Full version: Äkta Makar skötsel
Jowel
Hej!

Fick ju tips innan att vår ovanliga blomma skulle vara en äkta makar, nu vill jag bara veta hur man bäst sköter den, många säger nämligen så olika sätt! ska den planteras om och stå med gott om plats eller som nu trångt och miserabelt? den har bara två blad och står i ett norr fönster... och om man planterar om den, ska löken sticka upp eller ej?

Vad är detta för blomma??

aldo
Men är 'Äkta makar' så ljusrosa ?

Min är mer /mkt mer åt det orange hållet .
När den inte får plats får den ny kruka och sköt den som en Amaryllis bara att den inte helt vissnar ner .Den kan blomma 1 / kvartal .Kallas även Kvartalsblomma /lilja har jag hört av de gamle flirting.gif Min blommar ibland vår och höst eller bara under försommaren .

http://www.hobbyodlaren.com/aktamake.html

igl
ibland är det svårt att fota så man får rätt färg på blomman. så där ljus är i allafall inte hippeastrum striatum, äkta makar.
men någon hippeastrum ser det ut att vara. kolla på hobbyodlarens sida, hon har massor av olika.
jag har lite olika hippeastrum och grundregeln jag följer är att 75% av löken ska vara ovan jord.
mvh
inger
Bettis
CITAT (aldo @ 16-03-2008, 18:54) *
Men är 'Äkta makar' så ljusrosa ?

Min är mer /mkt mer åt det orange hållet .
När den inte får plats får den ny kruka och sköt den som en Amaryllis bara att den inte helt vissnar ner .Den kan blomma 1 / kvartal .Kallas även Kvartalsblomma /lilja har jag hört av de gamle flirting.gif Min blommar ibland vår och höst eller bara under försommaren .

http://www.hobbyodlaren.com/aktamake.html

Jag har också samma färg ganska starkt orange, min missköter jag ganska mycket och den blommar och blommar, massor med nya skott som kommer hela tiden och den står trångt.
Jowel
Hej! ja då kanske det inte är någon äkta makar... för den har den färgen i verkligheten...smile.gif

det är en mycket gammal växt som vi fått från släkten...
Fågelvägen
Googla på Hippeastrum rutilum så hittar du Kapamaryllis, Äkta makar och några varianter.

Vi har några liknande, ljust orangefärgade. De står mycket trångt och blommar snällt ett par gånger per år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon