sanna
OKEY!

Även jag ville ju göra fint fågelbad av rabarberblad som en del av er här har beskrivit. Hem kom jag sålunda med: Optiroc "gjuta-fin-betong och Optiroc "gjuta-grov-betong". Har jag tagit fel? Ingenstans på förpackningarna står det något om cement A, som det tydligen ska vara, eller?

Vidare skulle jag vilja mura en liten mur runt kryddhörnan och vad ska man använda då?

Vad är egentligen skillnaden mellan cement, betong och murbruk?!?!?
blink.gif blink.gif blink.gif

Så alltså, kära byggmästare:
vad använda till fina fågelbadet?
Vad använda till blivande muren?
Vad använda de allra redan inköpta cementpåsarna till?

Någon som vet?!?!

Förhoppningsfulla hälsningar från en förvirrad Sanna
Eld
Använd Gutafin till fågelbadet. Se till att du håller betongen fuktig minst tre dagar efter gjutningen, gärna en vecka. Du kan använda Gjutagrov till muren om den är minst 5 cm tjock.

Gjutafin och Gjuta grov innehåller båda cement och grus/sand. Du tillsätter vatten. OBS inte mer än det står på säcken! Då blir betongen försvagad. Gjutagrov innehåller grövre grus än Gjutafin och passar därför bättre när man ska gjuta tjockare saker. Murbruk innehåller finare sand än betong och oftast även mindre cement eller till och med bara kalk istället för cement.

Innan du börjar måste du försöka räkna ut hur mycket som går åt så att du har tillräckligt mycket betong hemma. Det är inte så bra att skarva med ny betong mot redan brunnen betong. Skarvar = försvagniingar. 20 kg ger cirka 10,5 liter och 25 kg ger cirka 13 liter. Det går ofta åt mer än man tror. (Jag ska gjuta en källartrappa och den kommer svälja ungefär 1500 liter!)
Eld
P.S.
Glöm inte armeringen! Man måste alltid armera när man gjuter betong!
D.S.
Tommy
CITAT (Eld @ 11-08-2003, 10:22)
Använd Gutafin till fågelbadet. Se till att du håller betongen fuktig minst tre dagar efter gjutningen, gärna en vecka. Du kan använda Gjutagrov till muren om den är minst 5 cm tjock.

Gjutafin och Gjuta grov innehåller båda cement och grus/sand. Du tillsätter vatten. OBS inte mer än det står på säcken! Då blir betongen försvagad. Gjutagrov innehåller grövre grus än Gjutafin och passar därför bättre när man ska gjuta tjockare saker. Murbruk innehåller finare sand än betong och oftast även mindre cement eller till och med bara kalk istället för cement.

Innan du börjar måste du försöka räkna ut hur mycket som går åt så att du har tillräckligt mycket betong hemma. Det är inte så bra att skarva med ny betong mot redan brunnen betong. Skarvar = försvagniingar. 20 kg ger cirka 10,5 liter och 25 kg ger cirka 13 liter. Det går ofta åt mer än man tror. (Jag ska gjuta en källartrappa och den kommer svälja ungefär 1500 liter!)

Men 1,5 m3 beställer du väl på bil? Inte handblandar du det? Då blir det ju dyyyrt
sanna
Tack Eld!!! smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Nu skall här gjutas och kladdas och blandas och slafsas så det står härliga till!
...Har väl fortfarande inte riktigt fattat skillnaderna sleep.gif mellan de olika substanserna, men det gör inget...bara jag vet att det funkar!

Lycka till med ditt något större projekt wink.gif och tack för snabbt och upplysande svar!

Detta forum är helt enkelt oumbärligt!

Sanna smile.gif
Ralf
mkt enkelt
cement=brunnen kalk....

Cement + sand och/eller sten=Betong

Och som sagts tidigare; aldrig för mkt vatten!!!!!
Tommy
- Cement A är ett murbruk som blir väldigt hårt (pga cementen)
- Std Cement är rent "cementpulver" (Se Ralfs post innan)
- Betong görs på cement och grus i olika dimensioner beroende på grovlek som önskas.

Sen finns ju kalkbruk, hydrauliska kalkbruk, B-bruk, KC-puts, expanderande bruk, vitcement, dolomit, fyllnadskalk... ja förrviringen kan bli ännu värre om man vill.

Använd du finbetong för att gjuta dina trädgårdsprydnader biggrin.gif
sanna
Japp! Nu är allt kristallklart! smile.gif (hyfsat i alla fall....tongue.gif )
Mycket uttömmande förklaringar, killar! Tack igen! rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Sanna
tullelu
Jag har oxå tänkt ge chans åt mina betong/cementdrömmar...

Har läst en hel del om Hypertufa, som jag förstår kan blandas på en massa olika sätt.

Har jag fattat rätt? Om jag ska gjuta använder jag mig av betong och vill jag skulptera lite (dvs smacka på saker o ting) så ska jag blanda till Hypertufa?

Om jag har rätt - finns det något som liknar Hypertufa att köpa? Alltså nått som inte blir så rinnigt?
Ralf
För rinnigt = för mkt vatten!
När man blandar hemma så skall betongen vara som en deg till e smulpaj nästan. Vill minnas att om man kan göra en boll av den med händerna utan att bli kladdig så är betongen lagom. Blir man kladdig om händerna så är den för blöt.
Eva Swahn
Om jag minns rätt är Ingrid på Västkusten en hejare i det här med tråg. Jag vet att det pratades mycket om detta på det gamla forumet (som du kan söka i, se längst upp på sidan till höger). Jag har inte riktigt kommit till den fasen än i mitt trädgårdsbygge men här är en länk som jag har sparat

http://w1.500.telia.com/~u50013031/Artiklar_trag.htm
Hannele
Sen ska man ha Kakelfix för utomhusbruk om man vill göra mosaik.
Lena N
Kan jag haka på här med en undring jag har funderat på en tid. Jag skulle vilja ha en STOR sten i trädgården, men jag skulle behöva transportera den nedför en trappa (2,5 m höjdskillnad) så ytterligare en trappa (0,8 m).

Min fundering gäller om det skulle gå att tillverka en "sten" i betong eller hypertufa? huh.gif Hur stor är möjligt att tillverka om den ska klara klimatväxlingarna och vilket material är lämpligt? Jag tänker mig formen ungefär som ett halvt klot med den raka sidan nedåt. Finns det något sätt att få den att se äkta ut? rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon