de kryddor du har tänkt, och se hur jorden fungerar med kryddor. Du kan ju ev jordförbättra med sand där du planterar lavendel och timjan, speciellt citrontimjan som vill ha väldränerat på vintern för att överleva. Det står ju i böcker att kryddor trivs bäst på sandjord, men får de lerjord så nöjer de sig med det, i alla fall mina. Lerjord är ett bra underlag för en odlingslott, grönsaker och många kryddor trivs. Men din lerjord kan ju ha en annan sammansättning än min, det verkar som om lerjord ser olika ut i olika delar av vårt land. Det som är en stenhård kaka på en plats kan vara en mjölig mylla på en annan plats. När jorden som sagt "reder sig" blir den inte så kladdig.
Fågelvägen
20-03-2008, 11:46
Just det - det finns lera och lera! Grynlera t.ex. brukar räknas som alldeles utsökt åkerjord, den bildar små korn och jag tror den oftast är ordentligt uppblandad med humusämnen och kanske grov sand. Blålera är alltför kompakt för växternas rötter, den hittar man djupt nere i jorden och lagret av blålera kan vara flera meter djupt.
Alexander-VG-zon3
20-03-2008, 12:29
när jag odlar kryddor vill jag gärna få en överdådig blommning och fin doft och smaka starkt och kryddigt . och det får dom mycket bättre i en torr och sandig och grusig jord och soligt och varmt läge . dom klarar lerjord eller trivs med det men huruvida samken blir bra kan ju diskuteras . därför tycker jag dessa kryddor bör odlas torrare och magrare
mynta,rosmarin,lavendel,isop,timjan,helgonört,curryört,lager,nepeta,stenkyndel,s alvi,citronmellisa,oregano, malört arter,citronverbena,annassalvia då dom får en godare smak
en del av dessa jag skrev upp här uppe kan även få en god smak i kraftigare jord och trivas bra som
mynta,citronmellisa,oregano
och dessa trivs och får en bra smak i lerigjord
mynta,citronmellis,basilika,gräslök,dragon,körvel,libbsticka,kummin,anis,fänkål
Man kan väl bara göra rejält upphöjda bäddar med bra dränerad jord så får man både ock...Lerjord är ju egentligen ypperlig om det inte vore för att den håller fukten för bra och släpper ner lite för lite syre ibland..Med upphöjda bäddar så kan rötterna ändå utnyttja fördelarna men man slipper problemen med nackdelarna..
Jag tycker att problemet oftast inte är på sommaren...de flesta sk kryddväxter är tåliga rackare som tar vara på det som finns...dock är det nog bättre med kalkjord än med sur granbacke, lera eller inte. Frågan är om inte kalkhalt + sol gör mer för smaken än jordens struktur. Full sol vill ju i alla fall lavendel ha men problemet kommer till vintern. Jag har en riktig "östgöta lera" ...när jag gräver ny rabatt så luckrar jag i alla fall 40cm och där gallrar jag bort lerkokor dvs en lerjord är ju inte alltid "bara lera" utan fläckvis lerklumpar, om ni förstår hur jag menar. Luckring/omgrävning resulterar i kokor av lera ...som får torka...sedan är det handgallring som gäller...de som går att smula med händerna åker tillbaka och de som är som cement åker bort. (jag har en flergradig skala på styv lera från "nästan inte styv alls" till "en dag i solen = armerad betong"  )Därefter jordförbättring i form av barkmull och grusjord...dvs inte ren sand utan mer som fint grus, lite större stenar gör inget. Sätt inte de känsligaste växterna i någon "svacka" på tomten för problemet är om det blir stående fukt under vintern...DET gillar inte lavendel. Sätt de känsliga i en något upphöjd (eller på den högsta punkten i trädgården) rabatt med ordentligt med barkmull och grus inblandat i din lera. Det braiga med en lerig jord är att den håller fukt och näring bättre! När jag har långvarig torka kan jag mätta leran på vatten och det räcker lääänge. Sandjorden är ju lite jobbigare där... men båda har ju sina för och nackdelar...
Preussen
13-05-2008, 00:21
kanske jag upprepar vad någon annan sagt men repetiotion är lärans moder. många kryddväxter gillar inte när det blir blött på vintern utan vill då ha en mer genomsläpplig jord och därför kan en sandjord vara bättre.
lavendel -- trivs inte inne ,, övervintras inne kallt 0c +5c och ljust eller ute i ett varmt och soligt läge -timjan -- trivs inte inne ,, får en bättre smak i sandig och grusigjord och vill ha soligt och varmt under sommaren och sedan övervintras inne kallt -5c 0c och ljust eller ute . -rosmarin -- trivs inte inne och vill ha sandig och grusig jord även den får en bättre smak desto torrare och varmare och soligare den står . måste ha frost ner till -5c för att blomma rikligt och sedan övervintras svalt -5c +5c och ljust. --dessa 3 kan trivas på en inglsadbalkong om dom får vintervila ( gärna frost ) och hålls inte alltför torra under sommaren ,, dom tål hög temperatur under sommaren obs jag skickar till dig exemplar om kryddor, så kan du för bättre din jord genom blanda de med grus eller sand också med torv till att känna om du gör boll från jorden efter flytta de bollen, bollen ska sönder, kan du plantera i fyrakanter lådor med djup 40cm. lycka till, H:Bassam
Alexander-VG-zon3
18-05-2008, 18:09
CITAT (Bassam @ 18-05-2008, 17:57)  lavendel -- trivs inte inne ,, övervintras inne kallt 0c +5c och ljust eller ute i ett varmt och soligt läge -timjan -- trivs inte inne ,, får en bättre smak i sandig och grusigjord och vill ha soligt och varmt under sommaren och sedan övervintras inne kallt -5c 0c och ljust eller ute . -rosmarin -- trivs inte inne och vill ha sandig och grusig jord även den får en bättre smak desto torrare och varmare och soligare den står . måste ha frost ner till -5c för att blomma rikligt och sedan övervintras svalt -5c +5c och ljust. --dessa 3 kan trivas på en inglsadbalkong om dom får vintervila ( gärna frost ) och hålls inte alltför torra under sommaren ,, dom tål hög temperatur under sommaren obs jag skickar till dig exemplar om kryddor, så kan du för bättre din jord genom blanda de med grus eller sand också med torv till att känna om du gör boll från jorden efter flytta de bollen, bollen ska sönder, kan du plantera i fyrakanter lådor med djup 40cm. lycka till, H:Bassam tur att du har så du kan kopiera min text . CITAT (Fågelvägen @ 20-03-2008, 11:46)  Just det - det finns lera och lera! Grynlera t.ex. brukar räknas som alldeles utsökt åkerjord, den bildar små korn och jag tror den oftast är ordentligt uppblandad med humusämnen och kanske grov sand. Blålera är alltför kompakt för växternas rötter, den hittar man djupt nere i jorden och lagret av blålera kan vara flera meter djupt. samma lera bara olikt arbetad lera .
Det mesta trivs och växer faktiskt i lerjord. Lerjord är näringsrik. Jag hade en odlingslott tidigare som hade en redig lerjord. Grävde den både höst och vår, trots att många sa att det skulle man inte. Fyllde på med komposten som blev av ex potatisblast och annat. Och tömde några säckar (4 säckar på 20 kv ungefär) köpe-jord och blandade om. Till och med morötter trivdes på lotten, (det gjorde de inte på grannarnas, tror det var grävningen). Fördelen med cementjorden, när det gällde rotgrönsaker, var att de inte gick att stjäla, vilket annars var vanligt att lotterna blev skövlade. Det behövdes en grepe för att tex ta upp mörötter och potatis, palsernackor och kålrötter, annars fick man blara blasten i hand. Nackdelen var som sagt att det var ett hårt jobb att vända jorden, men växtligheten var toppen. Prova dig fram .... allt som jag provad funkade. Lycka till! /Lotta
Kryddor: Det är jätte bra om vi känna någon information som hjälpa varandra , vi kan skicka informationen till alla mina kompisar spela ingen roll varifrån kommer informationen från andra kompisar eller från Internet eller från skolor.. Iallafall kryddor behöver magra jord och sol för att ge bra kvalitet. Jag menar att de kan växa i lerjord och lite sol men det blir dåligt kvalitet. Lycka till, H:Bassam
Fågelvägen
25-05-2008, 10:16
flaxss, jag funderade över din kommentar "samma lera bara olikt arbetad lera".Hoppas det finns en geolog här i forumet! Består inte leran av olika bergarter, nermalda till minimal kornstorlek för ...  rätt länge sedan? Då kanske det finns lera med olika sammansättning av mineraler, typ sån med mer eller mindre kalkhalt till exempel?
Alexander-VG-zon3
25-05-2008, 10:26
CITAT (Fågelvägen @ 25-05-2008, 10:16)  flaxss, jag funderade över din kommentar "samma lera bara olikt arbetad lera".Hoppas det finns en geolog här i forumet! Består inte leran av olika bergarter, nermalda till minimal kornstorlek för ...  rätt länge sedan? Då kanske det finns lera med olika sammansättning av mineraler, typ sån med mer eller mindre kalkhalt till exempel? fast även om det är olika bergarter så är det väl ändå samma storlek på kornen . den blir ju ändå kompakt . det låter ju rätt logiskt när man tänker på det att den leran man hittar längre ner har man inte arbetat till att bli en fin odlingsbar och bördig lerjord som är kornig och ''uppblandad'' . men bearbetar man den andra leran så blir den ju också bra till slut . när jag skrev samma lera menade jag nog mer samma ''typ'' av lera men inte samma sort av lera . visst det finns olika sorters lera med diverse innehåll men från grunden är dom ju ändå inte så bra att odla i om man inte arbetar den . finns ju lera med mer humus i och lera med mer mineraler i och lera med mer sand i men alla dom har ju också blivit påverkade . jag skrev ju ett arbete i skolan om lera synd bara att jag inte har det framför mig nu . vad tror du ?? ,, tänker jag rätt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|