Full version: Förra årets sådder
Jowel
Hej alla! biggrin.gif

Förra året sådde jag många olika perenner, bla Solhattar, rudbeckior, riddarsporrar, jättevallmo mfl.
och jag övervintrade dem inne i vårt stall, ca 5 C+ hela vintern.. men nu har de börjat att spira och bristen på ljus gör dem lite rangliga...Min fråga är:

när kan man sätta ut dem igen? Så att de inte får en chock.. bor i södra Sverige...Och ska man klippa ner de rangliga skotten?? Tacksam för svar!!

Vallmo..

Helen i Piteå Zon 5
njaaa, inte tror jag du kan klippa ner dom wink.gif har dom börjat växa inne i stallet? Du har ingen växtbelysning där? Vet inte hur kallt du har det under nätterna men du kan kanske ställa alla krukor i någon låda och ställa ut under dagen och in under natten. Har du inte minusgrader nattetid kan säkert lådan stå ute dygnet runt, du kan ju täcka den med något skyddande under dygnets kallaste tid. Får perennerna växa till sig ute i dagsljuset så 'tjocknar' dom nog till sig snabbt och blir fina plantor.
Jowel
Hej!

Jag har ingen växtbelysning alls utan har bara haft dem där för en säker övervintring ( hade egentligen inte behövts fö den milda vintern) Men de stod ialla fall säkert för alla stormarna..biggrin.gif

ja, jag tror att jaga asar ut dem nästa vecka.. lagom till påsk.. sweatingbullets.gif
Maja N
Hej Jowel. Du skrev om solhatt. I en tidning såg jag en bild på en jättefin solhatt - "coconut lime" heter den. Jag har ingen sedan tidigare. Vet du vad de heter på latin och skulle du kunna berätta lite om vad den har för växtsätt? Vore jättegulligt!! Maja
Helen i Piteå Zon 5
Solhatt heter Echinacea purpurea smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon