Full version: Rostips?
beke
Hej!
På den odlingslott som jag idag fått löfte om att arrendera (hurra!) skulle jag så gärna vilja ha en rosenbuske. Gärna en riktigt röd, som doftar gott. Det finns möjlighet till mycket sol, eller skuggigt om det föredras. Jorden är lerig, men jag är fullt beredd att förbättra den. Jag bor i Uppsala, zon 3-4.
Som ni märker är jag en glad nybörjare. Tacksam för svar!
Kajsa
Då bor vi i samma zon, du kan också titta i mitt album, där finns andra, här några förslag

Tuscany, doftar gott, blir ca 1.20 m det är en Gallica ros och blommar en ggn, zon 5

Rose de Rescht, blommar hela säsongen, doftar starkt, kan vara mer röd än på bilden
blir ca 1.5 m och zon 5

Hansaland är tomteröd, en rugosa, helt frisk, blir ca 2 m, men doftar inget. Zon 5, favoritros.

Henri Martin " Red Moss " blommar 1 ggn, blir ca 1.5 - 2 m, stark doft och zon 5
beke
Vilket fantastiskt album du har!
Hansaland tycker jag var jättefin, finns det någon liknande som är lite mindre och som doftar..? Jag kanske drömmer om den där rosen som inte finns...
Tack för svaret!
Kajsa
Ska rosen inte frysa ner bör du ha lite marginal och välja en zon 5 ros, har själv ingen lägre tomteröd buskros som doftar och är så härdig. Sedan finns alltid röda Austinrosor som doftar starkt men som oftast fryser ner i vår zon, finns en del zon 5 rosor där men inga röda vad jag hört. Det finns en del Kanadarosor i rött men dom flesta har ingen stark doft men är mycket härdiga. Du kan titta i mitt album/ Kanadarosor men flera där är väl också för höga.
Roslistan
Här kan du leta runt där det står " Sök inom rosart " där kan du leta på tex Modern Buskros, Gallica, Rugosa, Portland, Bourbon, så knappar du in rött på alla.
beke
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon