Full version: Toppa änglatrumpet
spacepingo
Hej alla
Jag köpte en änglatrumpetstickling för någon ånad sedan och den har börjat ta sig riktigt bra nu. Jag har aldrig haft någon tidigare och undrar nu om man behöver toppa änglatrumpeterna?
/Mimmi
Irene_L
Om det är en vanlig änglatrumpet och ingen miniängel så ska du inte toppa den. Den blommar sen när den har delat sig i ett V och toppar du den så dröjer blomningen.
spacepingo
Vet inte riktigt vilken det är, den heter Datura på latin iallafall.
/Mimmi
Irene_L
Datura heter spikklubba på svenska. Den påminner om änglatrumpeten men blommorna är inte hängande utan står uppåt.
Jag tror inte den ska toppas men vet inte säkert.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Spikklubba
Fenja
Datura brukar inte behöva toppas, den grenar sig av sig själv! Den odlas som ettåring, ta reda på fröer så kan du göra nya nästa år.
Mvh
Fenja
spacepingo
Hmm jag som trodde det var en riktig änglatrumpet, där ser man. Det kan ju vara spännande att testa den här också. Tack för tipset med fröerna. Det följde med en instruktion till växten när jag köpte sticklingen och enligt den så ska den gå att övervintra så jag hade tänkt att försöka mig på det ändå, men med några frön som backup.
flower
Det kan vara en riktig ängel du har.. trots att änglarna för länge sedan bytt namn till Brugmansia så händer det ganska ofta att de märks som Datura.. knäpp ett kort och lägg in det på forumet så får du hjälp att se om det är en Brugmansia eller en Datura.
spacepingo
OK, ska göra det ikväll så får vi se... Frågan är om det går att se vad det är när den är så liten ännu. Den är ca 20-25 cm hög och har bara blad, inga grenar eller knoppar eller annat som man kan titta på. Men jag gör ett försök.
Tack
/Mimmi
spacepingo
Nu har jag tagit bilder av växten för hjälp med att bestämma vad det egentligen är. Tog en bild på skylten som jag fick med när jag köpte den.

De små bladen som växer ut i bladvecken, ska de tas bort som på tomater eller vara kvar?

[attachment=15909:DSC03788.JPG][attachment=15910:DSC03790.JPG][attachment=15911:
DSC03793.JPG][attachment=15912:DSC03796.JPG][attachment=15913:DSC03803.JPG]

/Mimmi
Irene_L
Jag tycker det ser ut som en änglatrumpet på den bilden där det står Datura. Så det kan nog vara en sån fast dom har märkt den som en Datura.
Jag brukar inte ta bort bladen som kommer i bladvecken!
flower
Det är en Brugmansia du har.. angående din fråga om du ska ta bort bladen som växer i bladvecken så beror det helt och hållet på hur du i slutändan vill att den ska se ut.. vill du att plantan ska ha ett buskigt utseende så låter du dem vara kvar.. vill du däremot att ängeln ska se ut som ett träd så tar du bort alla blad och skott som växer ut längs stammen eller som kommer från rötterna.
spacepingo
Tack för hjälpen!
Jag tycker det vore häftigt om jag lyckades få den att se ut såhär ungefär. Det är så läckert med "bladtaket" och att alla blommor hänger lika högt.

[attachment=15990:brugmasia.jpg]
spacepingo
CITAT (Irene_L @ 16-03-2008, 19:18) *
Om det är en vanlig änglatrumpet och ingen miniängel så ska du inte toppa den. Den blommar sen när den har delat sig i ett V och toppar du den så dröjer blomningen.

Nu har det gått knappt två månader och den har ändå inte delat sig i ett V, hur lång tid tar det innan den gör det?? dunno.gif Jag börjar bli otålig
Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon